האו"ם: עלייה דרמטית בעוני בעזה ומיליון פליטים הזקוקים לסיוע

גורמת רשמית באו"ם אישרה כי רצועת עזה סובלת משיעור עוני "מאסיבי", שהוחמר עקב צעדי ישראל והמצור שהפעילה, וציינה כי כ-1.2 מיליון פליטים זקוקים מאוד לסיוע בסיסי.

מתאמת משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים בשטחים הפלסטיניים , OCHA, אמרה כי המצב ההומניטרי ברצועת עזה הולך ומחמיר על רקע הגידול הדרמטי במספר הקבוצות העניות ביותר באוכלוסייה.

לין הייסטינגס ציינה כי "1.2 מיליון פליטים ברצועת עזה זקוקים בדחיפות לסיוע בזמן הנוכחי", והביעה את דאגתה מ"הגידול האקספוננציאלי במספר האנשים והקבוצות העניות ביותר בעזה".

الفقر في قطاع غزة – المركز الفلسطيني لحقوق الإنسان

 

היא הסבירה כי ההגבלות שהטילה ישראל על כניסת סחורות לעזה ותנועת אנשים מאז אמצע 2007 השפיעו על המצב ההומניטרי ברצועה, והיסטינגס ציינה כי המשך המצור משפיע על המגזרים השונים בעזה, והוסיפה. : "למשל, יש משבר חשמל ואנחנו לא יכולים להביא גנרטורים כדי לפתור אותו. המשבר הזה משפיע על בתי ספר, תלמידים ובתי חולים" – כך דיווחה סוכונות אלאנאדול.

והוסיפה, "המשך המצב הזה, המטיל צל שלילי על אנשים וחברה, הוא עניין מדאיג".
על פי סוכנות המעקב הים תיכונית לזכויות האדם, כמיליון וחצי בני אדם מתוך אוכלוסיית עזה המונה 2.3 מיליון חיים בעוני בגלל ההגבלות הישראליות שהוטלו על הרצועה במשך יותר מ-16 שנים.

הייסטינגס הצהירה כי מצב זה הניע את OCHA לקבוע את תקציבו ב-2023 ל-502 מיליון דולר.

לדבריה, כספים אלו יתרמו ל"סיוע לאנשים ולקבוצות הפגיעות ביותר בחברה באמצעות יישום מערך פרויקטים שיתמכו באוכלוסייה".

והיא הוסיפה, "חלק מהפרויקטים הללו פועלים לספק לאוכלוסייה מי שתייה נקיים, בנוסף למתן שירותים במגזרי הבריאות והחינוך, המסייעים לאוכלוסייה לחיות טוב".

בינואר האחרון הכריז OCHA על תוכנית לתת מענה לצרכים הומניטריים בשטחים הפלסטיניים (עזה, הגדה המערבית וירושלים) לשנת 2023, המוערכת ב-502 מיליון דולר.

לפי הודעה שפרסם OCHA, בשולי הודעתו, "התנאים ההומניטריים שנוצרו בעקבות המשבר הרב-ממדי בשטחים הפלסטיניים הכבושים משפיעים על כל חלקי האזור ופוגעים בכל היבטי החיים הפלסטינים".

בהקשר זה, הביעה פקידת האו"ם את דאגתה מהמצב ההומניטרי בגדה, ואמרה כי ארגונה "יתרום לסייע בכך", מבלי להבהיר את היבטי הסיוע הזה.

استهداف المنطقة "سي"...نهب ما تبقى من أراضي الضفة ومواردها

קרדיט: אלערבי

היא ציינה כי במהלך השנה האחרונה חלה עלייה במספר הנזקקים לסיוע דחוף בגדה המערבית.

הייסטינגס סירבה להתייחס למצב הביטחוני בגדה המערבית ואמרה כי היא מבקרת בעזה כדי לדון על צרכים הומניטריים.

בחודש שעבר, מתאם האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון, Tor Wiensland, הביע דאגה וצער עמוקים על מעגל האלימות המתמשך בגדה המערבית.

"רמות גבוהות של אלימות ודפוסים שליליים שאפיינו את 2022 נמשכו מתחילת השנה", אמר בהצהרה.

הוא הדגיש את הצורך "להרגיע את המתיחות באופן מיידי ולמנוע אובדן חיים נוספים", והצביע על "המשך מגעיו עם הרשויות הישראליות והפלסטיניות, והוא קורא להן להוריד את המתיחות, להחזיר את השקט ולהימנע מהסלמה של הסכסוך".

באוקטובר 2022, ממלאת מקום המתאם ההומניטרי של השטח הפלסטיני, לוסיה אלמי, הביעה את דאגתה מ"ההתגברות המסוכנת באלימות והגבלות התנועה בגדה המערבית, כולל ירושלים".

בהודעה שפרסם אז קרא פקיד האו"ם לעצור את ההסלמה, והדגיש את אחריותה של ישראל להבטיח את ההגנה על כל הפלסטינים.

השטחים הפלסטיניים עדים למתיחות מתעצמת, שהתעצמה בימים האחרונים עם הרג 9 פלסטינים מכדורי הצבא הישראלי ב-26 בינואר, במחנה הפליטים ג'נין, בצפון הגדה המערבית, והרג 7 ישראלים למחרת. כשצעיר פלסטיני ירה בהם בירושלים.

صحيفة القدس

קרדיט: ערבי 21    קרדיט לתמונות: האו"ם