איראן- אישה אמיצה עומדת ושרה לבדה

לא פעם אני מספר לכם שהמחאה באיראן לא נעלמה ולא דוכאה לחלוטין, ושיש למחאת החופש והדרישה להחלפת המשטר פנים רבות.

הפעם אביא בפניכם סרטון קצר שחורך את הרשתות החברתיות האיראניות, והופך לוויראלי גם ברשתות החברתיות הגלובליות.

סרטון על אישה אמיצה, שעומדת לבדה ללא חיג’אב על ראשה, מרכזו של מגדל טרוגול (برج طغرل = Toghrol Tower) בעיר ריי (رِیْ = Rey) שבמחוז טהראן באיראן, ושרה.

אציין שמגדל טוגרול, מבנה מאה ה 12 שגובהו 20 מטר וקוטרו הפנימי 11 מטר, נחשב לפי הדעה המקובלת, כציון קברו של מייסד האימפריה הסלג’וקית, אבו טאליב מוחמד טוע’ריל אבן מיכאל (ابوطالب طغرلبک محمد بن میکائیل = Abu Talib Muhammad Tughril ibn Mikail) או בקיצור טוגריל בכ.

אם תשאלו מה כל כך מיוחד באישה שעומת לבדה ושרה, במקום בו יש אקוסטיקה טובה, אזכיר שמדובר באיראן של המולות, ומבחינתם היא עברה על החוק, ולכן עלולה להיענש ואף באופן חמור.

Woman singing in Toghrol Tower as an act of protest, since solo singing is  not allowed for women : r/NewIran

קרדיט: רשתות חברתיות

 

האישה שבסרטון עומדת ללא חיג’אב באתר ציבורי היסטורי, ווכן אזכיר שעל פי החוק באיראן, חובת החיג’אב חלה מגיל 9 ואישה חיג’אב במרחב הציבורי עלולה להיכלא לעשרה ימים עד חודשיים וקנס כספי, ו/או לקבל עונש של 74 מלקות (לפי סעיף 638 בחוק העונשין של הרפובליקה האסלאמית).

עוד אזכיר שלאישה אסור לשיר שירת יחיד (לשיר לבדה – סולו) אלא רק במסגרת להקה, אציין שככל שידוע לי, אמנם זה אינו איסור שהוגדר בחוק, אבל הוגדר בפסקי הלכה שונים של מולות נאורים וחביבים, ובראשם האייתולה חומייני, אבל אם האישה האמיצה תיתפס, ואם יימצאו עורכי הדין האמיצים לא פחות שיסכימו לייצגה, אולי יוכלו להקל בעונשה של העבריינית הנוראה שעשתה מעשה חמור זה של שירת סולו בציבור, ולהזכיר לבית המשפט את פסק ההלכה של חמינאי, המנהיג העליון הרחום ואוהב זכיות האדם, ובו הוא קובע שלנשים מותר לשיר בציבור, אבל רק אם השירה אינה למטרות הנאה…

אפשר רק לקוות שהתובעים והשופטים הצדיקים, לא יחליטו שאולי היא שרה שלא למטרות הנאה, אבל להאשימה בדבר חמור יותר, שהרי במעשה הנורא של שירתה, היא עודדה או הדיחה נשים אחרות למעשה בלתי מוסרי של ללכת בלי חיג’אב, ובעקבות כך היא עלולה להיכלא לשנה עד עשר שנים (לפי סעיף 639 בחוק העונשין של הרפובליקה האסלאמית).

برج طغرل - ويكيبيديا

קרדיט: ויקיפדיה

 

ולמה אמרתי שעורכי הדין יהיו אמיצים לא פחות?
כי ברפובליקה האיראנית של איראן, עלולה להיענש לא רק הלקוחה הצעירה שברוב חוצפתה העזה לשיר בפומבי ועוד ללא חיג’אב לראשה, אלא גם עורכי הדין של מי שהרגיזו את המולות, עלולים לפעמים לשלם מחיר וזה עלול להיות מחיר כבד מאוד, שעלול להיגמר במאסר לשנים ארוכות ולא מעט מלקות.

במהלך שנת המחאה לחופש ולהחלפת המשטר באיראן, נעצרו עורכי דין (ויש שאומרים שיותר נשים מגברים) רק כי לקחו על עצמם לייצג את אנשי המחאה שנעצרו. וכדי שלא תחשבו שזה נוהג חדש, אזכיר שכבר בשנת 2018 נעצרה נסרין סותודה (نسرین ستوده = Nasrin Sotoudeh) עורכת דין ופעילת זכויות אדם, שהעזה לייצג נשים שנעצרו במחאת החיג’אב של 2017, והואשמה בעברות שונות ומשונות על הביטחון הלאומי, ובמרץ 2019 נידונה לעשר שנות מאסר ו 148 מלקות.

הסרטון:

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון