מבזקי חדשות מהעולם ליום 4-2-2023. מתעדכן

*- חברת של, ענקית הנפט והגז, הודיעה אתמול על רווחים שנתיים של 39.9 מיליארד דולר במהלך 2022, פי שניים מהשנה הקודמת והנתון הגבוה ביותר ב-115 שנות החברה, וזאת על רקע עליית מחירי האנרגיה בשל הפלישה הרוסית לאוקראינה.
*- 29 סנאטורים דמוקרטים ורפובליקנים שלחו לנשיא ביידן מכתב שבו הבהירו כי הם לא יתמכו בסיוע עתידי לטורקיה, כולל מכירת מטוסי F-16, עד שאנקרה לא תשלים את צירופן של שבדיה ופינלנד לברית נאט"ו. "ברגע שהפרוטוקולים לצירופן יאושרו, הקונגרס יוכל לשקול את מכירת מטוסי הקרב", הבהירו המחוקקים.

*- ביל קלינטון התארח באירוע בבית הלבן לציון 30 שנה לחוק שמחייב מעסיקים להעניק לעובדים חופשה ללא תשלום בנסיבות משפחתיות או רפואיות. ואז קלטתי: קלינטון, שהושבע לנשיא בינואר 1993, הוא בן 76, צעיר מהנשיא ג'ו ביידן (80) ואפילו צעיר בחודשיים וחמישה ימים מהנשיא הקודם, דונלד טראמפ – ושניהם רוצים להתמודד גם ב-2024.

*- מתקן גואנטנמו ממשיך להתרוקן: ארה"ב העבירה היום לבליז את מג'יד חאן (42), שהוחזק במתקן הכליאה לחשודים בטרור מאז 2006. חאן, פקיסטני שלמד בתיכון במרילנד, נעצר בפקיסטן במרץ 2003 בשל חברות באל-קאעידה ונכלא במתקנים חשאיים של ה-CIA במשך שלוש שנים, במהלכן עבר עינויים.

באוקטובר 2021, נידון חאן ל-26 שנות מאסר אחרי שהודה בפשעי מלחמה ובתכנון פיגועים במהלך משפטו במתקן גואנטנמו. אולם בממשל האמריקאי הסכימו לשכן אותו בבליז עם רעייתו ובתו כדי לאפשר לו לפתוח בחיים אחרי שהביעו חרטה על פשעיו. עם זאת, לא פורסמו פרטי ההסכם עם הרשויות בבליז.

*- שגריר צ'כיה בישראל, מרטין סטרופניצקי, העניק לצייר הישראלי יליד צ'כוסלובקיה, יהודה בקון, את מדליית ההצטיינות מדרגה ראשונה מטעם נשיא צ'כיה, מילוש זמאן, על שירותיו למדינה בתחום האמנות. בקון (93) הוא ניצול מחנות ההשמדה אושוויץ ובירקנאו ואף העיד עם ציוריו מאושוויץ במשפט אייכמן.

*- דיוויד ג'ונתן הולדן (53) הפך היום לחייל הבריטי הראשון לשעבר שמורשע בהרג בתקופת הסכסוך המזוין בצפון אירלנד (הטראבלס) מאז הסכם יום שישי הטוב ב-1998, אחרי שבית המשפט בבלפסט קבע כי הוא הרג את הצעיר הקתולי איידן מקאנספי (23) ליד מחסום צבאי בפברואר 1988.

מקאנספי נורה בגבו במחוז טיירון אחרי שעבר במחסום בדרכו למשחק כדורגל גאלי. הולדן, ששירת במשמר הגרנדירים, הודה כי הוא ירה את הירייה הקטלנית, אולם טען כי הנשק שלו ירה בטעות מאחר שהידיים שלו היה רטובות. עם זאת, השופט ג'ון אוהרה קבע כי הולדן אשם מעבר לכל ספק סביר.

בית משפט בבלפסט גזר שלוש שנות מאסר על תנאי על דיוויד הולדן (53), חייל בריטי לשעבר שהורשע ברצח של צעיר קתולי ב-1988. הולדן הוא החייל הבריטי הראשון לשעבר שמורשע בהרג בתקופת הסכסוך המזוין בצפון אירלנד (הטראבלס) מאז הסכם יום שישי הטוב ב1998.

איידן מקאנספי (23) נורה בגבו במחסום צבאי כשהיה בדרכו למשחק כדורגל גאלי. הולדן, ששירת במשמר הגרנדירים, הודה כי הוא ירה את הירייה הקטלנית, אולם טען כי הנשק שלו ירה בטעות מאחר שהידיים שלו היה רטובות. עם זאת, השופט ג'ון אוהרה קבע כי הולדן אשם מעבר לכל ספק סביר.

*- רוסיה "נערכה בחשאי לעימות צבאי מקומי מול יפן" באוגוסט 2021 – כך נטען בהדלפה של סוכן של שירות הביטחון הפדרלי הרוסי (FSB) שנשלחה לפעיל זכויות אדם רוסי גולה והגיעה לידי הניוזוויק. עם זאת, הסוכן, שקיבל את הכינוי "רוח של שינוי", ציין שבקרמלין שינו כיוון ובמקום זאת תקפו את אוקראינה. "למה אוקראינה נבחרה למלחמה בסופו של דבר, זו שאלה שאחרים יענו עליה", כתב. 

