WSJ: החלום של העברת אנרגיה מהחלל מתקרב -“התוצאות הראשוניות מבטיחות”

צוות מחקר הגיע לתוצאות ראשוניות מבטיחות בבדיקות לאיסוף אנרגיה מהשמש ושליחת חשמל נקי לכדור הארץ, באמצעות לוויינים.

בינואר האחרון, חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה לטכנולוגיה (Caltech) השיקו מערך ניסויים במסלול סביב כדור הארץ לבדיקת טכנולוגיה חדשה לאיסוף אנרגיה סולארית בחלל ולשדרה לכדור הארץ באמצעות גלי מיקרו, והם הגיעו לתוצאות מעודדות, על פי וול סטריט ג’רנאל .

“אנשים מבינים עכשיו שזה לא רק מדע בדיוני”, אומר עלי חג’ימירי, מהנדס חשמל ב-Caltech ואחד ממובילי הפרויקט, “אולי יש דרך לקבל אנרגיה מהחלל”.

הצוות בודק כעת מבנים קלים במיוחד ואלקטרוניקה גמישה שיכולים להפוך את הרעיון של העברת אנרגיה סולארית נקייה ממסלול לכדור הארץ לפרויקט בר ביצוע.

בין המרכיבים העיקריים בפרויקט של צוות המחקר היה שידור של מכשיר בשם “מייבל”, שהיה מסוגל לייצר גלי מיקרו שהופנו מחלק אחד של הלוויין לאחר, והצליח להאיר שני מחווני בדיקת אור, על פי חג’ימארי. 

 

אותו דובר ציין כי המרחק שעבר היה “קצר ואינו עולה על מטר, אך זוהי החוויה המתועדת הראשונה של העברת אנרגיה בחלל.” המכשיר גם כיוון קרני מיקרוגל לכיוון כדור הארץ, והן נקלטו על ידי גלאים שהוצבו ע”י הצוות על הקרקע.

צוות “קליפורניה טק” מנסה להאיץ את המחקר שלו על ידי בדיקת מספר טכנולוגיות בעלות נמוכה יותר בפרויקט שלו, שממומן על ידי המיליארדר ומפתח הנדל”ן האמריקאי, דונלד ברין, יו”ר ובעלים של אירווין, שקיבל השראה, לפני שנים רבות מקריאת סיפורי מדע בדיוני  על ניצול אנרגיה סולארית בחלל , והביא אותו לתמוך במחקר. 

“אני חולם להשתמש באנרגיה סולארית בחלל כדי לפתור כמה מהאתגרים הדחופים העומדים בפני האנושות”, אמר ברין בהצהרות לעיתונות, כפי שדווח בוול סטריט ג’ורנל.

 

הדמיה של תחנת הכוח הסולארית בחלל (הדמיה: משרד המדע הסיני)

קרדיט: משרד המדע הסיני

 

תרומתו של יותר מ-100 מיליון דולר בעשור האחרון סייעה לתמוך בהשקת חבילת בדיקות וניסויים לבחינת דרכים להעברת אנרגיה מהחלל. 

המרכז הימי לטכנולוגיית חלל מצדו ערך ניסויים בטכנולוגיית העברת אנרגיה בחלל באמצעות מכשיר קטן בשם “PRAM”, שהועבר על סיפון מטוס החלל X-37B של חיל האוויר האמריקני, וניסה להמיר למעשה את אור השמש לגלי מיקרו, אבל זה לא קרה. 

“הטכנולוגיה המשמשת בתהליך דומה לזו המשמשת לטעינה אלחוטית של טלפונים סלולריים”, אומר כריס רודנבק, ראש קבוצת הפרויקטים המתקדמים במעבדת המחקר הצי האמריקאי בוושינגטון.

מספר מוסדות אחרים מגבירים את מאמציהם באותו תחום, כמו סוכנות החלל האירופית הפועלת להשיק פרויקט לרשת חלל סולארית, והאקדמיה הסינית לטכנולוגיה אווירית וחלל שהודיעה על תכניות לבנות אב טיפוס של לוויין המסוגל לשדר אנרגיה מהחלל עד 2028. 

מעבדות צבאיות בארצות הברית מנסות טכנולוגיות שיכולות להעביר אנרגיה מהחלל לבסיסים צבאיים מרוחקים או לאזורי לחימה, לפי הוול סטריט ג’ורנל.

 

בנוסף לאתגרים הטכניים, מציאת דרך בטוחה ואמינה להעברת אלפי ג’יגה וואט של אנרגיה מהחלל לכדור הארץ ולהמיר אותה לחשמל שאנשים יכולים להשתמש בו ,היא אחד ההימורים הגדולים ביותר שעומדים בפני הפרויקטים הללו.

מיקרוגלים הם ללא ספק הטכנולוגיה המועדפת בתחום, שכן הם יכולים לנוע באוויר בחופשיות, ללא קשר למזג האוויר.

הגלים הללו הם אמנם סוג של קרינה אלקטרומגנטית הדומה מאוד לזו המשמשת בתנורי מיקרוגל, אך ריכוזה אינו כה חזק, לדברי מומחים.

מחקר שנערך לאחרונה על ידי סוכנות החלל האירופית הראה שקרינת מיקרוגל שתגיע מהחלל תהיה “חלשה ומפוזרת באופן שלא תשפיע על בריאות האדם”. 

עם זאת, חלק מהמעורבים בפרויקטים אלה אומרים כי יש צורך במחקר קפדני יותר כדי לשכנע את הציבור בבטיחות התהליך.

קרדיט: אלחורה