מילה על הסכם מתקרב בין החו’תים לערב הסעודית

עיתוני השכונה המזרח תיכונית שוב מלאים בכתבות וידיעות על שממש מעבר לפינה הולך להיחתם הסכם הפסקת אש בין ערב הסעודית לממשלה של החות’ים בתימן, ויש אפילו מי שמוסיפים ומסבירים שההסכם יביא לשלום בתימן.

אזכיר לכם את המאמר מ 16 בפברואר השנה, ובו דיברתי גם על המו"מ בין הסעודים לחות’ים, ואזכיר לכם שגם באמצע פברואר דיברו על הסכם שייחתם ממש בכל רגע והיו מי שאמרו שכבר יש הפסקת אש בפועל, וכדי להבהיר את הדברים אומר את הברור מאליו, שההסכם עדיין לא נחתם, והפסקת האש עוד לא התחילה.

הפעם נראה שהשיחות כפי הנראה יבשילו לכדי חתימה על הסכם שצפוי להביא להפסקת אש, אבל עד כמה שאני כדרכי תמיד מנסה להיות אופטימי, הריאליסט המפוכח שבי מזכיר שבשכונה המזרח תיכונית ובוודאי כשמדובר בתימן, צריך להיות זהירים, ולחכות בסבלנות לראות מה ילד יום.

בינתיים, שוב החות’ים מרוויחים מעצם קיום המו"מ שנראה שמתקדם לכדי סיום חיובי, שוב מקבלים הקלות ומתנות מהסעודים, כדוגמת ביטול פיקוח על מה שנכנס לנמלי הים שבשליטת החות’ים, כולל ביטול רשימות מוצרים האסורים בייבוא דרך אותם נמלים.

תמונה

 

אין בכוונתי לצנן את התלהבותם של פרשנים וכותבים שונים, שמסבירים לנו שהנה לא רק שהולכים לחתום על הפסקת אש כוללת, אלא גם שיהיה שלום בתימן. אבל אזכיר שצריך להיות זהירים, ולבחון את מה שבאמת קורה בשטח, ולא רק את מה שמצהירים ומה כתוב בהסכמים שייחתמו בטקס חגיגי, וכן אזכיר שלא רק שמדובר בשלב זה בהסכם שלא כולל את כל הצדדים המעורבים בסכסוך הדמים בתימן, כפי שציינתי במאמר הקודם, ואזכיר גם שלמרות שהחות’ים חתמו בעבר על הסכמי הפסקת האש הקודמים בתיווך האו"ם, הם מעולם לא נצרו את האש, והמשיכו לירות לא רק על כוחות צבא תימן / צבא מועצת המעבר הדרומית / צבא סעודיה, אלא גם ירו כדרכם גם על אזרחים.

אציין שהפרטים שמתפרסמים על ההסכם הצפוי, מדברים על חתימה על הפסקת אש, שלאחריה יתקיימו חילופי שבועיים (סבב נוסף, שאולי לשם שינוי, יכלול את כל השבויים המחזקים בידי הצדדים) וחשוב לציין שמדברים שסוף סוף ייפתחו לתנועה הכבישים בין חלקי תימן הנמצאים בשליטת הגורמים השונים בתימן (ואם זה באמת יקרה, המשמעות היא שיוסר המצור על תעז ( تعز = Taiz)) ותחודש תנועה ללא מגבלות בנמלי האוויר והים, וייפתחו לתנועה מעברי הגבול לערב הסעודית לעומאן, שהיו סגורים או פתוחים באורח חלקי / מוגבל.

תמונה

קרדיט : רשתות חברתיות

 

נוסף לכך ולא פחות חשוב, יתקיים במשך השנתיים הבאות מו"מ בן שלושה שלבים שיובילו לביצוע מספר תהליכים שבסופו של דבר ייתכן שיובילו לשלום בתימן.

בין הדברים שעליהם ידונו יהיו נושאים טעונים, כגון איחוד שלושת הממשלות בתימן לממשלה אחת, דבר שעלול להתגלות (כמו כמעט כל דבר בתימן) כבעייתי, רצוף מכשולים שיעלו את המתח בין הצדדים, ושעלול ליצור ניצוצות שיגרמו להתלקחות מחודשת של הלחימה.

אזכיר כי בתימן אין באמת אמון בין הצדדים השונים, ואין רבים שמאמינים לחות’ים, לא רק מבין יריביהם שלחמו נגדם, וגם בשבטים הזיידים, לא כולם מאמינים להנהגה החות'ית. היה ייחתם הסכם שיוביל למ"מ האמור, מבחן התוצאה הוא הקובע בשכונה שלנו, וכולם בתימן ובאזור מחכים לבחון בזהירות את מה שיתרחש בפועל, והאם הפעם לשם שינוי, יעמדו החות’ים בהסכם עליו יחתמו. ולסיום שוב אפנה את מי שרוצה להבין מעט יותר את המורכבות של תימן, לקרוא את המאמר מפברואר 2021.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון    קרדיט לתמונה: טוניס גייט

 

בהמשך לפוסט על ההסכם הצפוי בין הסעודים לחות’ים, בשיחה פרטית נשאלתי:
??? ???, [08/04/2023 21:59]
השאלה אם הסעודים מסוגלים לתת משהו שנוגד את האינטרס עם ישראל

זו הייתה תשובתי:
Aviad, [08/04/2023 22:08]
להבנתי לא.
אין קשר בין ישראל לבין המו"מ שמתנהל כבר חודשים ארוכים, ואין קשר בין ישראל ומה שהסעודים כבר נתנו לחות'ים במהלך המו"מ ומה שיתנו לאחר שייחתם.

