כיצד איראן נערכת להגיב לכל מתקפה ישראלית?

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו יצא לבירת בריטניה, לונדון, כדי לדון בגיבוש חזית בינלאומית מאוחדת נגד איראן.

ביקורו של נתניהו , ביום שישי, 24 במרץ 2023, הגיע שעות לאחר שארצות הברית הודיעה כי תקפה אתר המקושר למשמרות המהפכה האיראנים בתוך סוריה, כנקמה על הריגת קבלן אמריקאי בבסיס בצפון מזרח סוריה, כך דווחה סוכנות בלומברג האמריקאית.

 

למחוק את ישראל

התקיפה האיראנית על הקואליציה האמריקנית בסוריה עוררה חששות בישראל, והעיתון "ג'רוזלם פוסט" ציין כי מנהיגי איראן הביעו שוב ושוב את רצונם "למחוק את ישראל מעל המפה", מתוך אמונה שלטהרן עשויים להיות האמצעים לעשות זאת בקרוב.

העיתון ציין כי המנהיג העליון האיראני, עלי חמינאי, תיאר את ישראל כשטן הקטן, ואת ארה"ב כשטן הגדול, והסביר שהם לא מסתירים את העיתוי שלהם להשמיד את ישראל לפני שהם מפנים את עיניהם לעבר ארצות הברית.

 

מה עשתה איראן כדי להרוס את התוכניות של ישראל?

ה"ג'רוזלם פוסט" טען שתוכנית הגרעין של איראן נמצאת במרחק של שבועות ספורים מהפקת מספיק חומר בקיע לבניית הפצצה הגרעינית הראשונה המתפקדת במלואה, וציין כי החדשות המטרידות הללו אמורות להעמיד את ישראל וארה"ב בכוננות גבוהה.

העיתון דיווח כי ישראל התחייבה למנוע מהמשטר האיראני להשיג את הנשק המסוכן ביותר בעולם באמצעים דיפלומטיים, או אפילו באמצעות סנקציות, וכן התכוננה לבצע תקיפה צבאית סופית נגד מתקני הגרעין האיראניים.

 

איראן נערכת לתקיפה ישראלית

מודעת לנחישותה של ישראל לסכל את שאיפותיה הגרעיניות, איראן התכוננה לתקיפה כזו. ובמהלך פברואר 2022, עלו פרטים על כך שטהרן "מציירת מפות" של הקהילות היהודיות בפזורה, לצורך מסעות רצח כנקמה בעתיד, במקרה שישראל תבצע התקפות כלשהן על מתקני הגרעין שלה, לפי מה שדווח בעיתונות הישראלית. 

בנוסף, דו"ח, שנערך לאחרונה על ידי מכון זקור – زاكور האמריקני ו-19 ארגונים ללא מטרות רווח נוספים שבסיסם בארה"ב חשף כי איראן עומדת מאחורי פרויקט המיפוי האנונימי, המכוון למוסדות ביטחון אמריקאים אסטרטגיים, מתקנים צבאיים, מתקנים יהודיים ואירגונים לא ממשלתיים במדינת מסצ'וסטס בארה"ב.

 

פירוק הקהילות היהודיות

בישראל טענו כי בעת השקת פרויקט המיפוי, ביוני 2022, הוא זכה לגינוי חריף על כך שהתמקד יותר מדי במוסדות יהודיים, שצריך "לפרק".

אבל ככל שחלף הזמן, הפרויקט גייס בעלות ברית חדשות, כמו קבוצת ג'יסר (JISR) המתואמים עם איראן ו-Press TV של איראן, והתברר שהמטרה האמיתית של המפה הופנתה לא רק כלפי הקהילה היהודית, אלא גם כלפי מוסדות אמריקאים.

עדות לאמונה זו היא שכאשר ניתחו את אתר פרויקט המיפוי, נמצא כי 298 מתוך 500 הישויות שהיו אמורות להיות מוגדרות באתר היו בסיסים של צבא ארה"ב, תחנות משטרה, ה-FBI ומשרדי ביטחון המולדת. לעומת זאת, רק תריסר ישויות היו יהודיות באופיים.

מכוון לאמריקאים

ה"ג'רוזלם פוסט" ציטט אנליסטית לשעבר של סוכנות הביון האמריקנית, רבקה קופלר, שאמרה כי מרכיבי פרויקט המיפוי עולים בקנה אחד עם האופי המסורתי של המודיעין האיראני, ומדיניותה המוצהרת של טהראן להתמקד באמריקאים.

היא ציינה כי קיים חשש ממשי לגבי המטרה שלשמה הוקם פרויקט המיפוי, שכן הוא פועל לסייע ולאפשר לסוכני טרור לפגוע באמריקאים ובמוסדות אמריקאים, בין אם הם פועלים ישירות למען איראן, ובין אם הם שותפים לעוינות של המשטר האיראני למטרות אלה.

הדו"ח שופך אור על תקדימים היסטוריים למעורבות איראנית בפעולות טרור מסוג זה, כאשר המשטר האיראני היה מעורב, במשך תקופה ארוכה, בשרטוט מפות ובביצוע פיגועים נגד מטרות יהודיות ומטרות אמריקאיות.

 

מזימות התנקשות על אדמת אמריקה

הדיווח של ג'רוזלם פוסט חשף כי ארגון חיזבאללה האיראני, המוגדר כארגון טרור על ידי ארצות הברית, יצר במרץ 2022 "רשימת מטרות לתקיפה"  שכלל שגרירויות, קונסוליות, עסקים, בתי כנסת מקומיים וארגונים לא ממשלתיים יהודיים הפועלים בגרמניה.

מזכיר המדינה האמריקני לשעבר, מייק פומפאו, היועץ לביטחון לאומי לשעבר, ג'ון בולטון, והמתנגד האיראני הבולט, מאסיה אלינז'אד, היו יעדים למזימות התנקשות על אדמת ארה"ב , על פי הדיווח.

 

תוכניות טרור בינלאומיות של איראן

הדיווח של ג'רוזלם פוסט הצביע על כך שמדינות אחרות סבלו ממזימות טרור בינלאומיות שתוזמנו על ידי איראן, כולל בריטניה, שלכאורה הייתה עדה לפחות ל-15 ניסיונות חטיפה והתנקשות בשנים האחרונות של אזרחים בריטים, אשר טהראן ראתה בהם איום.

אולי המזימה הידועה והקטלנית ביותר של הטרור הבינלאומי באיראן הייתה הפצצת מרכז קהילתי יהודי ב-1994 בבירת ארגנטינה, בואנוס איירס, כאשר 85 בני אדם נהרגו.

מתקפה איראנית על הקואליציה האמריקאית

קרדיט: רואייה ניוז   קרדיט לתמונה: תסנים