וושינגטון מחזירה עתיקות מוברחות לתימן

ארצות הברית הודיעה שלשום כי החזירה למשמורת שלטונות תימן 77 חפצי עתיקות שנבזזו, וציינה כי האוצרות הארכיאולוגיים הללו יישמרו "זמנית" במוזיאון בוושינגטון במסגרת הסכם עם ממשלת תימן.

התובע הפדרלי של ניו יורק, בריון פייס, אמר כי החפצים הם "64 ראשי אבן מגולפים, 11 דפי כתבי יד מהקוראן, קערת ברונזה כתובה ופסל קבורה מתרבויות השבטים מיין או מאייני ברכסים הגבוהים של צפון מערב תימן, מהמאה הראשונה לפני הספירה."

התובע הכללי פרסם את הצהרתו במשותף עם המחלקות לביטחון פנים ומדינה ומוסד סמיתסוניאן, הכולל כמעט 20 מוזיאונים בארצות הברית.

במהלך השנים האחרונות, רשויות המשפט במדינת ניו יורק ערכו מסע מאסיבי להחזרת עתיקות שנבזזו מרחבי העולם ונחתו במוזיאונים ובגלריות של העיר.

 

בשנים 2020 ו-2021, ארצות הברית החזירה לפחות 700 חפצים ל-14 מדינות, כולל מצרים, עיראק, יוון, איטליה, קמבודיה, הודו ופקיסטן.

על פי הצהרת התובע הציבורי, 64 ראשי האבן המגולפים הוחרמו בארצות הברית במסגרת הסדר טיעון שנחתם עם מערכת המשפט האמריקאית ב-2012 על ידי מבריח עתיקות בשם מוסה חולי, הידוע גם בשם "מוריס" חולי. 

שגריר תימן בארצות הברית, מוחמד אל-חדרמי, הביע את "תודתו העמוקה" לשלטונות האמריקאים.

"אני גם מביע את הערכתי הרבה למוזיאון הלאומי לאמנות אסייתית סמיתסוניאן על כך שהסכים לשמור זמנית את העתיקות הללו עד שיוחזרו במלואן לתימן בעתיד", הוסיף אל האדראמי.

ממשלת תימן והמוזיאון הזה, הממוקם בוושינגטון, חתמו על הסכם לפיו האחרון ישמור את היצירות הללו לתקופה של שנתיים, "תקופה הניתנת לחידוש לפי בקשה" של תימן.

כבר יותר משמונה שנים מתנהלת בתימן מלחמת אזרחים שגבתה מאות אלפי הרוגים והכניסה את המדינה הענייה ביותר בחצי האי ערב לאחת הטרגדיות האנושיות הקשות בעולם.

אחד החפצים שהוברחו

קרדיט: אלחורה