מבצע "מגן וחץ" – מבצע יזום או תגובה? דעה

היום לפנות בוקר חיסלה ישראל את ראשי הג'יהאד האיסלמי ברצועת עזה.

למבצע פעולת החיסול המוצלח ניתן שם הקוד "מגן וחץ".

האם לפנינו מבצע צבאי יזום או שמא מדובר בפעולה שבאה בתגובה לירי של יותר מ-100 רקטות לעבר שטח ישראל על ידי הג'יהאד האיסלמי שברצועת עזה ?

על שאלה זאת עונה הפרשן הצבאי של האתר "נציב.נט".

על פניו נראה שיש חוסר הבנה מה הוא מבצע יזום ומה היא תגובה.
בעוד שיש מי שמפנטזים על מבצע יזום שכולל מטס תקיפה בוקר אחד על יעדי חמאס או אתרי טילים בלבנון הרי שהפעולה הלילה היא תגובה על אירועי שבוע שעבר והירי לשדרות על רקע מותו של האסיר. התגובה הייתה יוצאת לו היו לכך תנאים כבר ביום שלישי או שישי ואם לא היו תנאים להפעלה הלילה והיא הייתה נדחית בעוד כמה ימים, בסבירות גבוהה הייתה נגנזת וממתינה להזדמנות הבאה כי הלגיטימציה והיכולת לבצע, כולל יכולת הצד השני להכיל או להגיב במימון תלויה לא מעט בעיתוי ובהקשר.

את ההבדל בין מבצע יזום לתגובה ניתן לראות בקלות בהשוואה ל"עופרת יצוקה", מבצע יזום רחב היקף לתקיפה הלילה שכל כולה תגובה וגביית מחיר כבד מגא"פ ולאחר שישראל סיימה את חלקה היא עוצרת וממתינה לתגובת הצד השני. ירצו חמאס וגא"פ להיכנס לסבב – זה יקרה, לא ירצו? בזה ישראל עוצרת. אם ישראל עוצרת יש אולי שם יפה לפעולת התקיפה אבל ממש לא מבצע יזום "לחיסול תשתית הטרור החמאסי" או סיסמאות דומות.

התגובה המיידית בשבוע שעבר הייתה על חמאס כגורם האחראי על הרצועה והריבון ולא על גא"פ הסורר. הלילה באה הנקמה עצמה על האחראים ישירות למטח. ועכשיו באמת נראה ונבין מה רמת ההרתעה, מה המוטיביצה של חמאס, כמה איחוד הזירות באמת קיים ורציני (לא ירי סמלי ומס שפתיים מלבנון או סוריה) וכמה חמאס מחוייב לגא"פ או לשימור כוחו השלטוני ברצועה מול המחירים שהוא עשוי לשלם בעיתוי שלא ממש מתאים לו.

תמונה

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות