תמונות לוויין וסרטונים מטהראן חושפים הגעתו של "סוחוי"

@ckoettl

קרדיט לתמונה: @CKOETTI

 

קטע תעמולה שפרסמה איראן לפני מספר ימים לבסיס אווירי חדש חשף כי המשטר מחזיק במטוס צבאי שהמשטר לא חשף קודם לכן.  

ב-7 בפברואר חשפה איראן את בסיס האוויר התת-קרקעי החדש שלה, בשם "עוקאב 44", בסרטון תעמולה. 

לפרסום צורפה כרזה עם תמונות של מטוסי קרב, שלא היו לאיראן מעולם, לפי תמונות לוויין, כך דיווח הניו יורק טיימס . 

העיתון ביסס את הערכתו באמצעות תמונות לוויין, וכן שכר מומחה שהדגיש (לאחר בחינת התמונות) כי קיימת אפשרות מוכחת שאיראן קנתה מטוס רוסי מתקדם.

בין המטוסים המוצגים בכרזה (מקדימה ובמרכז) יש אחד במיוחד ש"לאיראן אין כרגע", אך גורמים רשמיים איראנים טוענים שרוסיה נמצאת בתהליך מכירה להם.

העיתון האמריקני אמר כי ניתוח התמונות הללו מגלה שני דברים על תכניותיה של איראן: הראשון היא שגורמים רשמיים בטהרן אופטימיים לגבי קבלת המטוסים הללו, והשני הוא שבכוונתם להשתמש בבסיס האווירי החדש כדי לשכן חלק מהם.

 

מאז ספטמבר 2022, גורמים צבאיים ופוליטיים איראנים קידמו בפומבי רכישת 24 מטוסי סוחוי Su-35, אחד ממטוסי הקרב המתקדמים ברוסיה.

רוסיה לא אישרה את ההסכם, אך פרטים בסרטונים ובתמונות הלוויין מצביעים על כך שאיראן עושה לפחות הכנות להגעת חלק מאותם מטוסים, שלדברי גורמים רשמיים יקרה בהמשך השנה. 

המודרניזציה הזו של צי המטוסים של איראן תהיה החשובה ביותר במדינה מזה עשרות שנים.

קצב שיתוף הפעולה הצבאי בין רוסיה לאיראן הואץ בשל בידודה הבינלאומי של רוסיה והצורך שלה באספקה ​​צבאית לאחר פלישתה לאוקראינה.

 

ממשל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן תיאר את יחסי מוסקבה וטהראן כ"מזיקים" ואמר כי הוא מאמין שהאיראנים כבר מקבלים הדרכה על המטוס החדש.

ג'ון קירבי, דובר הבית הלבן, אמר במהלך תדרוך עיתונאים בדצמבר האחרון כי "מטוסי הקרב הללו יחזקו מאוד את חיל האוויר האיראני מול שכנותיה".

כריס ביגרס, מנתח תמונות לשעבר בממשלת ארה"ב ומנהל כיום של HawkEye 360, חברה העוקבת אחר שידורי רדיו ברחבי העולם, זיהה שני דגמים בגודל טבעי של מטוסי קרב, כולל דגם A התואם לממדים של ה-Su-35 הרוסי, באזור ההיערכות לבנייה. 

"ייתכן שהמתקן החדש יהיה ביתם של המטוסים האלה", כתב ביגרס במכתב לניו יורק טיימס.

ראוי לציין כי דגם המטוס השני נמצא כיום בסד"כ של חיל האוויר האיראני.

ביגרס הדגיש כי "ה-Su-35 לא (נמצא בתמונה), אבל הוא צפוי להיות נוכח בתחילת 2023, שכן טהראן ממשיכה לתמוך במלחמה של רוסיה באוקראינה".

 

שני אבות הטיפוס הופיעו במיקומם הנוכחי בינואר בזמן שהבנייה בבסיס עדיין נמשכת.

הם לא הוזזו מאז, על פי תמונות לוויין שנסקרו על ידי הניו יורק טיימס.

מהעיתון נמסר בהקשר זה, "ייתכן שבסיס האוויר עדיין יעבור כמה שיפורים לקראת המסירה האפשרית".

הכניסה למנהרה בסרטון עלולה להיות צרה מכדי להכיל את המטוסים הרוסים הרחבים, אך מניתוח האתר של העיתון עולה כי מנהרה נוספת, אולי עבור מטוסים גדולים יותר, עדיין בבנייה.

סרטון התעמולה האיראני שנבדק על ידי ה"ניו יורק טיימס" היה חלק ממערך הפרסום וחשיפת בסיס "נשר 44"  –  "Eagle 44" (عُقاب 44) שאיראן פרסמה בשבוע שעבר.

 

 בסרטון נראים גורמי צבא בכירים מסיירים בבסיס.

ביגרס אמר שהתמונה של מטוס הקרב הראשי שנראה על הכרזה בסרטון מתאימה למה שנקרא מטוס מסדרת פלנקר – מונח המתאר מטוסי קרב רוסיים מודרניים כמו ה-Su-35. 

לאיראן אין כרגע מטוסים מהסדרה הזו, בעוד שהצלליות האחרות בתמונה שייכות למטוסים שידוע שנמצאים בסד"כ של איראן.

קרדיט: אלחורה   קרדיט לתמונה: KOETTI