CNN: מל"טים איראנים תוכננו לגרום לנזק "מקסימלי" לתשתית האוקראינית

דו"ח תחקיר מראה כי הרפובליקה האסלאמית ביצעה ככל הנראה שינויים במזל"טי התקיפה שהיא שולחת לרוסיה כדי שכוח ההרס שלהם נגד התשתית ה"אזרחית" של אוקראינה יגיע ל"מקסימום" האפשרי.

 הכתבה של  CNN טענה ביום חמישי,  כי בחינת דגם "לא הרוס" של המל"ט "Shaheed-131" מתוצרת איראן מראה שההרס המשמעותי של התשתית של אוקראינה נובע מהשינויים שעשתה איראן בראשי הנפץ של המל"טים.

לפי דיווח זה, שסופק באופן בלעדי לתקשורת האמריקאית, המל"ט שהתגלה באוקטובר האחרון באזור אודסה בדרום אוקראינה, ובחודש שעבר נבדק ונחקר על ידי ארגון "מחקר סכסוכים צבאיים" שבסיסו בבריטניה בשיתוף פעולה עם הצבא האוקראיני.

דיווח זה הוסיף כי התקנת עשרות חלקי מתכת בראשי הנפץ של המל"טים שנשלחו על ידי איראן לרוסיה גרמה לפריטים אלו להתפזר ברדיוס רחב יותר במהלך הפיצוץ.

בנוסף, מותקנים סביב ראש הנפץ 18 מטעני חבלה "קטנים" יותר, כך שבהתכה במהלך הפיצוץ הוא יכול לגרום לחור בכיסוי השריון ולייצר אפקט נפץ של 360 מעלות.

למרות העדויות שהציגו מדינות המערב ואוקראינה, הרפובליקה האסלאמית הכחישה במשך מספר חודשים את סוגיית שליחת מאות מל"טים מתאבדים לרוסיה כדי לתקוף את תשתיות האנרגיה ואזורי מגורים באוקראינה.

למרות זאת, שר החוץ של איראן, חוסיין אמירבדולהיאן, הודה לבסוף בנובמבר השנה כי הרפובליקה האסלאמית מסרה מספר מל"טים לרוסיה, אך הוא טען כי פעולה זו נעשתה "לפני" תחילת הפלישה הצבאית לאוקראינה וב"מספר מוגבל".

תוך דחיית טענה זו, האשימה אוקראינה את הרפובליקה האסלאמית ב"שקר" ואמרה כי הפילה מאות מל"טים איראניים בחודשים האחרונים.

האיחוד האירופי, ארה"ב, קנדה ובריטניה הטילו עד כה סנקציות על טהראן בשל שליחת מל"טים לרוסיה כדי לתקוף תשתיות אזרחיות באוקראינה.

מיליוני אזרחים אוקראינים התמודדו בחודשים האחרונים עם המשבר של מחסור בחשמל, חימום בתים ומחסור במים והכפור החורפי עקב הרס התשתיות האזרחיות על ידי מל"טים איראנים.

בחלק אחר של הדיווח של CNN נאמר כי השינויים שבוצעו "ימקסמו" את יכולתו של ראש הנפץ להשמיד מטרות כמו תחנות כוח, רשתות הפצת חשמל, קווי תמסורת ושנאים גדולים וחזקים, וגם יהיה קשה מאוד לתקן את המתקנים המותקפים.

באוקטובר אשתקד הודיעה חברת החשמל הלאומית של אוקראינה כי 40% מכושר ייצור החשמל במדינה הושבת עקב ההתקפות שהוזכרו וכי תיקון הציוד יהיה ארוך מאוד.

לדברי מנכ"ל חברת החשמל במדינה, CNN דיווחה בדצמבר כי ייתכן שאזרחי אוקראינה ייאלצו לסבול מחסור בחשמל עד האביב.

מוקדם יותר, ה"וול סטריט ג'ורנל" הודיע ​ כי משלחת איראנית נשלחה לרוסיה כדי לבנות מפעל המסוגל לייצר 6,000 מל"טים שתוכננו על ידי הרפובליקה האסלאמית לשימוש במלחמת אוקראינה.

לפי העיתון, משלחת איראנית בכירה ביקרה בתחילת ינואר השנה באתר שתוכנן להקמה ותפעול של מפעל המל"טים.

על פי הדיווחים, כוחות ההגנה האווירית של אוקראינה הצליחו עד כה להפיל 540 מל"טים אלו.

רוסיה ואיראן מחפשות לייצר מל"טים עם מנוע חדש כדי להגביר את המהירות ולטוס גבוה יותר, אמרו גורמים רשמיים לוול סטריט ג'ורנל.

היועץ של שר המידע של הרפובליקה האסלאמית גם טען ביום רביעי כי 90 מדינות הן "לקוחות" של מל"טים איראניים, וסין נמצאת ב"תור" לקבלת 15,000 ציפורים קטנות אלו.

שמו של יועץ זה אינו מוזכר בדיווח של כלי התקשורת המקומיים ורק נאמר כי הוא העלה טענה זו בטקס באוניברסיטת קזווין הבינלאומית ואישר באופן מרומז את שיתוף הפעולה של איראן במלחמתה של רוסיה נגד אוקראינה .

 

קרדיט: רדיו פרדה