ארה"ב נגד רוסיה: הקרב האווירי בסוריה הולך ומסלים. מה הסיבות? דעה

כשנכנסה מוסקבה לסוריה, על פי בקשה רשמית מדמשק, כדי להילחם בטרור, היא הודיעה לכל השחקנים באזור, שהציבה כוחות אוויר מודרניים, מה שחייב הסכמים או הבנות למניעת עימותים, ופתיחת קווים חמים.
עם כניסתם באוגוסט 2015, והגעתם של מטוסי קרב לבסיס חמימים בלטקיה, הקימה ארצות הברית קואליציה בינלאומית שמטרתה להילחם בארגון הטרור דאעש.
באותה עת הודיעו שני הצדדים, לאחר תקופה, על הבנה המסדירה עבור שניהם את פעילות חילות האוויר, אשר נודעה בשם הסכם למניעת התנגשות, ונפתחו ביניהם קווים חמים.

למעט הפלת מטוס סוחוי רוסי ע"י טורקיה בנובמבר 2015, כמו גם נפילת אחד המטוסים והרג הטייס שלה באידליב 2018, לא נרשמה התנגשות, אבל הרבה איומים רוסיים נרשמו. ההסכם, במיוחד עם הקרבות לשחרור השכונות המזרחיות של העיר חלב בסוף 2016, במיוחד לאחר הפשיטה שביצעו האמריקנים בג'בל אל-ת'רדה שבפאתי העיר דיר א-זור, שנחשבה לפרובוקציה שמטרתה לשבש את הסכם חאלב בין שרי החוץ סרגיי לברוב וג'ון קרי, והעניין התפרש באותו יום כפשיטה, שהתרחשה ללא תיאום אווירי, הובנה כאילו המסר של הפנטגון הוא לדחות את ההבנות שהושגו.
בסוף 2017 נרשם תיעוד של התערבות אווירית אמריקאית ושיבוש זמני בפעילות האווירית הרוסית, במהלך קרבות אל-בוקמאל, כאשר השתתפו בסיוע אווירי מפציצים אסטרטגיים רוסים, שפעלו באזורים בהם נהנו האמריקנים מחופש תנועה אווירי אם כי באופן לא חוקי.
אולם למרות כל האירועים הללו, לא הייתה השעיית הסכם למניעת התנגשות.

واشنطن: روسيا تصعّد من مضايقاتها للقوات الأميركية في سوريا

קרדיט: סוריה טי וי

 

לאחרונה, אמריקאים מתלוננים על פרובוקציות רוסיות במרחב האווירי של סוריה, מדברים על טיסות לא בטוחות של מטוסים רוסיים ליד מל"טים אמריקאים בשמי סוריה, דבר שמוסקבה מכחישה ומאשימה את וושינגטון בפרובוקציות אוויריות, כמו טיסה של מל"טים אמריקאים באזור התמרונים האוויריים שהוכרזו בצפון סוריה.
אין ספק שמה שקורה בהאשמות הדדיות טומן בחובו מספר אינדיקציות, אך אין בכך אינדיקציה לאפשרות לעצור את יישום ההסכם למניעת התנגשות.

למעשה, האמריקאים מבקשים מרוסיה להרחיב את היקף הטיסות האוויריות במרחב האווירי הסורי, שהגיע לעומק המדבר ובמגע עם מזרח הפרת, וכן באזורים הצפון-מזרחיים של המדינה, שם הכוחות הרוסים משתמשים בשדה התעופה של קמישלי כבסיס למטוסי קרב ומסוקי קרב אחרים, שחלקם משתתפים בסיורים לאורך קו הגבול עם טורקיה, מה שמחייב את וושינגטון לתאם עם מוסקבה.
כמו כן, האמריקנים מבקשים לעקוב אחרי פריסת הכוחות הרוסיים במזרח המדינה, דווקא בעיר דיר א-זור, שם מקימים הרוסים בסיס אווירי מתקדם – מה שנחשף לאחרונה על ידי  אתר האינטרנט "אלוואקי", שאמור לעקוב אחרי הנעשה באזורי מזרח הנהר פרת, היכן שממוקמים הבסיסים הבלתי חוקיים בארה"ב ב- Conico ו-Oil Work.
בנוסף, וושינגטון מרגישה את הסכנה לכוח האווירי שלה כאשר מטוסי הקרב הרוסים מבצעים, יותר מפעם אחת, תקיפות אוויריות שפגעו באזור הבסיס האמריקאי הבלתי לגיטימי באל-תנף, תקיפות המכוונות למיליציות חמושות הנתמכות ע"י וושינגטון. 

למעשה, האמריקנים מבחינים בהתפתחות בתפקוד חיל האוויר הרוסי מעל השטחים הסורים, שלא מושפע מהמלחמה המתמשכת באוקראינה, אלא פועל לחיזוקה, ותלונותיהם החוזרות ונשננות אינם אלא ניסיון לעכב כמה מאמצים רוסיים ולהגביל את המומנטום שלהם, כי התפתחותו תביא לכך, על פי נקודת המבט האמריקאית לאיום על הנוכחות שלהם הבלתי חוקית על אדמת סוריה.
מנקודת המבט של דמשק, רוסיה, כמו גם של איראן, מקור הנוכחות האמריקנית בסוריה אינו לגיטימי, ולפיכך טיסה של מל"טים או מטוסי קרב אמריקאים, כמו גם מטוסי קואליציה, היא הפרה של הריבונות, למרות הקריאה שלהם לתמוך במאבקם בדאעש, שכבר לא קיים בצורה שהייתה לפני 2019.

נותר לומר שההסכם למניעת התנגשות קיים, ומוסקבה לא עומדת לסגת מהרחבת פעילותה באוויר וביבשה, בהסכמה של ממשלת סוריה, למרות הפרובוקציה האמריקאית והניסיון המתמשך לסכל אותה.
ובמקרה של תקרית כלשהי, רוסיה תפעל להגבילה לאזור בלבד , כי ההתנגשות בין 2 המעצמות עלולה להביא את האזור למציאות אחרת, וגבולותיה עלולים לא להישאר בסוריה.

 

קרדיט: חליל נסראללה – מומחה לענייני אזורים   – אלואקי