"פוריות העולם" קורסת

גובר החשש מירידה בשיעורי הפריון בעולם, עם השלכות כלכליות וחברתיות "קשות" על האוכלוסייה, כך לפי דיווח של המגזין "אקונומיסט".

המגזין אומר ששיעורי הפריון "קרסו", וצופה כי לפני סוף המאה הזו, אוכלוסיית הפלנטה שלנו תרד, לראשונה מאז התפשטות המגיפה השחורה באירופה במאה ה-14.

הסיבה לכך אינה מספר ההרוגים הגבוה, אלא שיעור הפריון הנמוך, שהוא מספר הלידות הממוצע לאישה.

בשנת 2000, שיעור הפריון העולמי היה 2.7, שהוא גבוה מסך הפריון הדרוש לשמירה על רמת האוכלוסייה הנוכחית, המכונה "שיעור ההחלפה", של 2.1.

כיום, שיעור הפריון הוא 2.3 והוא נמצא במגמת ירידה.

 

ל-15 המדינות הגדולות בעולם, לפי תוצר, שיעור הפריון נמוך מ"שיעור ההחלפה". זה כולל את ארצות הברית, סין והודו, שתי האחרונות ביחד מהוות יותר משליש מאוכלוסיית העולם.

התוצאה של ירידה זו היא גידול באוכלוסיית קבוצת הגיל המבוגרת וירידה במספר הלידות.

עד שנת 2030, צופה הדו"ח, יותר ממחצית מאוכלוסיית מזרח ודרום מזרח אסיה יהיו בני 40 ומעלה, כאשר הקשישים ימותו ולא יוחלפו במלואם.

משרד הבריאות היפני אמר ביום שישי האחרון ששיעור הילודה ירד זו השנה השביעית ברציפות ב-2022 לרמת שיא, מה ששופך אור על משבר דמוגרפי עם התכווצות אוכלוסייה ועלייה מהירה בשיעור הקשישים. שיעור הפריון, לפי נתוני המשרד, היה 1.2565, ירידה מרמה קודמת של 1.2601 ב-2005.

האו"ם ציין בדו"ח שפורסם לפני כשבועיים כי השינוי הדמוגרפי "הוא אחת המגמות המרכזיות החשובות ביותר המשפיעות על עולמנו ועל חייהם ורווחתם של משפחות ברחבי העולם".

האו"ם הדגיש כי הירידה בשיעורי התמותה והפוריות הובילה להזדקנות מהירה, שכן תחזיות האוכלוסייה בעולם מצביעות על כך שעד 2050, תוחלת החיים הממוצעת, ברחבי העולם, תגיע לכ-77.2 שנים.

بين عامي 1960 و2012، انخفض متوسط معدل الخصوبة في العالم إلى النصف إلى 2.5  ولادة لكل امرأة

קרדיט: הבנק העולמי

 

האקונומיסט אומר שככל שהקשישים מתים ואינם מוחלפים במלואם, האוכלוסייה מצטמצמת. 

מחוץ לאפריקה, אוכלוסיית העולם צפויה להגיע לשיא השפל בשנות ה-2050 ולסיים את המאה עם אוכלוסייה קטנה יותר מכפי שנמצאת כיום.

בנוגע להשלכות של בעיה זו, האקונומיסט מצביע על ירידה ביחס בין העובדים לגמלאים, מה שמדגיש את אחד האתגרים החשובים ביותר, הוא שהגמלאים זקוקים לצעירים שיתמכו בהם.

ההשלכות של זה עשויות להיות מסים גבוהים יותר לתמיכה בגמלאים, עיכוב גיל הפרישה ומשברים בתקציבי הממשלה.

הדו"ח גם מזהיר כי עד אמצע המאה, ירידה בפוריות עלולה להוביל למחסור בעובדים צעירים משכילים.

אבל הדו"ח גם מציין שגם הירידה בפוריות מבורכת.

 

לפי האו"ם, הירידה בשיעור הפריון טומנת בחובה כמה יתרונות, שכן היא מובילה ל"הטבות למשפחות מכיוון שהן הופכות להיות מסוגלות יותר להשקיע בבריאות ובחינוך של ילדיהן, מה שמסייע בהפחתת העוני והשגת רווחה חברתית. ופיתוח כלכלי".

מחקרים מצביעים, לפי האו"ם, כי ירידה בשיעור הפריון קשורה גם לעלייה בהשתתפות נשים בכוח העבודה. 

האקונומיסט טוען כי מימוש הפוטנציאל של העניים בעולם יקל על המחסור בעובדים צעירים משכילים אפילו ללא עליה בשיעור הלידות.

כלכלה רוויה בבינה מלאכותית עשויה למצוא שקל יותר לתמוך בפנסיונרים נוספים. מלבד רובוטים, בינה מלאכותית עשויה גם להקל על הטיפול בקשישים.