מבזקי חדשות מהעולם ליום 31-3-2023. מתעדכן

*- עוד תאונת רכבת בארה"ב: רכבת מטען שנשאה אתנול וסירופ תירס ירדה מהפסים ליד העיר ריימונד במינסוטה וחלק מהקרונות עלו באש. הרשויות הורו על פינוי של התושבים שנמצאים ברדיוס של 800 מטר מזירת התאונה. 

*- שירות הביטחון הרוסי הודיע כי כתב הוול סטריט ג'ורנל, אוון גרשקוביץ, נעצר בעיר יקטרינבורג בחשד לעבירות ריגול. לפי הרשויות, גרשקוביץ "אסף מידע על אחד המיזמים של המתחם הצבאי-תעשייתי של רוסיה, לפי הוראות מארה"ב".

*- שני מסוקי בלאק הוק של הדיוויזיה המוטסת 101 של הצבא האמריקאי התנגשו במהלך טיסת אימון שגרתית ליד בסיס פורט קמפבל בקנטקי. המושל אנדי בשיר מסר שיש "מספר קורבנות בנפש" בתאונה הקשה, ותחנת רדיו מקומית דיווחה על תשעה הרוגים.

*- הוותיקן הודיע הערב כי האפיפיור פרנציסקוס יצטרך להישאר בימים הקרובים בבית החולים אחרי שבדיקות שעבר היום הראו כי הוא סובל מזיהום בדרכי הנשימה, וזאת לאחר שהוא התלונן על קשיי נשימה. מוקדם יותר היום נמסר כי האפיפיור הגיע לבית החולים האוניברסיטאי גמלי ברומא כדי לעבור "מספר בדיקות שנקבעו מראש".

*- בבית הדין האירופי לזכויות אדם החל היום דיון בעתירה של נשים מבוגרות משווייץ שטוענות כי הממשלה שלהן פוגעת בזכויותיהן מאחר שאינה פועלת נגד משבר האקלים. מדובר בפעם הראשונה שבה בית הדין בשטרסבורג נדרש לסוגיה שקושרת בין זכויות אדם לבין התחממות כדור הארץ.

קבוצת "נשים שוויצריות ותיקות למען הגנה אקלימית", שמונה יותר מ-2,000 נשים בנות 64 ומעלה, ועוד ארבע נשים בנות 80 עד 90, טוענות כי בריאותן ואיכות חייהן נפגעו בשל גלי החום הגוברים וכי הממשלה הפרה את זכויותיהן כאשר לא הבטיחו כי המדינה מיישמת את המטרה של הסכם פריז לבלימת ההתחממות.

על אף שמדובר בתביעה שנוגעת רק לשווייץ, מומחים ציינו כי אם בית הדין יקבל את העתירה – שנכשלה בבתי הדין השוויצריים בשש השנים האחרונות – זה יהווה תקדים שיאפשר הגשת תביעות דומות גם במדינות אחרות. "זה ישלח מסרים מובהקים לבתי משפט ברחבי מועצת אירופה וברחבי העולם", הסבירה קורינה הרי, חוקרת במכון למשפט באוניברסיטת ציריך.

*- סנקציות זו רק המלצה: שר החוץ ההונגרי, פטר סיירטו, שוחח היום עם סגן שר החוץ הרוסי לענייני אנרגיה, אלכסנדר נובאק, ונמסר כי השניים "אישרו כי משלוחי הנפט והגז מתבצעים ללא הפרעות". נובאק התחייב כי יימשכו עבודות התחזוקה של צינור הגז הטבעי שעובר דרך טורקיה והשניים גם דנו בהרחבתה של תחנת הכוח הגרעינית בהונגריה.

*- הנהלת הוועד האולימפי הבינלאומי המליצה היום למארגנים של תחרויות בינלאומיות לאפשר השתתפות של ספורטאים יחידים בעלי דרכונים רוסיים ובלארוסיים תחת דגל ניטרלי, אולם ספורטאים שתומכים במלחמה או קשורים לכוחות הביטחון לא יוכלו להשתתף. עדיין לא התקבלה החלטה לגבי השתתפותם של ספורטאים משתי המדינות באולימפיאדת פריז 2024, גם אם ישיגו את הקריטריונים הנדרשים.

*- טלסקופ החלל ג'יימס ווב הצליח למדוד לראשונה את הטמפרטורה של כוכב לכת סלעי מחוץ למערכת השמש: מדענים קבעו כי לכוכב הלכת TRAPPIST-1 b, שנמצא במרחק של 40 שנות אור, יש טמפרטורת יום שעומדת על כ-400 קלווין (כ-220 מעלות צלזיוס), ובנוסף הם מעריכים כי אין לו אטמוספרה משמעותית.

זהו אחד משבעה כוכבי לכת שמקיפים כוכב מסוג ננס אדום M והתגלו ב-2017. TRAPPIST-1 b הוא הכוכב הפנימי ביותר במערכת והמדענים ניצלו את המעבר של כוכב הלכת מאחורי הננס האדום כדי לחשב כמה אור אינפרא אדום הוא מפיץ ובכך חישבו את הטמפרטורה שלו.

*- הונגריה הפכה למדינה ה-29 שמאשרת את צירופה של פינלנד לברית נאט"ו אחרי שהפרלמנט אשרר את הפרוטוקולים הנדרשים ברוב של 182 תומכים מול שישה מתנגדים. ההצבעה על צירוף שבדיה נדחתה למועד אחר. כעת זקוקה פינלנד רק לאישור של טורקיה כדי להשלים את הצטרפותה והנשיא ארדואן הבטיח כי ההצבעה תיערך לפני הבחירות במאי.

*- צרפת: מפגינים העלו באש כלי רכב משטרתיים במהלך עימותים אלימים בעיירה Sainte-soline שבמערב המדינה. הפעם, לא מדובר בחלק ממחאת הפנסיות שמסעירה את צרפת בשבועות האחרונים, ואף גרמה לביטול ביקורו של המלך צ'רלס, אלא בהפגנות נגד הקמתם של מאגרי מים ענקיים.

הרשויות הסבירו כי האגנים הגדולים נועדו לאגור מי תהום על מנת לספק אותם ליישובים ולחקלאים בתקופת הקיץ, במקרה של מחסור במים. מנגד, פעילי סביבה מאשימים כי מדובר ב"גזילת מים לטובת התעשייה החקלאית" וכי הפרויקטים גם פוגעים בגיוון הביולוגי.

*- הצי האמריקאי הודיע כי המשחתת נושאת הטילים מיליוס עברה היום בקרבת איי פראסל בים סין הדרומי במסגרת יישום זכויות השיט בחוק הבינלאומי. "ארה"ב מאתגרת טענות ימיות מוגזמות ברחבי העולם בלי קשר לזהות הטוענת", נמסר בהודעת הצי.

בבייג'ינג מיהרו להאשים את האמריקאים בחדירה למים הטריטוריאליים שלהם ואיימו בתגובה: "סין דורשת להפסיק את הפרובוקציות או שארה"ב תישא בהשלכות החמורות".

*- קוריאה הצפונית חשפה את "צונאמי", אשר מתואר בתור "נשק גרעיני אסטרטגי תת ימי", אחרי ניסוי בנוכחותו של קים ג'ונג-און השבוע, שבו הכלי הבלתי מאויש שט במשך 59:12 שעות בעומק של 80 עד 150 מטר לפני שפגע במטרה. "המשימה של הנשק היא לצלול בחשאי ולהשמיד קבוצות אוניות ונמלי פעולה של האויב באמצעות יצירת צונאמי רדיואקטיבי רב עוצמה", נמסר.

*- סלובקיה העבירה לאוקראינה ארבעה מטוסי קרב מיג-29 ראשונים – כך הודיע שר ההגנה הסלובקי, ירוסלב נאג'. טייסים אוקראינים המריאו עם מטוסי הקרב בצהריים מבסיס חיל האוויר בסלובקיה והמשיכו לארצם. בשבועות הקרובים אמורים הסלובקים להעביר שבעה מטוסי קרב נוספים, שיצאו משירות לפני כחצי שנה.

*- "בוס" יש רק אחד: הנשיא ביידן מעניק לברוס ספרינגסטין את מדליית האומנויות הלאומית. גם ג'וליה לואי-דרייפוס, הלא היא הנשיאה לשעבר סלינה מאייר מ-Veep ואיליין המיתולוגית מ"סיינפלד", קיבלה את המדליה היוקרתית.

*- מדענים אמריקאים הציגו את המפה המקיפה ביותר של 85 אלף הרי הגעש בכוכב נוגה. פול ביירן ורבקה האן מאוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס השתמשו בצילומי מכ"ם של משימת מגלן, שתיעדה את הכוכב לפני 30 שנה, כדי לבנות את מאגר המידע.

הפרסום מגיע כשבועיים אחרי שמדענים של נאס"א ושל המכון הגיאופיזי של אוניברסיטת אלסקה זיהו לראשונה סימנים להר געש פעיל על כוכב הלכת. כעת מקווים ביירן והאן כי המפה שלהם "תאפשר למדענים לחשוב איפה אפשר לחפש ראיות לפעילות גיאולוגית שהתרחשה לאחרונה".

map of volcanoes on Venus

קרדיט לתמונה: https://source.wustl.edu/