לסעודים פשוט נמאס להיות לבד במערכה הארוכה וכפוית הטובה נגד החות'ים, ולהוציא את הערמונים מהאש עבור התימנים וכל השכונה, ולהוציא בתהליך מיליארדי דולרים, לקבור הרגים, ולפגוע בכלכלה הסעודית.
זה לא שהסעודים יתנו אישור לחות'ים לשבת בסעדיה ולירות על ישראל… זה פשוט עניין שלסעודים יש סדרי עדיפויות אחרים ודברים חשובים יותר מאשר להמשיך להית תקועים במלחמה התימנית.

 

בהמשך  אמרו לי קוראים, שראו ידיעות על המשא ומתן בין הסעודים והחות’ים, שנאמר בהן על הגעתה של משלחת סעודית לתימן כדי לדון בהסכם, ושאומרים שחתימה על ההסכם היא עניין של ימים.

אז נכון שמשלחת סעודית הגיע אתמול (שבת) בערב לצנעא הנמצאת בשליטת החות'ים, ומוקדם יותר אתמול גם הגיעה המשלחת של המתווכים מעומאן, ונכון שכולם יושבים היום להמשך המו"מ, אבל צריך לציין שלפי הנאמר מפי דוברים תימנים, סעודים ועומאנים, שאם יושג הסכם, ישנה ציפייה (ואולי אף כוונה) להודיע על הגעה להסכם המדובר לפני תום חודש רמדאן, החתימה על ההסכם צפויה להיות אחרי סיום חודש רמדאן, שהשנה מסתיים ביום שישי ה 21 באפריל, ואזכיר שבסים חדש רמדאן מציינים בעולם המוסלמי את עיד אל-פיטר, שמתקיים בשלושת הימים הראשונים של חודש שוואל (شوال = Shawwal) כך שימים יכולים להפוך גם ליותר משבועיים.

אוסיף שאין להפחית בחשיבות העברת השיחות לצנעא ולהגעת משלחת סעודית להתארח אצל החות’ים, ובשכונה המזרח תיכונית הסמליות חשובה, ואם דיברתי על סמליות, אוסיף גם שהיה מעניין לראות שעל הודעת המשלחת העומאנית לצנעא, יצאה הודעה רשמית של מוחמד עבד אל-סלאם (محمد عبد السلام) ראש צוות המשא ומתן של החות'ים, שמשמש גם כדובר הרשמי של אנצאר אללה (החות’ים) ואילו לאחר הגעת המשלחת הסעודית לצנעא, יצאה הודעה ממקור חות’י אנונימי, ויש ידיעות שאמרות שהמקור שביקש לשמור על עילום שם, היה "מסוכנות הידיעות התימנית”.

ועוד אוסיף שגם הבוקר, לפני תחילת השיחות ההיסטוריות בצנעא, במקום לכבד את אורחיהם הסעודים והמתווכים העומאנים, יצאו החות’ים (כהרגלם) עם רשימת דרישות, שפורסמו ע”י דוברם החביב מוחמד עבד אל-סלאם, שכאמור משמש גם כראש ראש צוות המו”מ (או בשפת החות’ים: "ראש המשלחת הלאומית להתייעצויות שלום בתימן”) ובהן “הפסיק את התוקפנות, להסיר את המצור באופן מוחלט ומוחלט, ולשלם את משכורות כל העובדים מהכנסות הנפט והגז”, “יציאת הכוחות הזרים מתימן, פיצויים ושיקום”.

למרות שלסעודים ולחת’ים יש את האינטרסים שלהם לחתום על ההסכם, כל אחד מסיבות טובות מאוד משלו, אבל במזרח התיכון שבועיים יכולים להיות זמן ארוך מאד שבו עלולים להשתנות הדברים מקצה אל קצה, ובמקום הפסקת האש המיוחלת, עלולה להתלקח מחדש אש הקרבות.

אזכירכם שבשכונה המזרח תיכונית, בה הסכמים חתומים הוכנסו תחת שרשראות הטנקים, הרוחות המנשבות יכולות להשתנות ולגרום לגרגרי החול לנדוד ולכסות גם אוטוסטרדה חדשה בדיונות נישאות, אף בזמן קצר של ימים, ועל אחת כמה וכמה אם מדבר ביותר משבועיים…