מבזקי חדשות ליום 10-6-2023. מתעדכן

*- שורפים מוצרים "ישראלים"
משרד התעשייה והמסחר התימני הנשלט על ידי החות'ים תיעד מה שהוא תיאר כהשמדת מוצרים בעלי "סמל ציוני" קרי מגן דוד. נציג המשרד, מוחמד קטראן הצהיר שהסחורות התגלו במסגרת ביקורת שגרתית בשווקי צנעא הבירה. בין שאר המוצרים שהוחרמו והועלו באש היו צעצועים, נעליים ובגדים.

קטראן ציין שהמשרד ימשיך לפעול כדי למנוע מסחורות ישראליות להיכנס לשוק התימני שכן הן פוגעות "במוסר וזהות עמנו". קטראן הוסיף שנפתחה חקירה לגילוי מקורות היבוא של הסחורות ומניעי היבוא.

*- התנאי המעניין של סעודיה
באחת ממהדורות חדשות הערב, הוזכר על ידי אחד הדוברים שבמסגרת התנאים לנורמליזציה עם ישראל תובעים הסעודים מארה"ב לחתום על הסכם סחר חופשי FTA. זה תנאי מעניין לכשעצמו שכלל לא מוזכר בתקשורת הבין לאומית. הדבר גם לא אוזכר בהודעה הרשמית בתום פגישת יורש העצר הסעודי עם מזכיר המדינה האמריקאי אמש.

על פניו FTA משתלב היטב עם "חזון 2030" של סעודיה והוא יכול לתת דחיפה משמעותית למשק הסעודי. אבל אם זה נכון והסעודים דורשים הסכם נפרד עם ארה"ב יש כאן סטירת לחי מצלצלת לשאר מדינות המפרץ – האמירויות, קטר וכווית (עומאן ובחריין החלשות כלכלית חתומות על הסכם סחר חופשי עם ארה"ב כדי לסייע להן) שכן עד כה מדינות המפרץ ניהלו מו"מ כגוש אחד עם ארה"ב להשגת הסכם כזה. מעבר לכך, המפרציות מנהלות בימים אלה מו"מ ל- FTA כגוש אחד עם עוד מדינות – בריטניה, הודו, קוריאה הדרומית וישנם לחשושים גם בכיוון סין.

אם הסעודים באמת הולכים למהלך נפרד כזה, יש להניח שבאמירויות, בכווית ובקטר ירגישו נבגדים על ידי האחות הגדולה דבר שלא יעזור לאמון בין מדינות אלה….

*- חדשות מדאיגות מאיראן
בד בבד עם הדיווחים על מו"מ אמריקאי להסכם גרעין חלקי עם איראן וההתקרבות הנמשכת בין טהראן לריאד, נראה שמשטר האייתולות מייחל כבר לדיבידנדים הכלכליים. לפי דיווח באתר איראני, "בקרוב מאד" יופשרו כ-24 מיליארד דולר מנכסיה המוקפאים של איראן בחו"ל. סכום זה כולל כ-7 מיליארד דולר בקוריאה הדרומית, כ-10 מיליארד דולר בעיראק ועוד כ-7 מיליארד דולר בהסכם עם קרן המטבע הבין לאומית.

הידיעות על הסכם אפשרי וכן ההתקרבות לסעודיה כבר עושים את שלהם באיראן. היום לראשונה מזה קרוב לארבעה חודשים ירד שער הריאל האיראני בשוק השחור אל מתחת ל"רף הפסיכולוגי" של 500,000 ל-1 דולר וזאת נוכח האופטימיות המסוימת בקרב הסוחרים.

*- הרב לשעבר שיביא "לשלום כלכלי" בין ישראל לסעודיה
המגזין הצרפתי המקוון "אינטליג'ינס אונליין" מפרסם כתבה ובה הוא מבליט את חלקו כביכול של ארווין קטסוף (בתמונה) היהודי אמריקאי בקידום עסקים בין סעודיה לישראל ובדגש על השקעות של סעודים אמידים בשוק הישראלי. קטסוף יליד ירושלים היה בעברו רב אך בשני העשורים האחרונים הפך משקיע ויועץ כלכלי בין השאר לממשלת ארה"ב.

לפי הדיווח, קטסוף הפרו ישראלי יעמוד בראש משלחת של משקיעים ואנשי עסקים אמריקאים שתבקר בסעודיה באוקטובר הקרוב. לצורך כך, קטסוף נמצא בקשר שוטף עם המשפחות העשירות ביותר בסעודיה ובכלל זה א-ראג'חי, עג'לאן ועת'ים. לפי המגזין הצרפתי, קטסוף שואף כי בסופו של דבר השותפויות הסעודיות – אמריקאיות שייווצרו במהלך הביקור יובילו להזרמת כספים סעודיים לשוק הישראלי. עם זאת, המגזין מוסיף כי גם אם יש לאנשי העסקים הסעודים כוונות רציניות להשקיע בישראל, הרי שבעקבות ההתקרבות הסעודית – איראנית, סביר שהם יפגינו משנה זהירות בנושא.

*- תל אביב הכי יקרה במזרח התיכון ומי אחריה?
דו"ח עלות המחיה לשנת 2023 שנערך על ידי חברת מרסר פורסם היום. הדו"ח בודק עבור מועסקים בין לאומיים מי הן הערים בעולם בהן יוקר המחיה הוא הגבוה ביותר. הדירוג כולל 227 ערים בעולם והוא בוחן מחירים של למעלה מ-200 פריטים החל מדיור ותחבורה וכלה במחירי החמאה והשמן לבישול.

באופן לא מחמיא תל אביב נותרה העיר היקרה ביותר במזה"ת והיא ניצבת במקום ה-8 בדירוג העולמי. הערים הבאות היקרות ביותר באזור נמצאות באיחוד האמירויות – דובאי (במקום ה-18 העולמי) ואבו דאבי (43). שתיהן רשמו עליות משמעותיות השנה. הערים הסעודיות ריאד (85) וג'דה (101) עלו השנה ב- 18 ו-10 מקומות בהתאמה.

בראש הרשימה העולמית ניצבת הונג קונג, לאחריה סינגפור ואז ציריך.

*- דיווח: התנאים שמצרים הבטיחה לישראל טרם שחרור גופת המחבל
לפי מקורות מצריים, ישראל הסכימה לשחרר את גופת המחבל מוחמד סלאח לאחר שמצרים התחייבה כי תמנע הלוויית "גיבור" המונית וכן לא תאפשר לכתוב על קברו את המילה "שהיד". יצוין כי מאז היוודע דבר הפיגוע משתמשים רבים ברשתות החברתיות הערביות תהו מדוע בהודעת הצבא המצרי על התקרית מיום שבת לא נכתב כי הוא שהיד.

ובתוך כך גורמים במצרים טוענים כי דודו ואחיו הגדול של המחבל נעצרו עוד ביום ראשון בבוקר. כמו כן, כוחות ביטחון מצריים שהגיעו לבית המחבל בעין שמס החרימו חפצים שונים. בנוסף, נעצרו שני חברים קרובים של המחבל. המקורות טוענים כי כוחות הביטחון המצרים תחקרו שכנים בכדי להבין האם למחבל ובני משפחתו היו נטיות ג'יהאדיסטיות.

ממצרים נמסר כי סלאח לא השלים את לימודי התיכון שלו ועבד כמתקין מטבחים בטרם התגייס לשורות המשטרה. סלאח ושני אחיו התגורר עם דודו לאחר שאביו נהרג לפני מספר שנים בתאונת דרכים.

*- נורמליזציה עם ישראל תמורת גרעין אבל לא סתם גרעין…
אתר אמריקאי טוען כי במסגרת המגעים המתנהלים בין ארה"ב לסעודיה בדבר נורמליזציה אפשרית עם ישראל תמורת הטבות אמריקאיות משמעותיות לריאד, הסעודים דורשים תכנית גרעין אבל לא סתם. לפי האתר סמאפור, הסעודים הציעו לאמריקאים להקים "אראמקו גרעינית". אראמקו כיום היא חברת הנפט הגדולה בעולם אך היא החלה בשנות השלושים של המאה הקודמת כ"חברת הנפט האמריקאית ערבית" כלומר שותפות סעודית אמריקאית. היום, אראמקו היא בבעלות סעודית.

לפי הדיווח, הסעודים רוצים שתוקם חברה גרעינית משותפת לארה"ב ולהם כך שתפיק אנרגיה גרעינית ובעתיד גם תייצא אותה כשבמשך השנים תהפוך לחברת האנרגיה הגרעינית המובילה בעולם בבעלות סעודית. המעורבות האמריקאית נועדה לפוגג חששות ביטחוניים כאלה ואחרים. הסעודים מתעקשים שהעשרת האורניום תתבצע בשטח הממלכה גם אם זה יהיה במתקן אמריקאי שמנוהל על ידי אמריקאים בלבד. בסעודיה 7% מעתודות האורניום העולמיות.

ברקע מפזרים גורמים סעודים איומים כי אם האמריקאים לא יקבלו את המודל הזה של "אראמקו הגרעינית" הם יפנו לסינים.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי  קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות