השבוע שבין ה-10.3.23 ל- 16.3.23 אצל שכנינו הפלסטינים

השבוע הנסקר החל בפיגוע ירי בלב רחוב דיזנגוף בתל אביב, בו נפצעו 3, מהם שניים במצב קשה מאוד, אחד מהם אף הוגדר תחילה כפצוע אנוש, והרופאים הצליחו לייצב את מצבו, אם כי הוא עדיין נאבק על חייו. המחבל, פעיל חמא"ס מוכר, ובנו של פעיל חמא"ס, מהכפר נעלין חוסל. האב נעצר לאחר הפיגוע ושוחרר כעבור מספר ימים, כשהוא זוכה לקבלת פני גיבורים בכפרו. כמו כן, התקיימה בכפר תהלוכת תמיכה לעבר בית המחבל, וכן פרצו עימותים מול כח צה"ל שהגיע למפות את הבית לקראת הריסתו.

הנה תמונות מתהלוכת התמיכה במחבל בכפרו, למי שלא מבין עדיין מדוע יש כפרים שמצמיחים מחבלים בזה אחר זה:

 

בבית"ר עילית נמנע בנס פיגוע מטען באוטובוס. המחבל נלכד רק כעבור יממה בכפר הסמוך בתיר. בחוות דורות שבשומרון מחבל ניסה לבצע פיגוע עם מטענים וסכינים וחוסל בידי בעל החווה. גם בקלקיליה נהרג מחבל בעימותים עם כח צה"ל, ובאזור צומת ג'ית מערבית לשכם, חוסלו 3 מחבלים אנשי כנופיית "גוב העריות" משכם, ורביעי נלכד אחרי נסיון לבצע פיגוע ירי לעבר חיילי צה"ל באזור. בעקבות החיסול הוכרז על שביתה כללית בעיר שכם.

הנה תמונות:

 

בד בבד, נמשכת המציאות בה כניסת צה"ל לג'נין, שכם, וחלק מכפרי האזור מלווה בירי מאסיבי לעבר הכוחות, כשניכר מאמץ ישראלי לצמצם את הפגיעה במחבלים בניסיון להרגיע את השטח. בלטה בהקשר זה כניסת מתפללים לקבר יוסף, שנתקלה בהתנגדות רבה, לא רק בירי, אלא גם במטעני חבלה, כפי שניתן לראות בסרטון. למרות הירי המאסיבי, לא היו הרוגים, ונרשם רק מספר מצומצם של פצועים בצד הפלסטיני. המחבלים מצידם זיהו את ההיערכות לכניסה הישראלית, והזהירו מראש את התושבים והעיתונאים, שלא לצלם אף אחד מהמחבלים, כדי למנוע את חשיפתם.

הנה התמונות:

בעזה, אנשי הג'יהאד האסלאמי ביצעו תמרון צבאי שכותרתו: נאמנים לגדה של הלוחמים", וכלל ירי רקטות לעבר הים. במקביל, ממשיכים אנשי החמא"ס להכריז, כי חודש הרמדאן יהיה השנה קשה במיוחד. על רקע זה דווח על הגעה חוזרת של שגריר קטר אלעמאדי בנסיון למנוע הסלמה ברמדאן. מרואן עיסא, סגן ראש הזרוע הצבאית של החמא"ס הוסיף בהקשר זה, כי כל שינוי בסטאטוס קוו בהר הבית יביא לרעידת אדמה באזור כולו.
על רקע האיומים בהסלמה דווח על כוונה לקיים ועידת המשך לועידת עקבה, הפעם בשרם אלשיח', בנסיון למנוע הסלמה. זאת, לצד נסיונות הרגעה מכיוונה של קטר, בהובלת השגריר מחמד אלעמאדי.

קטר במקביל מודיעה על העברת סיוע בסך חצי מליון דולר לתושבי חוארה שנפגעו מההתפרעויות של המתיישבים. את הכסף העביר חסין אלשיח', השר לעניינים אזרחיים למועצת הכפר.
קבלת פנים חגיגית חיכתה לפואד אלשובכי, מי שהיה ראש מנהלת הכספים של מנגנוני הבטחון הפלסטיניים, ואשר עמד מאחורי הברחת ספינת הנשק קארין A, בשנת 2002. אלשובכי הסתתר ביריחו, עד לפשיטת צה"ל על כלא הרש"פ בעיר ומעצרו, יחד עם אחמד סעדאת, מזכיר החזית העממית, שהיה מבוקש בשל רצח השר רחבעם זאבי הי"ד. במסגרת קבלת הפנים, עלה שובאכי לקבר ערפאת במקאטעה, וזכה לקבלת פני גיבורים ע"י יו"ר הרש"פ אבו מאזן. גם אסמאעיל הניה, ראש החמא"ס, יצר קשר עם שובכי כדי לברכו.
ומנגד, בטול כרם, פיזרו מנגנוני הרש"פ ברימוני הלם וירי באויר קבלת פנים לפעיל חמא"ס ששוחרר מהכלא הישראלי.

הנה תמונות:

 

בנוסף, דווח על מעצר פעיל חמא"ס בכיר בעיירה טובאס, מזרחית לג'נין. הפעיל ניסה להימלט, ואנשי המנגנונים ירו לעברו, אם כי לא על מנת לפגוע, צעד שעורר סערה ציבורית וביקורת רבה על הרש"פ.

הנה תמונות מהמעצר שהופצו ברשתות החברתיות:

 

בתחום הפנימי: המשבר מול המורים נמשך. חלק מהמורים הסכימו לקבל את ההבטחות הכלליות של הממשלה, אך הרוב עדיין שובת, למרות הפניה הפומבית אליהם לחזור לעבודה, שהושמעה במערכות הכריזה של המסגדים באיו"ש. רוצים כסף, לא הבטחות לתשלום כשלממשלה יהיה כסף. על פי הדיווחים רוב מוחלט של המורים דחה את הקריאה לחזור ללימודים, וביום ב- 13 מרץ התקיימה בראמאללה הפגנת ענק של המורים בדרישה מהממשלה להיענות לתביעות. בהמשך פנתה הממשלה לבית המשפט המנהלי שקבע שעל המורים לחזור לעבודה באופן מיידי. בתגובה הודיע איגוד המורים על החרפת העיצומים ומעבר לשביתה כללית..

הנה תמונות מהפגנת המורים:

 

גם באוניברסיטת ביר זית, מתנהלים עיצומים של סגל העובדים הדורש תוספות שכר מהנהלת האוניברסיטה, תוך איום לעבור לשביתה מלאה בימים הקרובים, ולשבש את השנה האקדמית.
ובמוסד אקדמי אחר: פוליטכניקום חברון נערכו בחירות לועד הסטודנטים. רשימת הפת"ח זכתה עם 21 נציגים, לעומת 19 לרשימת החמא"ס, ועוד נציג בודד לגוש מפלגות השמאל. אנשי החמא"ס הגדירו את התוצאות כ"כמעט נצחון", שכן בבחירות הקודמות, היו להם 11 מושבים בלבד, לעומת 27 לפת"ח, וגם התוצאה הנוכחית הושגה בזכות מעורבות עמוקה של מנגנוני הבטחון. מנגד, גם אנשי הפת"ח חגגו את הניצחון ביריות שמחה באוויר, תוך פגיעה בשנאי חשמלי בסמוך.

הנה תמונות:

 

בהקשר אחר, 6 עצורים נמלטו מכלא הרש"פ (המכונה המבצר) בעיר חברון. נזכיר שלפני כחודש נמלטו 5 אסירים מהכלא בג'נין, כולם חשודים ברצח. רק שניים מתוכם נלכדו. לואי ארזיקאת, דובר המש"פ הודה שהבריחה התאפשרה בשל מחדל,ןציין ששר הפנים של הרש"פ הורה על הקמת ועדת חקירה בנושא. יממה לאחר הבריחה הסגירו עצמם שניים מהנימלטים. בעקבות הבריחה הופץ סרטון של אחד מהנמלטים, שלפי התמונות ברקע צולם בשטח ישראל, הטוען ששילם לאנשי המנגנונים מאה אלף דינר ירדני, כדי שינקו אותו מאשמת שוא של רצח, אך למרות התשלום הדבר לא נעשה.

 

ועוד בחברון, קרב חמולות מלווה ירי פרץ בעיר. הפעם בין חמולות קטנות יחסית. ובכפר ואדי ניס שבגזרת בית לחם, נרצח אדם על רקע סכסוך פלילי. לא פורסמו פרטים אודות הארוע. רצח נוסף, ארע בכפר ראס ח'מיס, הצמוד למחנה הפליטים שועפאט, ורשמית שייך גם כן לירושלים, גם אם הוא ממוקם מחוץ לגדר.
בהקשר אחר, מתעצמות ההכנות לחודש הרמדאן, כולל יציאה מוגברת למכה, לרגל ה"עומרה", (עליה לרגל שלא בעונת החג'). סעודיה הגדילה את מכסת הפלסטינים ב- 500 משפחות מאיו"ש ו- 500 מעזה.
לקראת הרמדאן, הודיעה ממשלת הרש"פ, כי שעות העבודה במגזר הציבורי במהלך החודש תהיינה בין 09:00- 14:00 בלבד, וכמו כן, יוארך שעון החורף עד לסוף הרמדאן, בניגוד לנוהג הקבוע של השוואת השעון בשטחי הרש"פ עם זה של ישראל, הן בשעון חורף והן בשעון קיץ.
בתחום הספורט: בבית לחם נערך המרתון המקומי, בהשתתפות מאות רצים. במקום הראשון זכה שכיב אלאשקר ממרוקו.

הנה תמונות:

 

וברצועת עזה, מועדון השירותים של אונר"א ברפיח, זכה באליפות הליגה העזתית בכדורגל, בפעם השמינית בתולדותיו.

הנה תמונות מהחגיגות:

 

ומכאן לשערוריה התורנית ברצועת עזה, שם פרסם עיתונאי מקומי ידיעה על מנהלת גן ילדים שכלאה את אחת הילדות בשירותים למשך חצי שעה, משום שאביה לא שילם את שכר הלימוד. הילדה חזרה עם טראומה קשה, ואביה הגיש תלונה למשרד החינוך המקומי.

שבת שלום, וחודש ניסן מלא שמחה וחרות.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונת השער: רשתות חברתיות