כל הסימנים שמספר מבקשי המקלט המגיעים לאירופה יגדל מאוד ב-2023

מספר מבקשי המקלט המגיעים לאירופה דרך חופי הים התיכון גדל, ורשם עלייה חסרת תקדים במהלך 4 החודשים הראשונים של שנה זו (2023).

הסוכנות האירופית לניטור גבולות (Frontex) הצהירה ביום שישי כי מספר הכניסות הבלתי חוקיות לאיחוד האירופי דרך אזור מרכז הים התיכון גדל בין ינואר לאפריל בכ- 300 אחוז בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2022.

פרונטקס מסרה כי עם כ-42,200 פעולות כניסה ברחבי האזור הנ"ל במהלך ארבעת החודשים הראשונים של 2023, נרשמה "הרמה הגבוהה ביותר מאז פרונטקס החלה לאסוף נתונים ב-2009".

"מעולם לא הייתי עד לכך בעבר", אמר נשיא פרונטקס, הנס לייטן, לפי סוכנות "Agence France Presse", וציין כי פעולות המעבר בנתיב זה הסתכמו ב-80 אלף ו-700 אירועי כניסה בלתי חוקיות לאיחוד האירופי השנה.

"אנחנו רואים כעת עלייה של 1,100 אחוז במעבר מבקשי מקלט, בעיקר מתוניסיה, בהשוואה לשנה שעברה", הוסיף לייטנס. העלייה המשמעותית הזו קשורה, מנקודת מבטו של Littens, לשינוי באופן העבודה של מבריחי אנשים וירידה בעלות של מעבר בודד.

הוא הסביר כי המבריחים "משתמשים כעת בסירות מתכת קטנות פרימיטיביות שניתן להרכיב על החוף תוך 24 שעות, בעלות של כ-1,000 יורו", וציין כי "מחירים נמוכים פירושם שהם זקוקים ליותר נוסעים". לטינס ציין כי המבריחים הופכים מאורגנים יותר ומתחרים זה בזה.

Frontex מואשמת על ידי ארגוני זכויות אדם, כולל Human Rights Watch, בשותפות להתעללות שבוצעו נגד מבקשי מקלט בלוב על ידי שיתוף פעולה עם משמר החופים הלובי ליירוט סירות. עם זאת, לייטנס ציין כי הסוכנות לא שיתפה פעולה בשום צורה עם לוב, והכחיש את ההאשמות כי הוא הסית לגירושים של מבקשי מקלט בכך שהודיע ללובים על מיקומן של סירות באזורי החיפוש וההצלה האירופיים, לפי דברי המקור. 

קרדיט: סוריה טי וי