צונאמי בים סוף אפשרי? מומחה מצרי עונה

בעוד החששות מהשלכות רעידת האדמה הטורקית עדיין רודפים את המצרים, ד"ר אאסם מוסטפא, חוקר במחלקת רעידות אדמה, במכון הלאומי למחקר אסטרונומי, אמר כי רעידת האדמה בטורקיה ובסוריה אינה יכולה לגרום לצונאמי במצרים. כי גלי הגאות האלה חייבים לבוא מסדק גדול בים.

מוסטפא הוסיף בראיון לטלוויזיה כי כל האירועים בים התיכון ובים האדום, מול חופי מצרים, נחקרות ומוכרות, והפעילות הסייסמית מנוטרת על ידי הרשת הסיסמית הלאומית בת 80 תחנות.

החוקר במחלקה לרעידות אדמה במכון הלאומי למחקר אסטרונומי הסביר כי התרחשות צונאמי בים התיכון היא רק שמועה המופצת ברשתות החברתיות, והאפשרות להתרחשות צונאמי בים האדום היא נמוכה מאוד, מה שמעיד על כך שרעידת האדמה שהתרחשה במזרח אנטוליה ורעידות המשנה שלה היו חלשות ולא יכלו לגרום לצונאמי, ולכן אפשרות התרחשות צונאמי – חלשה.

טורקיה וסוריה היו עדות לרעידת אדמה אלימה של 7.8 מעלות בסולם ריכטר לפני מספר ימים, שהרגה יותר מ-37 אלף בני אדם בשתי המדינות, תוך שהותירה מיליונים ללא קורת גג.

במהלך השעות הספורות שלאחר רעידת האדמה, סרטונים של מים שנסוגו מחופי עיר החוף ראס אל-בר במצרים התפשטו כמו אש בשדה קוצים ברשתות החברתיות , מה שעורר שאלות רבות, במיוחד כשזה התרחש במקביל לדיבור על צונאמי שהעיר אלכסנדריה עלולה להיחשף אליה.

ד"ר עלא אלנהרי, סגן נשיא המרכז האזורי למדעי החלל באו"ם, סיפר לרשת Al-Arabiya.net על הפתעות לגבי המתרחש בחופי מצרים.

אל-נהרי ייחס את העניין לשינויים האקלימיים המתרחשים בעולם ולעלייה הניכרת בטמפרטורות, שמאיצה את הפשרת הקרח והשפעותיו משתקפות בים ובאוקיינוסים, והצביע על כך שארגון האקלים הבין-ממשלתי מצפה לשיטפונות מסוג זה כבר בשנת 2100, אך עם האצת קצב ההתחממות המדהים, אל-נהרי מצפה להתרחשות קטסטרופה אקלימית, שיטביע חופים וערים סמוכות כבר עד שנת 2050 אם העולם לא יפנה לאנרגיה נקייה ולפתרונות חלופיים.

כמו כן, הוא ציין כי פיצוץ גרעיני שאירע בימים האחרונים ורעידת האדמה שטורקיה הייתה עדה לה, כל אלו תרמו לתנועת קרום כדור הארץ, שגרמה לנסיגת מים מחופי העיר ראס סידר, אך זה אינו מה שמדאיג.

קרדיט: אלערביה