תמונת מצב על המתרחש בתימן – חלק אחרון

החיים בתימן "לא משהו”, גם בלי קרבות בין כל הצדדים
מעבר לכל הלחימה שלא פוסקת לרגע, החות’ים ממשיכים למרר לתימנים האומללים את החיים, בין אם במצור המתמשך על תעז, שעליו כבר כתבתי בעבר, ובין אם בחיי היומיום שבאזורים תחת שליטתם, כמו לדוגמה המחסום שהחות’ים הקימו בשבע ליד שכונת עסר (عصر = Asr) הקטנה במערב צנעא, שנמצאת בסמיכות למחנה סבאח (معسكر الصباحة = Al-Sabah Camp) [שהיה הבסיס של פיקוד פיקוד המבצעים המיוחדים, חטיבה של הכוחות המיוחדים, והיחידות ללוחמה בטרור, ושאותו כבשו החות’ים בפברואר 2015, כחלק מההשתלטות של החות’ים על צנעא שהחלה בתחילת ספטמבר 2014.]

המחסום שנועד למנוע מנשים לצאת מצנעא ללא מחרם (محرم = Mahram) גבר מלווה מבני משפחתה, במסגרתו ביצעו חיפושים משפילים על נשים, גרם לתסיסה אצל התימנים, שמוחים על שהחות’ים מפעילים מחסומים כדי לכפות ביצוע החלטה להגבלת חופש התנועה של נשות תימן, החלטה שהתקבלה ומיושמת ללא כל הודעה מוקדמת.

 

לא רק באזורים הנמצאים בשליטה של החות’ים או באזורים הנמצאים תחת מצור והתקפות של החות’ים, התימנים סובלים מהמצב, אלא בכל תימן וזה כולל את כל תחומי החיים, החל ממחירי המזון המאמירים, מחירי הדלק וגז הבישול שממשיכים לעלות, ועד למחסור בתרופות, ואזכיר גם שמצד אחד יש מצוקת מים באזורים שונים ומצד שני ישנם שיטפונות הרסניים. ושוב אזכיר את שדות המוקשים וזירות מטענים, שעליהם כבר דיברתי בעבר, שהחותים טומנים במרחבים חקלאיים, שבילי הרים בין כפרים, ובחופי הים, שגורמים למותם ופציעתם של תימנים רבים, כולל ילדים.

אחת הדוגמאות העצובות על המצב, ניתן לראות בקריקטורה על מצב בתי החולים בעדן, בה רואים אב מביא את בנו שנעזר בהליכה בקב בגלל רגל פצועה, אל בית חולים, כשחזית בית החולים יפה וצבעונית, אבל צידו האחורי ישן ומתפורר, ומהחלון גולשת גופה בתכריכים היישר לקבר טרי הנמצא ליד קברים טריים נוספים.

קרדיט: קריקטרסקיי

 

הקריקטורה הזו מתפרסמת כשברקע ישנן ידיעות שונות ומשונות על בתי החולים בתימן, ואולי מצד אחד שומעים שבינואר היה במרכז כרדיולוגי בעדן, ניתוח לב פתוח ראשון מסוגו בעדן, לתיקון פגם מולד של חור בין החדרים, אבל מצד שני ישנן ידיעות לא מרנינות על בתי החולים בתימן, בהם יש מחסור במכשור רפואי ותרופות, או על רמת טיפול רפואי שאינה משביעת רצון, או מקרים בהם בית חולים מסרב לטפל בחולים ופצועים, כמו המקרה מיום שני השבוע, בו מת קשיש שנמצא שוכב ברחוב במצב קשה, כי לא קיבל טיפול רפואי, למרות שאזרחים הביאו אתו לבית חולים בתעז (تَعِزّ = Taiz) שסירב לטפל בו, בתואנה שהקשיש אינו מזוהה. (כולם בתימן יודעים שלמעשה הסיבה הייתה שהיות והקשיש אינו מזוהה, בית החולים לא יכול היה לגבות תשלום מקרובי משפחתו…)

ואם כבר דיברנו על בתי חולים, אז למען פרט טריוויה שולי, שמהווה חלק מהכאוס התימני, אוסיף שאתמול התפרסמה ידיעה על החלטת מנכ"ל משרד הבריאות, לפטר את מנהל בית החולים אל-סדאקה – בית החולים הגדול בעדן.

