כורדיסטן: נחנך פארק ארכיאולוגי באתר בן יותר מ-2700 שנה

השלטונות של מחוז כורדיסטן בעיראק הכריזו בסוף שנה שעברה על חנוכת השלב הראשון של פארק ארכיאולוגי באתר של תעלת השקיה שראשיתה למעלה מ-2,700 שנה, ועל קירותיה חרוטים גילופי ענק ועבודות השלמת הפארק נמשכות עד היום.

העתיקות שנתגלו באתר פיידה מתוארכות לתקופת המלך האשורי סרגון השני (705-721 לפנה"ס) ובנו, סנחריב, שירש אותו.

טקס החנוכה הרשמי לפארק הארכיאולוגי נערך בנוכחות מושל מחוז דהוק ושגריר איטליה בעיראק, מאוריציו גריגנטה.

ציורי קיר אלו התגלו באתר פאידה בכמה שלבים בשנים האחרונות, באמצעות חפירות שבוצעו על ידי משלחת משותפת של ארכיאולוגים איטלקיים מאוניברסיטת אודין ומקביליהם ממנהל העתיקות והמורשת של נפת דהוק באזור כורדיסטן.

לדברי מנהל העתיקות והמורשת בדהוק, בקס פרפקאני, "הביקור באתר מוגבל כיום לתיירים זרים, חוקרים ומומחים בלבד". ציורי הקיר, שאורכם שני מטרים ורוחבו חמישה מטרים, מתוארכים לסוף המאה השמינית לפנה"ס ותחילת המאה השביעית לפנה"ס.

 

כפי שפורסם בשנת 2021, מטעם המנהל המשותף של הנציגות האיטלקית מורנדי בונאקוסי. האתר, מדרום לדהוק ומצפון לעיר מוסול, כולל תעלת השקיה באורך של עשרה קילומטרים, שעל קירותיה נחצבו 13 פסלים.

שלטונו של המלך האשורי סרגון השני במאה השמינית לפני הספירה הקים את בירתו בצפון עיראק במישור נינווה ליד העיר מוסול.

מאמינים שהמלך סרגון השני או בנו סנחריב הורו לחצוב את התעלה ולגלף את הפסלים. עיראק היא מדינה עשירה באתרים ארכיאולוגיים מצפון לדרום, שבה שגשגו הציוויליזציות המסופוטמיות, השומריות, האכדיות, הבבליות והאשוריות.

אדמתה הייתה עדה לתרבויות ראשונות שהיו תלויות בכלכלה המבוססת על חקלאות עם חידושים בתחום ההשקיה, והיא נחשבת לערש החוק הכתוב הראשון והערים הראשונות.

الكشف عن حديقة أثرية تضم جداريات عمرها 27 قرن في العراق

קרדיט: נדאא פוסט