יצוא הנפט האיראני בשיא של 5 שנים

חברות ייעוץ, נתוני משלוח ומקור יודע דבר אמרו כי היצוא והפקת הנפט הגולמי של איראן הגיעו לשיאים חדשים בשנת 2023 למרות הסנקציות של ארה"ב, והוסיפו לאספקה ​​העולמית בתקופה שבה מדינות אחרות מצמצמות את ההפקה שלהן.

יצוא הנפט של טהראן הוגבל מאז פרש נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב-2018 מהסכם גרעין שנחתם ב-2015 והטיל עליה מחדש סנקציות במטרה לצמצם את יצוא הנפט האיראני ואת ההכנסות לטהרן.

מי קונה נפט איראני?

אנליסטים ונתוני משלוח אומרים שסין היא הקונה הגדולה ביותר מאיראן, כאשר המשלוחים מגיעים גם לסוריה ולונצואלה.

מסמכים בלעדיים שהגיעו לידי אתר Syria TV חשפו תכניות כלכליות ברורות לאיראן בסוריה במגזרי הנפט, הגז והאנרגיה, לרבות הקמת בית זיקוק לנפט בחוף הסורי התלוי בנפט איראני המיוצא לסוריה דרך נמל בניאס.

העיתון הישראלי "הארץ "  אמר במאי האחרון כי איראן שלחה במהלך ששת החודשים האחרונים כ-16 מיליון חביות נפט לסוריה, באמצעות מכליות "רפאים", בשווי של כמיליארד דולר, בניגוד לסנקציות שהוטלו על איראן והמשטר הסורי.

למרות הסנקציות, היצוא עלה במהלך כהונתו של הנשיא ג'ו ביידן, שירש את טראמפ בנשיאות. גורמים איראנים ומערביים אמרו שארצות הברית מנהלת מגעים עם איראן כדי לבלום את תוכנית הגרעין שלה.

נתונים של Kpler, ספקית של נתוני זרימת מטעני נפט, הראו שיצוא הנפט הגולמי של איראן עלה על 1.5 מיליון ליום במאי, הרמה החודשית הגבוהה ביותר מאז 2018 אז היצוא הגיע ל-2.5 מיליון חביות ליום ב-2018 לפני שארצות הברית פרשה מהסכם הגרעין.

صادرات إيران من النفط الخام عند أعلى مستوى في 5 أعوام – قناة الغد

קרדיט: אלע'אד