שר סורי לשעבר החשוד בקשרים עם המוסד נעצר וברשותו 800 מיליון דולר

מקור יודע דבר אישר לאתר החדשות הלבנוני – אל-מודון כי המשטר הסורי עצר את שר סחר הפנים והגנת הצרכן המפוטר, עמר סאלם, לחקירה באשמת קשרים עם המודיעין האמריקאי לאחר שחקירות גילו את מעורבותו בפרשות שחיתות ועסקאות חשודות.

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, הוציא בסוף מרץ האחרון צו המפטר את סאלם מתפקידו, ומינה במקומו את אחיו של השגריר לשעבר בלבנון, מוחסן עבד אל כרים עלי, בנוסף לשינויים שבוצעו בשיבוצי שרים שכללו 4 תיקים, בהם משרד הנפט והמינרלים.

המקור בדמשק אמר כי אסד הטיל על ראש אגף הביטחון הלאומי, האלוף עלי ממלוק, לפקח על החקירה של סאלם לאחר שהודח מתפקידו, באשמת קשר עם המודיעין האמריקאי וריגול עבורם, ומעורבותו בעסקאות חשודות, שחיתות וגניבות.

המקור הוסיף כי כוח מאגף הביטחון הלאומי פשט על חווילתו של סאלם באזור אל-סבורה באזור הכפרי של דמשק, שם גם מצאו סכום המוערך ב-800 מיליון דולר ו-6 מיליארד לירות סוריות, בנוסף ל-2 ק"ג של זהב בדרגת 21 קראט.

לפיכך, הוא נעצר והועבר עם רכושו שהוחרם לחקירה במטה האגף לביטחון לאומי באזור כפר סוסה, ואז התברר כי סאלם הבריח סכום של 2 מיליון דולר לאיחוד האמירויות באמצע מאי 2022, שהופקד על שם אשתו, אביר אל-ביטאר, בבנק האמירויות NBD.

המקור ציין כי אל-אסד הורה לשר האוצר קינן יגי לפני שבועיים להקים ועדת מעקב לתפיסת הכספים, המיטלטלין והמקרקעין של סאלם, להכין דו"ח על כל רכושו ולשלוח אותו אליו.

הוא ציין כי סגן המנהל לביטחון לאומי, חסן זורייקה, הוציא חוזר לכל מעברי הגבול למנוע את יציאת משפחתו של השר סאלם אל מחוץ לסוריה, והכניס אותם למעצר בית עד תום החקירות שעדיין מתנהלות, והדגיש שהם חשפו שסאלם עדיין עומד בקשר עם המודיעין האמריקאי.

המשטר סלל את הדרך למעצר הזה על ידי הדלפת מסמך סודי שנחתם על ידי ראש האגף לביטחון לאומי משנת 2005, בו האשים את סאלם בריגול למען המוסד הישראלי והמודיעין האמריקני, והזהיר מפני מינויו לתפקיד ממשלתי כלשהו. אך שנה לאחר מכן אסד מינה אותו לשר התקשורת, תוך התעלמות מהאזהרות המודיעין שלו ומהמידע שלהם.

 

קרדיט לתמונה: אלמודון