טהרן מתכננת הקמת בית זיקוק לנפט איראני על חופי סוריה

אתר החדשות – "Syria TV" השיג מסמכים בלעדיים מקבוצת "אינתיפאדה עד ההפלה" – "انتفاضة حتى الإطاحة", המקורבת לאופוזיציה האיראנית, המעידים על יכולתו של המשטר האיראני לכפות על המשטר הסורי את חזונותיו ותוכניותיו הכלכליות ולפעול לשילובם בשלבי יישומם בתוך תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח למרות כל המכשולים הקיימים.

התיקים שהגיעו לידי "Syria TV" חושפים מידע ברור על תכניות כלכליות איראניות ענקיות ורחבות בסוריה, לרבות תכנית איראנית בתחום הנפט, הגז והאנרגיה הכוללת הקמת בית זיקוק איראני בחופי הים התיכון שיהיה תלוי בנפט המגיע מאיראן לסוריה דרך נמל בניאס.

המסמך הראשון מדבר על מכתב שכתב חסין שהריארי, מנכ"ל Parsian Oil and Gas Development Group, חברה בת של חברת Ghadir, לד"ר בזרקן, לשעבר מנכ"ל חברת Ghadir, ב-10 בנובמבר 2019. 

 

המסמך הוא דו"ח משימה של קבוצה של חברת הנפט והגז הפרסית ו-SATA (ארגון הביטחון הסוציאלי של הכוחות המזוינים של איראן), שנשלחה לסוריה כדי לחקור את המצב הביטחוני ותנאי ההשקעה בתעשיות הנפט והגז.

המסמך מזכיר כי מחמוד אברהימזאדה (נשיא סאטה לשעבר) הגיע לסוריה על רקע משלחת המורכבת מ-9 אנשים מהדירקטורים והמומחים של קבוצת הנפט והגז וסאטה.

מהמסמך עולה כי מטרת המשימה היא לקיים פגישות עם גורמים ממשרדים שונים וכן עם כמה אנשי עסקים בסוריה על מנת ללמוד את הסביבה העסקית ושיתוף הפעולה הבילטרלי.

המסמך גם מאשר את קיום פגישות עם משרדי הנפט, התעשייה, הכלכלה והמים של המשטר הסורי, מושל דמשק ושני אנשי עסקים בולטים, וביקור המשלחת בשני בתי זיקוק לנפט וגז בסוריה.

בניתוח התיאורי של המצב הכללי בסוריה, המסמך מראה כי תנאיה של סוריה הולכים לקראת יציבות ביטחונית יחסית בדמשק ובאזורים אחרים בסוריה, עם שליטת ממשלת המשטר.

באשר לסביבה העסקית, מהמסמך עולה כי קיימים צרכים שונים בתעשיות בתי הזיקוק, הפטרוכימיה, האנרגיה, החשמל, המים והדיור, מה שיוצר פוטנציאל גבוה לעבודה והשקעה בסוריה.

בנוסף לאמור לעיל, מזהיר המסמך כי אמנם "סוריה השתחררה מסכסוכים פנימיים", אך השקעות גדולות וארוכות טווח טומנות בחובן סיכונים גדולים, אך ניתן לראות בהן  גם השקעות אסטרטגיות.

האזהרות הכלולות במסמך מצביעות על החתירה האיראנית להישגים כלכליים בסוריה הרחק מהתעמולה של הפועלים לשיקום המדינה, בנוסף להתייחסות במסמך לסיכונים ביטחוניים פוטנציאליים בטווח הארוך, השונה מהשיח הרשמי האיראני הטוען לשליטה הדוקה של המשטר הסורי.

המסמך מציג תכניות להשקיע בבניית בית זיקוק נפט המבוסס על שימוש בנפט גולמי איראני בחלקה המערבי של סוריה ליד הים התיכון.

באותו הקשר, היא מדגישה כי אם יתקבלו ההיתרים והאישורים הדרושים מממשלת המשטר, ניתן יהיה להקים בית זיקוק סמוך לחוף, להעביר נפט גולמי מאיראן באניות ולמכור את מוצרי התפוקה באופן מקומי בסוריה או לייצא אותם למדינות הים התיכון ואירופה.

המסמך:

קרדיט: סוריה טי וי