FT: המערב דן באפשרויות להתמודד עם "ההתקדמות הגרעינית" של איראן

מדינות המערב חידשו את הדיונים לגבי אופן ההתמודדות עם תכנית הגרעין של איראן, עם חשש גובר שהרחבת הפעילות הגרעינית של טהראן עלולה להוביל למלחמה אזורית, לפי הפייננשל טיימס .

צעד זה מייצג שינוי בחשיבה המערבית ומאשר את החששות מהסלמה של המשבר, שכן טהראן העשירה אורניום לרמות שיאפשרו לה לייצר מספיק חומר לייצור נשק גרעיני תוך פחות משבועיים, על פי הצהרות של בכירים אמריקאים.

"יש הכרה שאנחנו צריכים תכנית דיפלומטית כדי להתמודד עם תכנית הגרעין של איראן, במקום לתת לה להתקדם", אמר דיפלומט מערבי והוסיף: "הדבר שמדאיג אותי הוא שתהליך קבלת ההחלטות באיראן הוא מאוד כאוטי ועלול להוביל למלחמה עם ישראל".

ארצות הברית, צרפת, גרמניה ובריטניה הפסיקו את מאמציהן הדיפלומטיים לפתור את הסוגיה בספטמבר האחרון, לאחר שטהרן הכעיסה את ממשלות המערב לאחר שדחתה טיוטת הצעה להחיות את הסכם הגרעין מ-2015, ופתחה בדיכוי אלים של מפגינים נגד המשטר, בנוסף למכירת מל"טים מתאבדים לרוסיה ועיכוב מספר אזרחים אירופאים.

 

אבל העיתון מציין את המגעים בין פקידים מערביים לעמיתיהם האיראנים בחודשים האחרונים, כולל פגישה באוסלו במרץ בין פקידים מצרפת, גרמניה ובריטניה (E3) לבין עלי באגרי, הנושא ונותן האיראני.

דיפלומטים ואנליסטים אומרים כי השליח האמריקני לאיראן, רוב מאלי, נפגש מספר פעמים עם שגריר טהראן באו"ם, אמיר סעיד אירוואני, שהיה בכיר במועצה העליונה לביטחון לאומי לפני מינויו לשגריר בספטמבר.

על פי ההערכות, שיחות אלו הן המגע הישיר הראשון בין פקידים אמריקאים לאיראנים מאז פרישתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ב-2018 מהסכם הגרעין שטהרן חתמה עם מעצמות העולם, המכונה "תכנית הפעולה המשותפת הכוללת", ולאחר מכן טראמפ הטיל מאות סנקציות עליהם ואיראן הגיבה בהגברת פעילותה הגרעינית.

 

מקורב לממשל האמריקני אמר כי השיחות התמקדו בעיקר באפשרות של חילופי שבויים עם איראן, שכן טהראן מחזיקה במעצר לפחות שלושה אזרחים אמריקאים איראנים.

בשבוע שעבר הסכימה טהראן לחילופי שבויים עם בלגיה ושחררה בנפרד שני אזרחים אוסטרים המוחזקים באיראן. חילופי שבויים מוצלחים עם ארה"ב יכולים "לשפר את האווירה לכל שיחות גרעיניות", לפי ה"פייננשל טיימס".

דיפלומטים ואנליסטים מדגישים שהאפשרויות העומדות בפני הצדדים כוללות צורה כלשהי של הסכם ביניים לפיו איראן תפחית את רמות העשרת האורניום בתמורה להקלה מסנקציות מסוימות.

 

בכיר אמריקאי אמר לעיתון כי וושינגטון "תמיד האמינה שדיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר להבטיח שאיראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני", והוסיף, "אבל אין לנו מה להודיע, ולא הסרנו שום אפשרות מהשולחן. "

איראן מעשירה אורניום ל-60% , ובינואר האחרון גילתה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית חלקיקים מועשרים לכ-84%, שהם כמעט חומר המתאים לנשק, באתר הגרעין הסודי פורדו.

בשבועות שלאחר מכן הזהירו גורמים ישראלים כי ארצם תעשה כל שביכולתה כדי למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני.

עלי ועז, מומחה איראני בקבוצת המשבר הבינלאומית, אמר כי "חברי קבוצת E3" מסתכלים בעיקר לוושינגטון כדי לראות אם ממשל ביידן קיבל החלטה… "אבל הם מתוסכלים כי וושינגטון רק רוצה לעקוף את הבעיה עד לאחר בחירות 2024… הדאגה העיקרית שלהם היא בחירתו מחדש של הנשיא".

المجلس الوطني للمقاومة الإيرانية

קרדיט: אלחורה   קריט לתמונה: רשתות חברתיות ופוקס ניוז