אתר גרעיני חדש אפשרי של איראן שיוכל לאתגר את המערב

דובאי, איחוד האמירויות הערביות (AP) – סמוך לפסגת הרי זגרוס במרכז איראן, פועלים בונים מתקן גרעיני כל כך עמוק, שסביר להניח שהוא מעבר לטווח של נשק אמריקאי החדיש ביותר שתוכנן במיוחד עבור אתרים כאלה . כך על פי מומחים ותמונות לוויין חדשות שנותחו על ידי סוכנות הידיעות AP. 

התמונות והסרטונים של Planet Labs PBC מראים שאיראן חפרה מנהרות בהר ליד אתר הגרעין נתנז, שספג התקפות חבלה חוזרות ונשנות על רקע העימות של טהראן עם המערב על תוכנית האטום שלה.

מאחר שאיראן מייצרת כעת אורניום קרוב לרמות של דרגת נשק גרעיני לאחר קריסת הסכם הגרעין שלה עם מעצמות העולם, החפירות החדשות מסבכות את מאמצי המערב לעצור את טהרן מלפתח פצצת אטום, שכן הדיפלומטיה על תוכנית הגרעין שלה נותרה תקועה.

השלמת מתקן כזה "יהווה תרחיש בלהות שמסתכן בהצתת גל הסלמה עולמי חדש", הזהירה קלסי דבנפורט, מנהלת מדיניות אי-הפצת הנשק באיגוד לבקרת נשק בוושינגטון. "בהתחשב עד כמה איראן קרובה לפצצה, יש לה מעט מאוד מקום להגביר את התוכנית שלה מבלי לחצות את הקווים האדומים של ארה"ב וישראל. אז בשלב זה, כל התקדמות נוספת בפרוייקט מגבירה את הסיכון להצתת סכסוך".

מאז הפסקת הסכם הגרעין, איראן אמרה שהיא מעשירה אורניום עד 60%, אם כי פקחים גילו לאחרונה שהמדינה ייצרה חלקיקי אורניום שהיו בדרגת העשרה של 83.7% . זה רק צעד קצר מהגעה לרף 90% של אורניום הדרוש להרכבת פצצה גרעינית.

נכון לפברואר, פקחים בינלאומיים העריכו שהמלאי של איראן היה יותר מפי 10 ממה שהיה מותר במסגרת ההסכם מעידן אובמה, מספיק אורניום מועשר כדי לאפשר לטהרן לייצר "כמה" פצצות גרעיניות, כך לפי ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

איראן טוענת כי הבנייה החדשה תחליף מרכז ייצור צנטריפוגות מעל הקרקע בנתנז שנפגע מפיצוץ ושריפה ביולי 2020. טהראן האשימה את התקרית על ישראל, שנחשדה זה מכבר בניהול מסעות חבלה נגד התוכנית שלה.

קרדיט לתמונה: יו אס טודיי