ארגון "אוקספאם": כלכלת תימן על סף קריסה

מחירי הדלק ומצרכים בסיסיים אחרים עולים בקצב מדאיג

 

ארגון "אוקספם" , פדרציה בינלאומית של ארגוני צדקה המתמקדת בהקלה על העוני ברחבי העולם, מסרה כי כלכלת תימן על סף קריסה לאחר שמונה שנים של סכסוך, וקראה לקהילה הבינלאומית ליישם חבילת הצלה כלכלית שתייצב את הכלכלה הלאומית, ולגייס עוד כספים לסיוע לתימנים.

הארגון הבינלאומי אמר בהצהרה, "המטבע הלאומי הולך ומדרדר כבר תקופה ממושכת, ולאור הכלכלה הקורסת, מחירי הדלק וסחורות בסיסיות אחרות עולים בצורה מפחידה".

"כל זה מותיר מיליוני תימנים בסיכון לרעב קטסטרופלי, כאשר יותר מ-17 מיליון אנשים עדיין סובלים מרמות גבוהות של חוסר ביטחון תזונתי – 75 אחוז מהם נשים וילדים", הוסיף הארגון.

"מאז 2015 עלו מחירי החיטה בכמעט 300 אחוז ברוב אזורי צפון הארץ ובכמעט 600 אחוז ברוב אזורי דרום הארץ", נכתב בהודעה.

 

גם מחיר גז הבישול עלה מאז תחילת המלחמה בכ-600%, מה שאילץ משפחות רבות להשתמש בפסולת פלסטיק כדלק לבישול, מה שמהווה סכנה גדולה לבריאותן.

הארגון ציין כי בעוד שתימן מייבאת 90% מהמזון שלה, כולל 42% מהחיטה שלה מאוקראינה, היבואנים הזהירו כי העלייה העולמית בעלויות יבוא החיטה תהווה אתגר ליכולתם להבטיח את הגעת החיטה לתימן. במדינה שבה יותר מדי אנשים מסתמכים ביום יום על לחם כדי להישרד, זה עלול לדחוף מיליונים לרמות של רעב קיצוני.

פרן פויג, מנהל אוקספם בתימן, אמר: "העם התימני מותש מהמלחמה, ומחירי מזון גבוהים, משכורות שלא שולמו וגורמים אחרים פוגעים בגישה למזון בסיסי שאינו בהישג ידם של תימנים רבים".

לדבריו, "אסור לתורמים כעת להפנות עורף לאחד המשברים ההומניטריים החמורים ביותר בעולם. הגיע הזמן שמנהיגי העולם יפעילו לחץ אמיתי ויעיל כדי להחזיר את כל הצדדים לשולחן המו"מ כדי שיוכלו למצוא פתרון מתמשך לסכסוך".

קרדיט: אלערביה