גם מרוקו רוצה לרכוש טילי שיוט ישראלים המפליאים בביצועים בשטח סוריה

העסקה הפוטנציאלית היא חלק מתהליך שבאמצעותו שואפת מרוקו להעלות את היכולות ההתקפיות וההגנתיות של הכוחות המזוינים המלכותיים.

 

מרוקו מנהלת מגעים עם ישראל לרכישת טיל השיוט "דלילה" ,קצר טווח, עבור מטוסי ה-F-5 שלה, מטוס קרב היפרסוני קל, לפי דיווח של אתר החדשות הצבאי הספרדי Defensa.

דפנסה הוסיפה כי מערכת הטילים פותחה על ידי יצרנית הנשק הישראלית אלביט מערכות ותהיה הראשונה מסוגה בארסנל הצבא המרוקאי, וציינה כי היא גם תהיה הטיל הראשון בארסנל המרוקאי הפועל ביעילות נגד מטרות יבשתיות וימיות עד לטווח של 250 ק"מ.

העסקה עדיין ממתינה לחתימת הסכם של מרוקו עם משרד הביטחון הישראלי. רשויות הביטחון הישראליות בודקות את ייצוא הנשק בשל חשש שנשק זה עלול ליפול לידיהם של גופים צבאיים עוינים.

מרוקו מתכוונת להשתמש בטילי שיוט של דלילה כדי לשדרג את הצי הקיים של מטוסי הקרב F-5.

בנוסף לאספקת טילי שיוט  דלילה לצבאה, מרוקו הודיעה על תוכניות לשדרג מטוסי קרב עם מכ"מים של בקרת אש, תצוגות דיגיטליות, כמו גם קישורי נתונים מתקדמים.

 

רשימת השדרוגים הקרובים כוללת גם מערכות טיפול מתקדמות, מערכות חסימת אותות וטילי תקיפה אוויר-אוויר ואויר-קרקע כמו טיל השיוט דלילה.

העסקה היא חלק מהמאמצים האחרונים של מרוקו לחדש את הארסנל הצבאי שלה, שכן המדינה הכריזה על סדרה של רכישות של חומרה צבאית העדכנית ביותר מוקדם יותר השנה.

בהקשר זה הודיעה המדינה על סיום עסקה עם יצרן נשק בלגי בתחום החימוש של מטוסים צבאיים.

צעד זה עולה בקנה אחד עם האסטרטגיה של מרוקו לשלב ייצור נשק בתעשייה המקומית שלה.

בשנת 2020, הפרלמנט אימץ חקיקה חדשה המיועדת להסדרת ייצור, סחר והעברת נשק.

 

טיל השיוט הישראלי "דלילה"

טיל הדלילה הוא טיל שיוט מתקדם המשמש את חיל האוויר הישראלי. טיל דלילה מאופיין ביכולתו לנוע למרחקים ארוכים ולבצע פגיעה מדויקת במטרות ספציפיות. טיל זה הוא חלק ממערך הנשק הישראלי שמטרתו השגת שליטה אווירית ופעולות צבאיות אפקטיביות.

לטיל דלילה יש כמה מאפיינים טכניים חשובים. הוא מופעל על ידי מנוע רקטי של דלק מוצק, ומונחה על ידי מערכות ניווט מדויקות כמו מערכת המיקום הגלובלית (GPS) ומערכת החישה מרחוק (Telemetric). דלילה מצוידת גם בראש נפץ שניתן לטעון בדרכים שונות, כולל פצצות רגילות או פצצות חכמות.

ידוע כי טיל הדלילה משמש בעיקר לפעולות צבאיות אסטרטגיות וטקטיות, כגון תקיפת מטרות צבאיות רגישות, מתקנים צבאיים ומערכות הגנה. הוא משוגר ממטוסי קרב או מל"טים, מה שנותן לכוחות הישראלים אפשרות להשתמש בו בתנאים ובמרחקים שונים.

 

טווח טילי דלילה

על פי ההערכות, טווח  טיל דלילה הוא בין 250 ל-300 ק"מ. טווח זה אידיאלי לביצוע תקיפות צבאיות על מטרות רחוקות ורגישות ללא צורך להיכנס למרחב האווירי של האויב. טיל זה יכול לרחף בגובה נמוך ולהתקרב למטרה במדויק לפני ביצוע הפגיעה.

קרדיט : ערביכ דפנס     קרדיט לתמונה: אלביט מערכות