 

מילה לסיום, על שערוריה שמכה גלים
לסיום אספר לכם שיש בתימן גם שערוריות "רגילות" שנובעות מהשחיתות של בעלי תפקידים ונושאי משרות, שמוכרת בכל מדינה בשכונה המזרח תיכונית הנמצאת בכאוס שלטוני ומלחמה ממושכת (ראו לדוגמה את השחיתות בעיראק, בסוריה, או בלבנון וכן גם באיראן, שבה יש שחיתות מוסדית עמוקה של שלטון רקוב) ויש גם את המקרים שנמצאים בליגה משלהם, "מגה שחיתות" כמו במקרה של עסקת רכש תחמושת בסך 50 מיליארד ריאל תימני (כ-200 מיליון דולר) שעליה חתם מוחמד עלי אל-מקדשי (محمد علي المقدشي = Mohammed Ali Al-Maqdashi) בזמן שהיה שר ההגנה, זמן קצר לפני שמונה לתפקידו החדש כיועץ למועצת המנהיגות הנשיאותית של תימן.

על פניו נשמע סביר ששר ביטחון חותם על חוזה לרכישת תחמושת לרובים (כדורי 7.62) ו 200 מקלעים כבדים עם תחמושת מתאימה (כדורי 12.7 מ”מ) ופריטי תחמשת נוספים, וגם לא אמורה להיות בעיה אם המשלוח של התחמושת החדשה הגיע לנמל עדן רק כארבעה חודשים לאחר שעבר לתפקידו החדש ב 28 ביולי 2022, וגם לא הייתה בעיה שהמכולות עם התחמושת נפרקו מהאוניה בלילה והועברו למחסני צבא הדרום, וגם לא הייתה בעיה שהחלו להעביר ארגזי תחמושת ליחידות השדה בחזית, ולחלקה לחיילים.

רק הייתה בעיה קטנה עם התחמושת שנרכשה, הכדורים שהחיילים טענו למחסניות וניסו לירות על האויב בו נתקלו בחזית, פשוט לא נורו, אז החלו לבדוק מה קרה, ובדקו תחמושת מעשרה ארגזי תחמושת שונים, ואף כדור לא נורה. ואז בדקו כדורים ממאה ארגזים שונים, ושוב לא הצליחו לירות אפילו כדור אחד, ויצאה הראה דחופה לבדוק את כל ארגזי התחמושת שהגיעו במשלוח המדובר, ואז התבררה למפקדי צבא מועצת המעבר הדרומית מה הבעיה עם התחמושת החדשה, כל המשלוח היה של כדורים שיוצרו בשנת 1961…!

 

נוסף לכך, התברר שכל 200 המקלעים (מקלע DshK = “דושקה") חלודים ורקובים ברמת כזאת שכל חלקי המקלע משותכים יחד כגוש חלודה אחד גדול, שלא ניתן לעשות איתו דבר, וגם כל 48 אלף אריזות חוליות השרשיר לכדורי המקלעים מכילים חוליות חלודות, שהחלודה מונעת מהן תנועה, או במילים אחרות, גם שרשראות הכדורי המקלע הן ערמת חלודה חסרת תועלת.

בסחר הנשק העולמי, מקובל לתת הנחות על תחמושת ישנה, ולדוגמה תחמושת שיוצרה לפני עשר שנים ומעלה ותחמושת שפג תוקפה, תימכר בהנחה משמעותית מאוד מאשר תחמושת חדשה, במטרה להיפטר ממנה, אבל לא כל כך נהוג שמדינת סוחרים הגונים, ימכרו תחמושת בת 62 שנה…

 

כשהסיפור התגלה לפני כשבועיים, על אף שפרטי המקרה השערורייתי ידועים לממשלה, לא בוטלה הסודיות המוטלת על פרטי העסקה, ומבקרי התנהלות הממשלה אומרים שכפי הנראה בהנהגה מעדיפים לנצל את המקרה לכיפופי ידיים פוליטיים, לצורך השגת יתרון ועמדות כוח במיניים פוליטיים לבעלי תפקידים מקרב המקורבים להנהגה.

אחד המבקרים אמר בכעס שאינו מבין איך שר ההגנה שאמור להוביל את הצבא במלחמה גורלית, מוציא עשרות מיליארדים על תחמושת פגומה בעסקה מושחתת. אם הוא גונב תרנגולות, אין בעיה, נקרא לו גנב. אם הוא גונב את כספי משכורות של עשרות אלפי שמות פיקטיביים שכלל לא משרתים בצבא, אז נגיד שהגנבים האלה פגעים בנו. אבל אם הוא מגיע לבגידה בסדר גודל כזה – איך הוא יכול להוביל את הצבא? והוסיף המבקר במרמור והעיר שלא ניתן לדעת אילו מקרי בגידה הוא ביצע, שעדיין לא התגלו…

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט למפה: ויקיפדיה

 

פרקים קודמים: