ארה"ב: בידי המיליציות האיראניות בסוריה ועיראק מאות אלפי טילים ומל"טים

רבים מחכים להפוגה בין איראן לשכנותיה כדי שזה יהווה גורם מרגיע, במיוחד באזור המפרץ הפרסי, אבל האמריקנים מסתכלים בזהירות רבה על התפקיד ההולך וגדל של המיליציות הפרו-איראניות, ועל כמויות הנשק שברשותן, במיוחד המל"טים והטילים שטהרן נתנה למיליציות הללו.

מפקדי צבא אמריקאים אומרים כי הנשק הזה מעורר בהם חרדה, וכי כל כמות של טילים ומל"טים מהווה סכנה ממשית לחיילים האמריקנים הפרוסים בעיראק ובסוריה, כמו גם הסכנות שזה יכול לגרום גם בגבולות טורקיה מחד, ובירדן מצד השני.

 

הסכנה היא טכנית

פרזין נאדימי, מומחה לענייני חימוש, אמר לערוץ אל-ערביה "למל"טים יש השפעה אדירה, וראינו זאת כאשר יצאו לדרך ארבע-שש מל"טים מתאבדים לכיוון הבסיס האמריקאי באזור אל-תנף". הוא התכוון להשפעה המורלית והביטחונית של המל"טים על הכוחות האמריקאים, גם אם הנזק לא היה משמעותי בתקיפה שהתרחשה בשנה שעברה.

הערכת האמריקנים מלמדת ראשית כי הכמויות העומדות לרשות המיליציות הן עצומות, והמספר של טילים ומל"טים עשוי להגיע ליותר מ-100,000 בלבנון, ולמספרים כפולים בסוריה ובעיראק.

עם זאת, מה שקרה לאחרונה לכלי הנשק הללו הוא שהמיליציות, בסיוע איראני, הצליחו לקבל טכנולוגיה שמשפרת את הדיוק של הטילים והמל"טים הללו, ולפי גורם צבאי אמריקאי, "הם לא עושים אותם יותר מדויקים, אלא תורמים לדיוק שלהם, כמו למשל שהמיליציות שותלות מצלמה במל"ט ויורים אותו, ואז מכוונים לנתיב ולמטרה שהמל"ט מוביל אליה.”

 

גשם של טילים

מפקד פיקוד המרכז בצבא ארה"ב לשעבר, גנרל קנת מקנזי, צייר בעבודת המחקר שלו תמונה עגומה של זירת המזרח התיכון, ובמהלך הרצאה שנתן לפני שבועות בוושינגטון כשדיבר על גשם הטילים על כוחות ארצות הברית הוא אמד אותם במאות ואלפים, ואמר שבמקרה של מלחמה ישמשו טילים ארוכי טווח עם טילי שיוט לטווח בינוני שיכוונו על ידי מל"טים להפצצה או למעקב אחרי בסיסי אוויר, בסיסים יבשתיים וימיים ומרכזי מגורים , וכי המספר הגדול של המערכות האיראניות יעלה על כושרם של מערכות ההגנה האווירית ומערכות האנטי-טילים האמריקאיות ליירט אותם והם יגיעו ליעדים שלהן".

ממידע נוסף שהגיע לאל-ערביה, מקורות צבא ארה"ב אישרו כי התקיפה האחרונה על מטרות אמריקאיות בצפון-מזרח סוריה בוצעה למעשה מעיראק ולא מסוריה אך כוחות ארה"ב הגיבו לבסיסי המיליציות בסוריה, שם הם פרוסים, בתמיכת כוח קודס של משמר המהפכה האיראנים.

רבים בבירה האמריקאית מאמינים כי לממשלו של הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן אין תכנית להתמודד עם הסכנה הזו, בעוד שמקורות במשלת ארה"ב סבורים שמה שקורה הוא "משחק שחמט" בין המיליציות לאיראן מחד, והאמריקאים ובני בריתם מצד שני.

כולם מודאגים, שכן המיליציות האיראניות מתפשטות סביב הכוחות האמריקאים בסוריה ובעיראק, והן מתפשטות גם בגבולות ירדן, רמת הגולן ודרום לבנון, והרחיבו את התפשטותן בצפון סוריה ובצפון עיראק עד הגבול הטורקי.

לפי הערכות האמריקנים, אדמות סוריה יהיו בלב הסכנות הללו, ואחד הדוברים אמר שסוריה מזכירה חנות נשק ענקית, ו"מרכז הפצה דומה לזה של אֲמאזון."

קרדיט: אלערביה   קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות