מבזקי חדשות ליום 6-5-2023. מתעדכן

*- התקדמות לקראת קידוח הגז בלבנון
בזמן שאתמול היינו עסוקים בעוד סבב לחימה מול עזה, הושגה התקדמות בדרך לקידוח הגז מול חופי לבנון. חברת טוטאל אנרג'יס הצרפתית, בשיתוף עם שותפיה ENI האיטלקית וקטר אנרג'י, חתמה על חוזה עם חברת Transocean לשימוש באסדה לקידוח באר בבלוק 9 מול חופי לבנון. לגבי לוח הזמנים נמסר כי הקידוח יחל "בהקדם האפשרי" בשנת 2023.

לפי הדיווחים, אסדת הקידוח "Transocean Barents" תפליג ללבנון, עם סיום פעילותה הנוכחית בים הצפוני הבריטי.

*- המשטר האיראני לא מתרגש…
המשטר האיראני לא מראה שום סימנים של התרגשות נוכח שביתת עובדים באחד הענפים החשובים ביותר למשק המקומי. לפי הדיווחים, כ-4000 עובדים של חברות פטרוכימיות במחוז בושהר פתחו בשביתה במחאה על תנאי העבודה ובדרישה להעלאת שכר ותוספת נסיעות.

השלטונות כאמור אינם מתכוונים להיכנע. שם הודיעו כי מדובר ב"עובדים עונתיים" שיפוטרו ויוחלפו בעובדים אחרים.

בשנה שעברה פרצו שביתות נרחבות של מורים ונהגים באיראן. מעניין שלפני ימים אחדים הצהיר המנהיג העליון ח'מינאי כי השביתות הן דווקא חיוביות כי הן מסייעות לשלטונות לזהות טוב יותר את הבעיות המציקות לעובדים….

*- הסעודים לא עוצרים…
לפני כשבועיים דיווחתי לכם שחיזבאללה מעוניין לנצל את הפיוס האיראני – סעודי כדי לשפר יחסים בעצמו עם ריאד. עד כה הסעודים הגדירו את חיזבאללה כארגון טרור.

היום מדווח העיתון הביירותי אל אח'באר המקורב לחיזבאללה כי גם הסעודים ממצמצים. לפי הדיווח, הסעודים מנסים לגשש דרכם לחיזבאללה דרך מדינה אירופאית ששמה לא צוין.

אם זה יקרה ויחסי סעודיה וחיזבאללה ישופרו מדובר בהתפתחות לא חיובית נוספת מבחינת ישראל. בנוסף, שיפור הקשר בין חיזבאללה לסעודים יכול לסייע ללבנון לצאת מהמבוי הסתום הכלכלי והפוליטי בו היא שרויה.

*- חדשות רעות לא-סיסי: למפרציות "נמאס" ממצרים
למרות המשבר הכלכלי החריף במצרים, מדינות המפרץ מקשיחות את עמדתן ואינן מוכנות להזרים כספי סיוע, כך מדווח הפייננשל טיימס. לפי העיתון, למרות שמצרים מציעה חברות מקומיות למכירה, קרנות ההשקעה במפרץ אינן ממהרות לשים כסף בטענה שהמצרים דורשים מחירים מוגזמים ביחס למצב בשוק.

המשקיעים בעיקר מסעודיה, האמירויות וקטר שבעבר דאגו להעביר סיוע כלכלי למצרים מעדיפים עתה לבצע השקעות עם תשואה בצדן וכן דורשים שהמצרים יבצעו רפורמות כלכליות ובראשן צמצום כוחו של הצבא במשק המקומי.

*- דאגה גוברת במעוז חיזבאללה
שני פיצוצים בתוך חודש באזור שאמור להיות מאובטח בדאחיה של ביירות מעוז חיזבאללה מעוררים סימני שאלה. הפיצוץ הראשון אירע ב-27 במרץ בדירה מול אחד ממשרדי חיזבאללה באזור. אז נעצר הדייר ששמו מוחמד אל ע'ול, בן ה-32.

בחקירתו סיפר אל ע'ול איש צבא לשעבר כי הכין בביתו מטעני נפץ לבקשת "גורם זר" אותו הגדיר "לא ישראלי ולא מדאעש". הוא היה אמור להטמין את המטענים באזורים שונים בביירות לצלם את הפיצוץ ולהעלות את התיעוד לרשתות החברתיות וכל זה תמורת כסף. גורמי החקירה הדליפו לעיתונות הלבנונית כי התרשמו שמדובר באדם "מעורער בנפשו".

ביום חמישי אירע פיצוץ נוסף בדירה וזה קרה יומיים אחרי שהצבא החזיר לבעלים את מפתחות הדירה. הפיצוץ הפעם היה קטלני והרג אישה שבאה "לנקות" את הדירה ופצע גבר נוסף בלתי מזוהה. בצבא מסבירים כי הפיצוץ האחרון נגרם מ"חומר נוזלי" שחמק מאנשי הצבא שסרקו היטב את הדירה אחרי הפיצוץ הראשון.

בלבנון טוענים כי בסביבת חיזבאללה מודאגים מהחדירות הביטחונית של האזור שאמור להיות המאובטח ביותר בביירות. סימן שאלה נוסף לא פתור הוא מי הגורם שביקש להכין את המטענים…

*- היעלמות "מסתורית" של יאכטה בים סוף
תעלומה סביב היעלמותה של יאכטה בים סוף ועליה שלושה אזרחי רוסיה ושני מצרים. אין מידע לגבי זהות החמישה. הקשר האחרון עם היאכטה נוצר ביום רביעי שעבר עת יצאה מנמל סעודי לאחר תדלוק. בעל היאכטה, אזרח רוסי המתגורר באמירויות, טוען כי היאכטה שידרה אות מצוקה לפני היעלמותה. עם זאת, הצי ה-5 האמריקאי הפעיל באזור הצהיר כי אינו מודע לשיגור כל אות מצוקה.

היאכטה הנקראת "30 דקות" לא הייתה מצוידת במכשירי עיקוב ולכן מיקומה אינו ידוע. היא נעלמה לפי הערכות כ-70 ק"מ מחופי תימן באזור הנשלט על ידי החות'ים הפרו איראנים. החות'ים עד כה לא התייחסו לסוגיה.

בעבר היתה באזור פעילות של פיראטים שהגיעו בעיקר מסומליה אך היא פחתה משמעותית בזכות הגברת המאמצים הבין לאומיים באזור.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון