אחרי הודו, איראן עשויה להפוך ליצרנית של מטוסי קרב מסוג Su-30

כאשר איראן מתקרבת לאספקת מטוסי הקרב הרוסיים Su-35 Flanker-E, כבר מדברים על ייצור משותף של  מטוסי קרב, כך מדווח  העיתון "איראן אובזרבר". איראן נערכת לייצר במשותף מטוסי קרב מסוג Su-30 Flanker עם רוסיה.

ה-Iran Observer טען כי טהראן ממתינה לרישיון מרוסיה לייצור ה-Su-30.

לא ניתן לאשר כרגע את מהימנות המידע, אך אין זו הפעם הראשונה שמדברים על ייצור רוסי-איראני משותף של ה-Su-30 Flanker-C. 

בשנת 2016, סוכנות הידיעות האיראנית פארס ציטטה את שר ההגנה האיראני, הגנרל חוסיין דהגן, בראיון בטלוויזיה שאמר כי איראן תייצר "מספר לא ידוע" של מטוסי קרב מסוג Su-30 והוסיף ​​שרוסיה ואיראן יחתמו על הסכם שיתוף הפעולה הזה.

 

גם סוכנות הידיעות הרוסית ספוטניק ניוז תמכה בטענות סוכנות הידיעות פארס, ואמרה כי ייתכן שרוסיה ואיראן יחתמו על ההסכם הנ"ל ב-16 בפברואר 2016. אבל זה לא קרה, והמגעים המשיכו "להבשיל" עד היום.

ייצור ה-Su-30 עניין את איראן כבר שנים רבות, ובמיוחד כאשר הוסר אמברגו הנשק של האו"ם על איראן, כמו גם ייצור מערכות הנ"מ S-300 ו-S-400,  באיראן. טהראן הייתה על סף רכישת ה-Flanker-C, אך העסקה הכושלת בין רוסיה למצרים למכירת ה-Su-35, והמלחמה באוקראינה, בה השתתפה טהראן באספקת טילים ומל"טים לרוסיה, הטתה את הכף לטובת של ה-Su-35 Flanker-E.

 

מנקודת מבטה של ​​רוסיה, הייצור המשותף "לכאורה" של ה-Su-30 הוא חדשות טובות. מוסקבה איבדה רבים משותפיה לשעבר לסחר בנשק לאחר שפלשה לאוקראינה בפברואר האחרון. הודו, מצרים, אלג'יריה ואינדונזיה נסוגו מביצוע פקודות קניה מול רוסיה. איחוד האמירויות הערביות פרש מפרויקט מטוס הקרב חמקן Su-75 Checkmate, ומדינות בעלות תקציב מוגבל כמו וייטנאם, ונצואלה וארגנטינה נרתעו מהזמנת נשק רוסי מחשש לסנקציות כלכליות מצד ארה"ב במסגרת CAATSA.

במקביל, איראן נמצאת בתהליך מודרניזציה של יכולות הלחימה שלה. זה נוגע בהכרח לשני תחומים – הגנה אווירית וחיל האוויר. סוכנות הידיעות IRNA ציטטה את מפקדל חיל האוויר האיראני, חמיד וחידי, שאמר כי היכולות האיראניות החדשות יהיו "בתחום של כלי טיס מאוישים ובלתי מאוישים". אבל הגנרל וחידי לא הזכיר שום דבר בנושא ה-Su-30.

 

אירנ"א נזכרה בסיפור האומלל של חיל האוויר האיראני, שנשלל ממנו ציוד איכותי בשל אמברגו הנשק שהוטל על המדינה. ה-F-14A Tomcat הוא מטוס הקרב האחרון שקיבלה איראן ואינו עומד בדרישות הלוחמה המודרנית.

גם חיאל מואזין, עיתונאי איראני, מעריך שאיראן עשויה למקד את מאמציה בייצור ה-Su-30. נראה שטהרן, או לפחות דעתו של חלק מהציבור באיראן בנוגע ליכולתה הצבאית של המדינה, מניחה שחיל אוויר איראני טוב משמעו לא רק קניית מטוסי קרב רוסים, אלא גם ייצור מקומי שלהם.

לוחמי חיל האוויר האיראני

קרדיט: ערביכ דפנס      קרדיט לתמונה: ויקימדיה וטאס