מאחורי התקיפה הישראלית האחרונה בסוריה – איך שסיפור מתגלגל לו

כפי שאתם יודעים, לפני כמה לילות הייתה תקיפה בסוריה.

 

מה הותקף, מה הושמד, ומי נפגע בתקיפה, את זה יודעים במערכת הביטחון הישראלית, הסורית, האיראנית ושל חיזבאללה לבנון.

אבל האיראנים רואים גם בדבר כזה הזדמנות לקצירת רווחי הנדסת תודעה, ואם אפשר, אז גם לצחוק על חשבונם של כל מי שאוכלים את הלוקש שהם מוכרים ברשת.

 

תרשו לי לקחת אתכם לסיבוב קצר, בעולם שבין דמיון למציאות, הונאה, הטעייה ושימוש שהאיראנים עושים ברשתות החברתיות לצורך “מכירת” סיפורי כזב שתופסים כותרות במערב ובמדינות ערב, והפעם עם קישורים שבהם תוכלו לראות איך הסיפור מתגלגל.

אז שוב חמדו להם האיראנים לצון, ותיעתעו בעיתוני השכונה המזרח תיכונית וכלי התקשורת במערב, עם סיפור מופרח על “גנרל איראני” בשם חוסיין סוהאני = حسين سوهاني שנהרג בסוריה, והפיצו את הסיפור באמצעות חשבון עיראקי ברשתות החברתיות, שפרסם את סיפור “שנהרג גנרל איראני בסוריה” ומקורות אחרים ברשתות ובעיתונות העתיקו את “הידיעה”, ולאחר שהידיעה מילאה את יעודה – להיות מופצת ברשת, נמחק הציוץ ונעלם.

 

אבל הידיעה כבר קיבלה “חיים” עצמאיים, והתפשטה ברחבי הרשת ובכלי התקשורת כאש בשדה קוצים.

ראו את הנאמר בידיעה באתר חדשות מצרי , שמספר לקוראיו על שעיתונים וכללי תקשורת איראנים דיווחו שגנרל איראני בשם חוסיין סוהאני נהרג בתקיפה הישראלית בסוריה.

באתר החדשות הלבנוני העצמאי alkalimaonline , הקדישו לסיפור ידיעה בת שורה אחת, שבה נאמר שדיווחים אירקאנים מאשרים שגנרל משמה”מ חוסיין סוהאני נהרג בתקיפה הישראלית בחומס.

גם באתר של העיתון הלבנוני הוותיק Al Liwaa  הקדישו שורה אחת לידיעה, עם טקסט זהה.

 

וכך עלתה השורה הזהה בעוד אתרי עיתונים לבנונים אחרים, אבל באתר של מפלגת “הכוחות הלבנונים ()” הנוצרית (القوات اللبنانية = Lebanese Forces) שמספר לקוראיו על דברי דו”צ בערבית שאמר שישראל תקפה בסוריה, ועל כמה כלי תקשורת איראנים שמספרים על גנרל איראני שהיה מהבולטים באיראן בתעשיית המל”טים.

וראו את הנאמר בציוץ הזה, בחשבון הטוויטר עיראקי של חדשות סבארין, שבו נאמר על שהגנרל חוסיין סוהאני, מומחה למל”טים, נהרג בהפצצה ישראלית:

אבל ראו גם את התמונה שהם העלו כדי לצחוק על כל מי שאכל את הלוקש האיראני.

אם תשאלו מה הסיבה לתמונה, אומר שיש ידיעות בהם מתפרסם שהשם “חוסיין סוהאני ” בו השתמשו בידיעות שהופצו ברשת, הוא שמה של חנות דברי מתיקה בטהראן, ויש מקומות אחרים המדברים על שמדובר בשם של קונדיטוריה מהעיר קום.

 

וראו את הנאמר בערוץ טלגרם עיראקי של חדשות סבארין, שלועג לכלי התקשורת שפרסמו ללא בדיקה, את הידיעה על “מות הגנרל”.

וגם קיראו את ידיעה באתר חדשות סורי , שמספרת על התקיפה הישראלית בסוריה, אבל גם על שלא כולם קנו את הידיעה על מותו של גנרל איראני.

והיו עוד כלי תקשורת בשכונה המזרח תיכונית, שלא קנו את את הסיפור של גנרל איראני שנהרג, חלקם סייגו ואמרו שעל אף שמקור הסיפור בתקשורת האיראנית, מדובר בדיווחים לא מאומתים, והיו אחרים שהתייחסו לדיווחים האיראנים שהם כפי הנראה דיווחי כזב.

הבאתי לכם את התגלגלות הסיפור עם הקישורים, כדי להזכיר לכם, שתמיד צריך לבדוק אמינות ידיעה ואמינות מקור, בוודאי כשמדובר באיראנים – אומני ההונאה והרמייה, שנוהגים להפיץ חדשות כזב.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון