הודלף: מצרים תכננה לספק בחשאי רקטות לרוסיה

הוושינגטון פוסט אמר , בציטוט "מסמך אמריקאי שדלף", כי מצרים תכננה בחשאי לספק לרוסיה עשרות אלפי רקטות.

המסמך, לפי העיתון, הוא אחד מעשרות מסמכים סודיים שהודלפו במהלך השבוע האחרון, הוא מתאר "שיחות, לכאורה, בין א-סיסי לבכירי צבא מצרים" ומתייחס גם לתוכניות לספק לרוסיה פגזי ארטילריה וחומרי נפץ.

"איננו מודעים לשום יישום של תוכנית [יוזמת יצוא הרקטות], ולא ראינו את זה קורה", אמר גורם ממשלתי אמריקאי ששוחח עם העיתון בעילום שם.

במסמך, א-סיסי הנחה גורמים רשמיים לשמור בסוד את הייצור והמשלוח של הרקטות "כדי למנוע בעיות עם המערב", לפי העיתון.

המסמך מתאר את א-סיסי מוציא הנחיות ב-1 בפברואר ואומר לאדם המכונה רק סלאח א-דין כי יש לומר לעובדי המפעל כי הרקטות מיועדות לצבא המצרי.

העיתון אומר שסלאח א-דין הוא ככל הנראה מוחמד סלאח אלדין, שר המדינה לייצור צבאי.

 

במסמך צוטט סלאח א-דין שאמר כי הוא "יורה לעובדיו לעבוד במשמרות במידת הצורך, כי זה המעט שמצרים יכולה לעשות כדי להחזיר את הטוב לרוסיה", בתמורה לעזרה שנתנה קודם לכן.

המסמך אינו מסביר מה היה הסיוע הרוסי הקודם.

במסמך שהודלף צוטט סלאח א-דין כאומר שהרוסים אמרו לו שהם מוכנים "לקנות הכל".

מוסקבה וקהיר חתמו לאחרונה על כמה עסקאות חשובות, כולל , השנה, הסכם עם רוסיה לבניית סדנת רכבת ענקית במצרים.

Rosatom, חברת האנרגיה האטומית הממלכתית של רוסיה, החלה גם בשנה שעברה לבנות את תחנת הכוח הגרעינית הראשונה של מצרים.

אולי הכי חשוב, לאחר שהמלחמה באוקראינה שיבשה את הגישה לחיטה אוקראינית, קהיר החלה להסתמך במידה רבה על רכישות תבואה רוסית.

במסמך צוטט א-סיסי כאומר שהוא שוקל למכור "דברים רגילים" לסין כדי לפנות מקום ל"ייצור נוסף של ה-Falcon 45", בהתייחסו לסוג של רקטה בקוטר 122 מ"מ שמצרים מייצרת.

 

המסמך אינו מזכיר במפורש האם הטילים שייוצרו עבור רוסיה הם טילי Saqr 45, אך טילים אלו יהיו תואמים למשגרי הטילים רב הקנים – גראד הרוסי, לפי העיתון.

בתגובה לשאלות על המסמך ועל תקפות השיחות שהוא מתאר, אמר השגריר אחמד אבו זייד, דובר משרד החוץ המצרי, "עמדת מצרים מלכתחילה התבססה על אי-הסתבכות במשבר זה ומחויבות לשמירה על מרחק שווה משני הצדדים, תוך שימת דגש על תמיכתה של מצרים בהחלטות העצרת הכללית של האו"ם.

"אנו ממשיכים לדרבן את הצדדים להפסיק את מעשי האיבה ולהגיע לפתרון מדיני באמצעות משא ומתן", אמר.

עשרות מסמכים סודיים ביותר של הצבא והמודיעין האמריקאי הודלפו לרשת, וחושפים תמונה מפורטת של המלחמה באוקראינה, כמו גם ניתוח ומידע רגיש על רוסיה ומדינות אחרות – ממקורות מסווגים.

 

דוברת הפנטגון, סברינה סינג, ציינה כי משרד המשפטים פתח בחקירה על הדלפת מסמכים מסווגים.

העיתון אומר כי נראה כי המסמכים המסווגים ביותר מגיעים – לפחות בחלקם – מהפנטגון. נראה שרבים מהם הוכנו לגנרל מארק מיילי, יו"ר המטות המשולבים, ובכירים צבאיים אחרים.

המסמכים כוללים דיווחים מכל רחבי קהילת המודיעין האמריקאית, כולל מה-CIA.

Mahmoud Gamal on Twitter: "The Major Threat to Enemy armored &  mechanzied units Egyptian army artillery units equipped with Sakr-45 122mm  Multiple Rocket Launchers (MLRs) & D-30 130mm self-propelled howitzers  providing fire

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונות: צבא מצרים