השבוע שבין ה-3.2.22 ל- 9.2.23 אצל שכנינו הפלסטינים

הפעילות הצבאית נגד גורמי הטרור באיו"ש קצרה השבוע מספר הצלחות, ובראשן חיסול 5 מחבלים במחנה הפליטים עקבת ג'בר שביריחו, ובהם שני המחבלים שביצעו פיגוע ירי כנגד המסעדה בצומת אלמוג, וכן 3 מבני משפחת אחד המחבלים. החיסול בא לאחר מספר פשיטות כושלות על המחנה, שכללו חילופי אש, ולטענת המחבלים גם הפלת רחפן ישראלי. לאחר החיסול של החמישה, טענה החמא"ס שמדובר בפעילי התנועה השייכים ל"גדוד עקבת ג'בר", ובכוונתה לנקום את מותם. ומנגד, טענו אנשי הג'האד האסלאמי, כי לפחות אחד ההרוגים הינו פעיל שלהם, והוא אף נקבר עם דגל תנועתם.

הנה תמונות מעקבת ג'בר:

 

חילופי אש התפתחו גם במקומות נוספים, ובראשם: מבצע מעצרים כנגד פעילי גא"פ במחנה הפליטים ג'נין, במסגרתו נעצר גם ח'דר עדנאן, מראשי הגא"פ, כולל בדרג המדיני. עדנאן שוחרר פעמיים ממעצר לאחר שביתות רעב ממושכות שניהל בכלא, וגם הפעם הודיע עם מעצרו, שהוא פותח בשביתת רעב. בוא נקווה שהפעם זו תהיה עד לסופו המר. גם בשכם נהרג מחבל שהיה שותף לירי על כוחות צה"ל, ובג'נין התפוצצה מכונית, שיועדה ככל הנראה לשמש מכונית תופת, ושני מחבלים שהיו בתוכה נפצעו האחד קשה, והשני באורח בינוני.
לצד זאת, חוסל מחבל שניסה לתקוף חיילים בעמדה ליד חווארה. גם הפעם מדובר באיש מנגנוני הרש"פ.

 

בהקשר זה, נועד השבוע יו"ר הרש"פ עם ראשי מנגנוני הביטחון, ובעקבות המפגש חזר על הנחייתו לחדול מכל תיאום בטחוני עם ישראל. מעניין לדעת, כיצד הוא מתכנן לתאם את יציאותיו, שלו ושל בני משפחתו לחו"ל, או שייתכן שהוא החליט להיתקע מעכשיו בראמאללה עד אחרון ימיו. נגלה רק שהתיאום הביטחוני נמשך, לא באופן מלא, אלא חלקי, אבל הפלסטינים וגם הישראלים אינם מדברים עליו בפומבי.
בתוך כך, דיווחים של הפלסטינים על הסכם בין שב"ס לאסירים ששם קץ למחאה ואיומים באלימות. במקביל, משלחת מטעם הג'יהאד האסלאמי, בראשות המזכ"ל זיאד נח'אלה, הגיעה לקהיר לשיחות עם אנשי המודכ"ל, בניסיון להרגיע את גל האלימות. לטענת אנשי הג'יהאד, המגעים לא הביאו להתקדמות כל שהיא. על רקע הידיעות הללו, טוענים הפלסטינים, כי מאז כניסת ממשלת נתניהו, גדל מספר העצירים המנהליים ב- 100%.
ברקע לדברים, משלחת בכירי החמא"ס בראשותם של ח'ליל אלחיה, מוסא אבו מרזוק ואחרים, נטלו חלק במסיבה שיזם שגריר איראן בקטר, לציון 44 שנים לעלית חומיני לשלטון באיראן, ולניצחון המהפכה האסלאמית.

 

במישור הפנימי: תצויינה ידיעות על חידוש הלחץ המצרי והירדני על יו"ר הרש"פ להתפייס עם יריבו בפת"ח מחד דחלאן, ולאשר את חזרתו לאיו"ש. ככל הידוע הדם הרע בין השניים הביא לכך שהמגעים לא הבשילו, אך ייתכן שבהמשך תאושר חזרה של חלק מאנשי דחלאן לאיו"ש, כהכנה ל"מלחמת הירושה".
בהקשר אחר, דווח על הצתת רכבו של ד"ר עבד אלנאצר מכי, יועץ סוכנות הסיוע הבינ"ל של יפן ביריחו, בעקבות ביקורת שהשמיע על בכירים במנגנוני הביטחון של הרש"פ.
בתחום הכלכלי: האיחוד האירופי חתם על הסכם לתמיכה בפרוייקטים ברש"פ בסך כולל של 199 מיליון יורו. בנוסף, אישר האיחוד האירופי העברת 10 מיליון יורו לתקציב השכר של הרש"פ, כפיצוי על כספי המסלקה שקוזזו ע"י ישראל בעקבות הסיוע למשפחות המחבלים.

 

בתוך כך, איגוד המורים באיו"ש מחריף את העיצומים, ומשבית חלקית את בתי הספר, בשל המשך תשלום שכר מקוצץ לעובדי המנגנון הציבורי של הרש"פ. מנגד, עובדי אונר"א באיו"ש ועזה הסכימו להפסיק את העיצומים, בתמורה לסיכום על פתיחת מו"מ מואץ על דרישות העובדים לתוספות שכר וקליטת חלק מהעובדים הזמניים, כעובדים קבועים.

במישור הפנימי: בבית להיה, גל מחאות נגד החמא"ס בשל צו להעברת שטחים מהעיירה לטובת פיתוח העיירןת הבסמוכות בית חנון ואום נאצר. בינתיים החמא"ס נוהגת באיפוק כלפי המוחים, ומנסה להכיל את הביקורת.

הנה תמונות מבית להיה:

ועוד ברצועה: השיח' חסן ג'וג'ו, נשיא בית הדין השרעי העליון טוען, כי המצוקה הבכלכלית הביאה לירידה של 6.3% במספר הזוגות הנישאים, ולעליה של כאחוז אחד במספר הזוגות המתגרשים בשנת 2022, בהשוואה ל- 2021. זאת, למרות שבשנה האחרונה חל דוקא שיפור קטן במצב הכלכלי ברצועה. סה"כ נישאו ב- 2022, כ: 19,500 זוגות, והתגרשו 1015 זוגות.
המצוקה הכלכלית בעזה, מתבטאת גם בהמשך ניסיונות ההגירה. השבוע דווח על מות אם פלסטינית ובתה בסירת מהגרים שטבעה ליד חופי יוון. זאת, לצד לפחות 50 פלסטינים נהרגו בסוריה בעקבות רעידת האדמה. ולפחות משפחה עזתית עודנה נעדרת תחת ההריסות בתורכיה.

בעזה נערך מפגן הזדהות עם קרבנות רעידת האדמה בסוריה ותורכיה, בהר הבית התקיימה תפילה מיוחדת לזכר הנספים באסון, משרד ההקדשים של הרש"פ פתח במבצע התרמה למען הקרבנות, ומשלחת מתנדבים של הסהר האדום הפלסטיני יצאה למדינות אלה כדי לסייע במאמצי החילוץ. יצויין, כי גם באיזור השומרון נרשמו מספר רעידות אדמה קטנות, ודיווחים על נזקים למבנים ובראשם קריסת סלע על בית בכפר ג'ארושיה ליד טול כרם, וסדקים למבנים במספר מקומות.

הנה תמונות משכם במהלך רעידת האדמה:

https://www.youtube.com/shorts/txpSN9acfm8

עד כאן להשבוע – שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונת השער: רשתות חברתיות