איראן – חלקים מהפסיפס של תמונת מצב. חלק א’

חלקים מהמחאה באיראן
לא פעם סיפרתי לכם שהאיראנים מוצאים דרכים יצירתיות להביע את מורת רוחם מהמשטר ושברשתות החברתיות עולות הודעות רבות עם חיצי ביקורת מושחזים, ולפעמים הביקורת פשוט מעלה בעצב, תמונת מצב של איראן והאיראנים.

אתמול סיפרתי לכם (שוב) על שהמחאה באיראן נמשכת בעוצמות וצורות שונות, והזכרתי שאחת מהסיבות להפגנות ומחאות הן תאונות הדרכים, והזכרתי את המחסור במים שגם מוביל למחאות.

היום אספר לכם על מספר דברים שקשורים להתנהלות המשטר הרקוב, הכושל והרצחני, ומתחברים לחלק מהתמונה העגומה של איראן תחת משטר המהפכה האסלאמית, ויאפשרו לכם להבין מעט יותר את הכעס של האיראנים על המשטר הכושל שהורס להם את המדינה.

מילה על מה שהמשטר הגדיר תאונת דרכים שגרמה להפרעה קלה בתנועה, שבה נהרגו אב ובנו כשרכבם רכב התהפך, מילה על בעיה נוספת שגורם המחסור במים, ומילה על פוסט מחאה עצוב ומדכא, שעולה בימים האחרונים ברשתות החברתיות האיראניות, שסוקר את מצבה העגום של איראן.

 

תאונות דרכים, או לפעמים האם זו תאונה? או רצח!
ביום שבת בכביש בין זהדאן (زاهدان = Zahedan) שמחוז סיסתאן ובלוצ’סתאן, לנהבנדאן (نهبندان = Nehbandan) שבמחוז דרום ח’וראסאן השכן, נסעו חביבאללה נחתאני, בן 41, ובנו מחמד אמין נהתאני בן ה-18, ממוצא בלוצ’י, תושבי הכפר הקטן חוסיינבאד טאג’קו (حسین آباد تاجکوه) בנפת זירקוה (زيركوه = Zirkuh) שבמחוז דרום ח’וראסאן. זו הייתה “נסיעת עבודה” בעסק המשפחתי של הברחת דלק (עליו כתבתי בעבר לא פעם) רק שבניגוד להודעת המשטר, הרכב לא סתם התהפך אלא לאחר ירי של שוטרי משמר הגבול שהחליטו שזו הדרך הטובה ביותר לעצור את הרכב לביקורת, אז הרכב אכן הפסיק לנסוע, ואכן נגרמה רק הפרעה קטנה לתנועה, אבל שוב נרצחו בלוצ’ים באיראן של המולות, ושוב זה קורה כי הם ניסו לפרנס את משפחתם באמצעות הברחות, למרות הסיכונים הידועים, ומותם של רבים לפניהם, היות והמשטר לא אפשר להם לרכוש השכלה או להתפרנס בעבודה חוקית.

לפני שפרטי הרצח של בני משפחת נחתאני התפרסמו ברשתות החברתיות, המשטר פרסם את מותם כתאונת דרכים שגרתית, מתוך הבנה שמותם ייבלע בשיטפון הידיעות על תאונות דרכים קטלניות אחרות שמתרחשות בכל מקום באיראן. רק בשבוע שעבר התפרסמו הנתונים הרשמיים על תאונות הדרכים לשנה הפרסית הקודמת (1401) שבה נהרגו כ 19,500 אנשים (עלייה של 16% לעומת השנה הקודמת) ונפצעו כ 800 אלף איש (כשמחציתם פצועים קשה). אלו נתונים שמציבים את איראן במקום לא מעודד במדד הרוגים בתאונות דרכים בעולם, יחד עם מדינות נכשלות באפריקה, וחברתה הקרובה וונצואלה.

רק כדי שתהייה לכם נקודת ייחוס, שיעור ההרוגים ל-100 אלף תושבים לשנת 2020 עמד בישראל על 3.3 ואילו באיראן המספרים היו גבוהים כמעט פי 7 ושיעור ההרוגים ל-100 אלף עמד על 22.6 ומאז המספרים באיראן רק ממשיכים לעלות.

האיראנים טוענים שריבוי תאונות הדרכים נובע לא רק מתרבות נהיגה בעייתית, אלא משילוב של כבישים משובשים, תשתיות לא תקינות, ורכבים תוצרת איראן מאיכות ירודה המסכנים את הנוסעים בהם.

Road Traffic Accidents in Iran

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות

 

איך מתחבר נושא תאונות הדרכים למחסור במים?
אחת מדרישות האיראנים במחאות והפגנות הקשורות לתאונות הדרכים, היא שיפור התשתיות והרחבת כבישים עמוסים, וסלילת כבישים מודרניים במקום כבישים צרים ומסוכנים שאולי התאימו לנפחי התעבורה לפני ארבעים שנה, אבל כורעים תחת העומס של התנועה בעשורים האחרונים.

אז הממשלה הרקובה של משטר המולות, מבטיחה לסלול כבישים חדשים, להרחיב ולשפץ קיימים ולשפר את בטיחותם, רק שלא תמיד ההבטחות ניתנות להגשמה, לא כי המשטר לא רוצה, אלא כי אין מים הנדרשים לעבודות התשתית של סלילת הכבישים.

במחוזות בהם ישנם אזורים נרחבים ללא מי שתייה ומים לחקלאות, פשוט אין מים להקצות לעבודות תשתית, וכך נוצר מצב שפרויקטים שכבר החלו נעצרים ומתעכבים, ופרויקטים מתוכננים נדחים.

רק אזכיר שהמחסור במים גם הוא יותר תולדה של התנהלות כושלת המשטר הנמשכת עשורים, מאשר תולדה של בצורת ממשוכת, כפי שהמשטר מנסה לשכנע את האיראנים הצמאים, וגם השנה כמו בשנה שעברה ושבשנים קודמות, רואים משאיות מים המביאות מי שתיה לאיראנים במקומות בהם כבר לא יוצאים מים מהברזים, וגם על נושא זה כתבתי לא פעם.

 

מצבה של איראן בפוסט עצוב ברשתות החברתיות
כפי שכתבתי בתחילת הדברים, לפעמים הביקורת הופכת לביקורת צינית מושחזת, הננעצת כקוץ בעיני המשטר, לביקורת המעלה תמונת מצב עצובה של איראן, שננעצת כקוץ בליבם של האיראנים באשר הם, שכואבים את מצבה של איראן שמתדרדר לתהומות שרק הופכים עמוקים וגרועים יותר.

בימים האחרונים התחיל לרוץ ברשתות האיראניות פוסט שכותרתו “הסטטיסטיקה הנוראית של איראן בעולם” (آمارهای وحشتناک ایران در جهان) ובו רשימה של “הישגיה” של איראן בממדים בינ”ל.

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון