האם ישראל מעכבת מכ"מי כיפת ברזל לצ'כיה בעקבות לחץ רוסי על נתניהו ?

משבר עם הידידה האירופית הגדולה? משרד ההגנה של צ'כיה עצר את ההתקשרויות עם ישראל על קידום עסקאות ביטחוניות בשווי מיליארד דולר במחאה על עיכוב במשלוח של שמונה מערכות מכ"מ של כיפת ברזל מתוצרת התעשייה האווירית – כך פורסם בתחקיר עיתונאי בצ'כיה.

לפי ההסכם בשווי 125 מיליון דולר (3.5 מיליארד קורונות) שנחתם בדצמבר 2019, התעשייה האווירית אמורה לספק לצ'כים שמונה מערכות מכ"מ רב משימתי להגנה אווירית (ELM-2084 MMR). התחקיר ציין כי ההסכם נחתם ללא מכרז, על מנת לבצע רכישה מהירה, והנשיא היוצא, מילוש זמאן, היה מעורב בגיבושו.

ההסכם קבע לוחות זמנים להעברת המכ"מים, כאשר האחרון שבהם אמור להימסר עד סוף הרבעון הנוכחי. לפי התחקיר, רק שלוש מתוך שבע מערכות הועברו עד כה – הראשונה שבהן בסוף פברואר 2022 במקום נובמבר 2021 והן עדיין לא נכנסו לשירות מאחר שלא סיימו את המבחנים של הצבא הצ'כי.

התחקיר חשף כי משרד ההגנה הצ'כי שלח "מכתב חריף" בשל העיכוב וכי בשבועות האחרונים אף הופסקה התקשורת סביב עסקאות נוספות בשווי מיליארד דולר לרכישת כטב"מים, טילים ואמצעי לחימה נוספים. "אני לא רוצה להגיב על תוכן המכתב. הוא היה מנומס, אבל כמובן שגם היה קשוח", אמרה שרת ההגנה, יאנה צ'רנוחובה.

במשרד ההגנה הודו כי הם מיצו את אפשרויות הפעולה, אולם הדגישו הם לא מעוניינים לשבור את הכלים מאחר שהם רוצים את אמצעי הלחימה הישראליים. "יכולנו לסגת מההסכם, אבל אני חייב לומר בכנות שזה פתרון קיצוני כי אנחנו עדיין מעוניינים ביישום של החוזה כדי לקבל את המכ"מים האלה", אמר לובור קודלקה, הממונה על הרכש הביטחוני במשרד ההגנה.

הערה ברקע הכתבה: ולנו לא נשאר לשאול האם העיכוב בישראל נובע מלחץ רוסי ישיר על נתניהו ובהתחשבנות בתוך מרחב עיסקה גדולה מסך חלקיה ? או ישראל חוששת שצ'כיה תעביר חלק ממערכות אלו לידי אוקראינה (עקב חוזה קניה שאינו מכסה אפשרות זאת ? )

ככל הנראה התשובה טמונה עמוק במרחב העלום.

אלתא מערכות של התעשייה האווירית משיקה - MS-MMR מכ"ם מרובה חיישנים | התעשייה  האווירית לישראל

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי       קרדיט לתמונה: באדיבות תעשיה אווירית לישראל