ארה"ב מאפשרת לישראל למכור את מערכת הגנ"א ארוכת הטווח "חץ 3" לגרמניה

כלי התקשורת דיווחו ביום ראשון כי ארה"ב נתנה לישראל אור ירוק למכור את מערכת הטילים וההגנה האווירית מדגם "חץ 3" לגרמניה.

גרמניה רוכשת את מערכת ההגנה הישראלית נגד טילים בליסטיים "חץ 3".

קרדיט לתמונות: התעשיה האווירית

מקורות חדשות ערביים, שציטטו כלי תקשורת ישראליים, ציינו כי ההיתר הוצא לאחר שקנצלר גרמניה אולף שולץ ביקר בוושינגטון וקיים פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן.

ארה"ב תאפשר לכמה מדינות חברות נאט"ו להשתמש גם בטילי גייטס 3, על פי דיווחים.

מקורות ישראלים הוסיפו כי העסקה תפורסם ככל הנראה במהלך ביקורו הקרוב של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בברלין.

מאחר שארצות הברית סיפקה 80% מעלות פיתוח מערכת הגנה זו, ישראל מחויבת לקבל את אישורה של וושינגטון לפני מכירת המערכת.

 

חץ מערכת ההגנה האווירית הישראלית

חץ או Arrow היא מערכת הגנה אווירית ישראלית ארוכת טווח, בדומה למערכות ה-THAAD והפטריוט האמריקאיות. המערכת מצטיינת בעיקר בהתמודדות עם טילים בליסטיים, והיא אינה מיועדת ליירט כל מטרה אווירית אחרת, בין אם טילי שיוט ובין אם מדובר במטוס.

החזקת טילים בליסטיים על ידי חלק ממדינות ערב (מצרים, עיראק, סוריה) ואיראן היא אחד המניעים החשובים ביותר שגרמו לישראל לתכנן את מערכת ההגנה האווירית Arrow ארוכת הטווח כדי להתמודד עם הטילים הבליסטיים לטווח קצר ובינוני שמדינות אלו מחזיקות, ומלחמת המפרץ השנייה הייתה גם מניע גדול לתכנן מערכת זו, במיוחד לאחר הביצוע הלקוי שהפגינה מערכת הפטריוט ביירוט טילי סקאד עיראקים (אל-חוסיין).

 

גרסת חץ 3

בסביבות אוגוסט 2008, ארה"ב וממשלת ישראל החלו לפתח גרסה חדשה יותר של המערכת, הידועה בשם "חץ 3", עם שיעור סיכול של בין 90 ל-99%. גרסה זו תוכננה ליירט טילים בליסטיים לטווח קצר ובינוני מחוץ לאטמוספירה, וכמה דיווחים מצביעים על כך שיש לטיל טווח של עד 200 ק"מ וגובה של 100 ק"מ. טיל החץ 3 מהיר וקטן יותר מטיל החץ 2, ומשקלו נמוך יותר, מכיוון שהוא שוקל כמעט חצי.

צפוי שהחץ 3 יוכל ליירט יותר מחמישה טילים בליסטיים תוך 30 שניות. הטיל נעזר במנוע המצויד בווקטור דחף כדי לאפשר לו לשנות את כיוון המנוע כדי לתמוך בתהליך התמרון של הטיל. תכונה זו מאפשרת לטיל ליירט ולהפיל לוויינים.

 

רכיבי המערכת

• מכ"ם אורן ירוק: זהו מכ"ם בעל מטריצת סריקה אלקטרונית פעילה הפועל בטווח אורך הגל L-Band. יש לו טווח ניטור של 500 ק"מ ויכול לעקוב אחר 30 מטרות במהירות של 3000 מ"ש. המכ"ם מחפש , מנטר, עוקב ומכוון טילים בו-זמנית. הוא מכיל מערכות מתקדמות נגד שיבוש.

• מכ"ם סופר אורן ירוק: זהו הגרסה העדכנית ביותר של המכ"מ, עם טווח של 800-900 ק"מ והחל משנת 2008 הוא מחליף את המכ"ם "אורן ירוק". מכ"ם זה מתקדם יותר מקודמו ומסוגל לעמוד בפני לוחמת ל"א אינטנסיבית.

• מערכת פיקוד, בקרה, ניהול קרבות ותקשורת – "Golden Citron". מערכת זו יכולה לשלוט ב-14 יירוטים בו זמנית, והישראלים הצליחו, בשיתוף פעולה אמריקאי, לסנתז את המערכת גם עם מכ"מים ומערכות פטריוט.

• כל סוללה מכילה 4-8 משגרי טילים, וכל משגר מכיל 6 צינורות שיגור. הם נטענים מחדש תוך שעה. כ-100 עובדים פועלים במשימות מעקב וניהול הסוללה, ולא ניתן להעבירה לשום מקום אלא אם כן נעשו הפעולות הדרושות לשם כך. 

 

עלות מערכות החץ

עולות שאלות לגבי עלות מערכת ההגנה האווירית "חץ", שכן חלק מההערכות מצביעות על כך שעלות טיל אחד במערכת זו הינה כ-3 מיליון דולר, בעוד שעלות המכ"ם "אורן ירוק" עומדת על כ-83 מיליון דולר.

המערכת המשולבת זקוקה גם למרכז בקרה שנותן פקודות לשיגור טילים.

לפי ההערכות עלות הסוללה כולה נעה בטווח של 170 מיליון דולר.

Explained: Why Does Israel Need Three Different Missile Defense Systems? - YouTube

קרדיט: דפנס ערביכ   קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות