מבזקי חדשות מהעולם ליום 10-3-2023. מתעדכן

*- שירות הביון הדרום קוריאני מעריך, בהתבסס על מקורות שונים, כי העמקת היחסים הביטחוניים בין ארה"ב, קוריאה הדרומית ויפן בחודשים האחרונים "מעוררת חרדה" אצל קים ג'ונג-און ואף "משפיעה לרעה" על בריאותו של הרודן שמרגיש "מאוים". בשל כך, ההערכה היא שקים יעשה כל מאמץ להבטיח שהשיגור הבא של לוויין הריגול יצליח כדי לפצות על ההשפלה השבוע.

*- יממה אחרי הפגנת הענק למען הדמוקרטיה בוורשה, בית הדין האירופי לצדק קובע כי הרפורמה המשפטית של הממשלה בפולין מ-2019 מנוגדת לחוקי האיחוד, פוגעת בעצמאות של בית המשפט העליון ומערערת את זכות הציבור לקבל גישה להליך משפטי עצמאי וללא משוא פנים. "הערך של שלטון החוק הוא בלתי נפרד מהזהות של האיחוד האירופי", נאמר בפסיקה. 

*- רוברט הנסן, סוכן ה-FBI הבוגד שריגל למען ברה"מ ורוסיה במשך שנים עד שנעצר בשנת 2001, מת היום בתא הכלא בקולורדו בגיל 79. הנסן, שהחל לרגל בשנת 1979, מכר לביון הסובייטי והרוסי אלפי מסמכים מסווגים, שבין השאר הביאו לחשיפת סוכנים כפולים, שחלקם הוצאו להורג, וקיבל תמורתם מזומנים ויהלומים.

*- משרד ההגנה הדרום קוריאני דיווח כי ארבעה מטוסים של חיל האוויר הסיני ושני מטוסים של חיל האוויר הרוסי חדרו היום לחלק הדרומי ולחלק המזרחי של מרחב זיהוי ההגנה האווירית, אולם לא נכנסו למרחב האווירי של המדינה. "מטוסי קרב נפרסו כדי לבצע צעדים טקטיים כהכנה למצבים אפשריים של תאונה", נמסר.

*- הנדרנגטה, ארגון הפשיעה מחבל קלבריה שבאיטליה שנחשב לאחד החזקים בעולם ושולט על סחר הקוקאין באירופה, ממשיך לספוג מכות: 31 חשודים נעצרו והוחרמו נכסים בשווי 3.8 מיליון אירו במבצע משולב שהתנהל אתמול באיטליה, בבלגיה ובגרמניה אחרי חקירות שנמשכו עשור, וזאת אחרי שבחודש שעבר נעצרו יותר מ-150 חשודים בפשיטות בעשר מדינות.

כמו במבצעים קודמים, גם הפעם סוכנויות אכיפת החוק של האיחוד האירופי, היורופול והיורוג'סט, סייעו בתיאום בין המדינות המעורבות. ביום חמישי אדבר על המאבק בנדרנגטה מהזווית של שיתוף הפעולה האירופי במסגרת הכנס השנתי של העמותה הישראלית ללימודים בינלאומיים (עיל"ב) באוניברסיטת בר אילן.

*- יו"ר ומנכ"ל רשת CNN, כריס ליכט, עוזב את הרשת אחרי כשנה בלבד בתפקיד עם שורה של שערוריות, האחרונה שבהן הריאיון עם הנשיא לשעבר טראמפ שניצל את הבמה כדי להפיץ שקרים ותיאוריות קונספירציה.

*- נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, חתם היום על חנינה לסופיה סאפגה, הצעירה הרוסייה שנעצרה עם בן זוגה, העיתונאי מתנגד המשטר רומן פרוטסביץ', כאשר מטוס ריינאייר שעליו הם היו אולץ לנחות במינסק במאי 2021. סאפגה נידונה לשש שנות מאסר והרשויות מסרו כי לוקשנקו גילה "הבנה הורית" אחרי שהוריה של סאפגה ביקשו ממנו לרחם עליה וכי הוא נתן לה "הזדמנות ייחודית להתחיל חיים חדשים". פרוטסביץ' עצמו מרצה שמונה שנות מאסר.

*- שיחה מרתקת של יורם שוייצר על הספר החדש שלנו, "צומת 11/9", במסגרת הפודקאסט של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) לקראת אירוע ההשקה ביום ראשון הקרוב.

המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) יקיים ב-11.6 אירוע השקה לספר שכתבתי עם יורם שוייצר ואביב אורג – "צומת 11/9 – מסע בעקבות הטרור של אל-קאעדה, דאע"ש ושותפיהם". ספר מקיף ומיוחד על הטרור העולמי בשני העשורים שחלפו מאז המתקפה בארה"ב.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי  קרדיט לתמונה הראשית: באדיבות המכון ללימודים אסטרטגים INSS