מה מוחמד בן סלמאן הסעודי רוצה בתמורה לנורמליזציה עם ישראל?

המגזין הבריטי "אקונומיסט" דיווח כי יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, רוצה להשיג נשק גרעיני וטכנולוגיה אמריקאית בתמורה לנורמליזציה עם ישראל, ואלה דרישות שספק אם יתקבלו.

היועץ של מרכז אל-אהראם למחקרים פוליטיים ואסטרטגיים, עמר אלשובקי, מאמין  שקשה להשיג נורמליזציה רק ​​על ידי השגת הערבויות האמריקאיות הללו, בהתחשב בכך שנושא זה עשוי להיות רק אחד מהגורמים שיעזרו להגעה להסכם.

תחת הכותרת "מה יורש העצר מוחמד בן סלמאן רוצה מג'ו ביידן", קבע העיתון כי לאחר "הסכמי אברהם", סעודיה נותרה "הפרס הגדול", אך הדיבורים על נורמליזציה סעודית-ישראלית שככו, מאז דצמבר האחרון, לאחר חזרתו של בנימין נתניהו לשלטון.

הדוח אומר שזה "רגע לא מתאים" להגיע להסכם נורמליזציה, שכן לישראל יש ממשלת ימין קיצונית, שהואשמה לאחרונה על ידי הליגה הערבית בביצוע "פשעי מלחמה" לאחר מבצע בג'נין.

עם זאת, ממשלו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן רוצה לחתום על עסקה עד סוף השנה.

 

לאחרונה נסעו עוזריו לממלכה כדי לשאול את מוחמד בן סלמאן לגבי דרישותיו לעסקה.

ולנסיך הייתה "תשובה מוכנה": הממלכה רוצה נשק, הסכם ביטחוני וסיוע בתוכנית הגרעין של הממלכה, "במילים אחרות, זה לא יהיה הסכם סעודי-ישראלי יותר מאשר סעודי-אמריקאי".

בראיון ל-CNN, ששודר ביום ראשון, בתשובה לשאלה האם ארה"ב תחתום הסכם הגנה עם סעודיה ותספק לה יכולות גרעיניות אזרחיות, אמר ביידן: "אנחנו רחוקים מזה".

"בין אם נספק להם אמצעי להשיג אנרגיה גרעינית אזרחית או לא ו/או נהיה ערבים לביטחונם או לא, אני חושב שזה רחוק", הוסיף ביידן בראיון לתוכנית GPS. 

הוול סטריט ג'ורנל חשף, בדיווח, בחודש שעבר, כי הממלכה מבקשת להשיג הבטחות ביטחוניות וסיוע גרעיני מארה"ב בתמורה לנורמליזציה עם ישראל.

 

העיתון ציטט אנשים שמכירים את הדיונים בין שתי המדינות, שאמרו כי ריאד ביקשה מוושינגטון לספק ערבויות ביטחוניות ולסייע בפיתוח תוכנית הגרעין האזרחית שלה, בשיתוף עם ארה"ב המבקשת לתווך בכינון יחסים דיפלומטיים בין הממלכה וישראל. .

האנליסט הפוליטי הסעודי, מובארק אל עאטי, אמר לאתר "אל-חורה" כי העמדה הסעודית כלפי נורמליזציה "עדיין ברורה ועקבית, כלומר ישראל מכירה בזכותם של הפלסטינים להקים מדינה פלסטינית ליד ישראל, עם מזרח ירושלים כבירתה, לפי גבולות 1967".

האנליסט סבור שהמצב הזה עדיין קיים, וריאד דבקה בו. 

ה"אקונומיסט" אומר כי בריאד קיימת "ביישנות" לגבי נורמליזציה, אך בחודשים האחרונים מומחים השתכנעו יותר ויותר שיש סיכוי אמיתי להגיע להסכם.

הממלכה מתעקשת זה מכבר שהיא תוכל להכיר בישראל רק אם ישראל תקבל את יוזמת השלום הערבית שהושקה ב-2002, שהציעה יחסים תקינים בין מדינות ערב וישראל בתמורה להקמת מדינה פלסטינית.

אבל פייסל בן פרחאן, שר החוץ הסעודי, לא הזכיר זאת, בחודש שעבר, במסיבת עיתונאים בריאד בליווי שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן.

 

דו"ח האקונומיסט מצביע על כך שסעודיה רוצה להגיע להסכם הגנה הדוק יותר עם וושינגטון, באופן המחייב את ארצות הברית להגן על הממלכה ורוצה להקל על אישורים למכירת נשק אמריקאי לממלכה, ולקבל סיוע אמריקאי בהקמת תוכנית גרעין אזרחית הכוללת הקמת מתקנים להעשרת אורניום בתוך הממלכה.

אין זה מפתיע שוושינגטון מעורבת במתן מענה לדרישותיהן של מדינות ערב להקל על תהליך הנורמליזציה, כפי שעשתה עם מצרים, שסיפקה לה יותר מ-50 מיליארד דולר מאז כריתת הסכם השלום עם ישראל, ב-1979. , כפי שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ הבטיח לאיחוד האמירויות למכור לה 150 מטוסי F-35 כדי לעודד אותה לחתום על "הסכמי אברהם".

אבל סביר להניח שדרישות סעודיה לא ייענו, שכן כל אמנת הגנה רשמית חייבת להיות מאושרת על ידי הסנאט, והבית "רק לעתים רחוקות מאשרר דבר כזה".

עסקאות נשק דורשות לעתים קרובות את אישור הקונגרס, ומחוקקים משתי המפלגות נזהרים כעת מלשלוח נשק לסעודיה.

תוכנית הגרעין תהיה שנויה יותר במחלוקת. להתיר לסעודיה להעשיר אורניום לאחר שאיראן העשירה אורניום לרמה שעלולה להגיע לרמות של דרגת נשק, יעורר חשש ממרוץ חימוש אזורי.

 

אל-שובקי סבור כי ישנם גורמים נוספים שידחפו את סעודיה לנרמל את היחסים עם ישראל, לרבות מתן ויתורים ופתרון הסוגיה הפלסטינית, והוא יעודד הגשמת ההצעות הללו.

ביום שישי חשף העיתון הישראלי, "ידיעות אחרונות" , תוכנית שהוא הגדיר כסודית, שארה"ב, יחד עם ישראל, העלו הן לסעודיה והן לאיחוד האמירויות, להקים גשר יבשתי שיקשר את שתי המדינות עם נמל חיפה דרך ירדן.

מדיווח העיתון עולה כי התוכנית ה"שאפתנית" נועדה להקל על תנועת סחורות ולהוזיל עלויות באזור, בנוסף לאפשר, בשלב מאוחר יותר, שהפרויקט ישרת גם מטרות תיירותיות.

שגרירת סעודיה בארה"ב, רימה בינת בנדר אל סעוד, אמרה בחודש שעבר כי הממלכה מתמקדת באינטגרציה עם ישראל, לא רק בנורמליזציה, וציינה כי זה במסגרת השגשוג והשילוב של האזור כולו היא סברה כי ההתנחלויות הבלתי חוקיות הנבנות על ידי ממשלת נתניהו מעוררות "בעיה" ומסבכות את המאמצים ליישוב הסכסוך.

مجلة بريطانية تتحدث عن شرط واحد طرحه محمد بن سلمان مقابل التطبيع مع إسرائيل  | وكالة ستيب الإخبارية

קרדיט: אלחורה   קרדיט לתמונה: סטפ ניוז