*- לראשונה מאז תחילת המלחמה באוקראינה, ראשי הממשלות של מדינות קבוצת וישגרד – פולין, הונגריה, צ'כיה וסלובקיה – נועדו היום בעיר הסלובקית קושיצה, כאשר ברקע המחלוקת העמוקה לנוכח עמדותיו המתריסות של ויקטור אורבן ביחס לסנקציות על רוסיה והמשך קשרי האנרגיה עם מוסקבה.

בסיום המפגש, השתדלו המנהיגים להציג חזית אחידה, על אף חילוקי הדעות, והביעו תמיכה באוקראינה והתנגדות לתוקפנות הרוסית. הם גם קראו לנציבות האירופית שלא למנוע מהן תקציבים לנוכח האתגרים הצפויים בחורף הקרוב, רמז להקפאת הכספים מהונגריה בשל הפגיעה בשלטון החוק.

"אנחנו חלוקים, אבל אני שמח שהפגישה החיובית הזו התקיימה", אמר ראש הממשלה הפולני, מתאוש מורבייצקי. "הגענו למסקנה שעלינו לראות כמה נושאים יש לנו במשותף וכמה אנחנו צריכים אלה את אלה". פטר פיאלה הצ'כי הוסיף כי הדיון היה "פתוח", כולל בסוגיות שבהן יש מחלוקות בין המנהיגים.

אורבן ציין כי ארצו תומכת בהצטרפות של פינלנד ושבדיה לנאט"ו ואמר כי הפרלמנט יאשר את הפרוטוקולים הנדרשים בתחילת השנה הבאה. עד כה, רק הונגריה וטורקיה נותרו היחידות מבין 30 המדינות החברות שעדיין לא אשררו את ההצטרפות של שתי המדינות הנורדיות לברית הצפון אטלנטית.

לפני המפגש, המארח, ראש ממשלת סלובקיה אדוארד הגר, שלח עקיצה לעמיתו ההונגרי מול המצלמות כאשר העניק לו צעיף חדש עם הכיתוב "סלובקיה", ימים ספורים אחרי שאורבן עורר סערה בקרב שכנותיה של ארצו כאשר תועד עם הצעיף שהציג את מפת "הונגריה הגדולה".

*- נשיא אוקראינה זלנסקי ונשיא המדינה הרצוג שוחחו היום. "אני מקווה להעמקת שיתוף הפעולה בין אוקראינה ובין ישראל אחרי הקמת הממשלה", אמר זלנסקי, שציין את הצורך לסייע לתעשיית האנרגיה של ארצו והזמין את ישראל להצטרף למיזם של ייצוא התבואה מאוקראינה.

*- פסלו של קורט פון פרנסואה, קצין בצבא של גרמניה הקיסרית ששימש המושל של דרום מערב אפריקה הגרמנית, המושבה שהפכה לימים לנמיביה, הוסר ממקומו בבירה וינדהוק, שפון פרנסואה נחשב למייסדה, והועבר למוזיאון בעקבות מחאה ציבורית על שהפסל מייצג את הדיכוי הקולוניאליסטי.

*- בית המשפט העליון של ג'ורג'יה קיבל את בקשת המדינה והשיב את האיסור על ביצוע הפלות החל מהשבוע השישי להיריון, שמונה ימים אחרי שערכאה נמוכה יותר ביטלה את האיסור בטיעון שהחוק היה מנוגד לחוקה ולפסיקת רו נגד וייד בעת שהתקבל. במקביל, השופטים ממשיכים לבחון את בקשת הערעור של המדינה על הפסיקה מהשבוע שעבר.

*- נשיאת הפרלמנט האירופי, רוברטה מטסולה, הודיעה כי הם נמצאים תחת "מתקפת סייבר מתוחכמת" של קבוצה פרו-רוסית, שעות ספורות אחרי שחברי הפרלמנט הכריזו על רוסיה "מדינה תומכת טרור". "מומחי אבטחת המידע שלנו נלחמים בזה ומגנים על המערכות שלנו", עדכנה. "התגובה שלי: #סלאבה אוקראיני".

*- בית המשפט העליון של בריטניה סיכל את תוכניתה של ראש הממשלה המקומית של סקוטלנד, ניקולה סטרג'ן, לקיים משאל עם נוסף על עצמאות מהממלכה המאוחדת וקבע כי לפרלמנט הסקוטי אין סמכות לאשר חוקים ששמורים לפרלמנט הבריטי, ובכללם "האיחוד בין סקוטלנד לבין אנגליה".

*- בית המשפט העליון של ארה"ב התיר לדמוקרטים בוועדה של בית הנבחרים לקבל גישה לשש שנים של רשומות מסים של הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, וזאת ללא הסתייגויות של אף אחד מהשופטים. עם זאת, לא ברור אם הדמוקרטים יספיקו לקבל את המסמכים לפני שהרפובליקנים יהפכו למפלגה הגדולה בינואר ויבטלו את הבקשה.

*- כעס באוקראינה על ויקטור אורבן אחרי שראש הממשלה ההונגרי תועד במשחק של נבחרת הכדורגל כשהוא עוטה צעיף עם מפה של "הונגריה הגדולה" שכוללת שטחים מאוקראינה ומרומניה. "הקידום של רעיונות רוויזיוניסטיים לא עוזר ליחסים", נמסר ממשרד החוץ בקייב שזימן את השגריר ההונגרי. "מצפים להתנצלות רשמית".

גם ברומניה לא אהבו את התמונה וחבר הפרלמנט האירופי הרומני, אלין מיטוטה, כינה את ההופעה של ראש הממשלה ההונגרי "התנהגות בלתי אחראית". "זו מחווה רוויזיוניסטית שמציבה את אורבן ליד פוטין, שגם חולם לשנות גבולות", אמר. "אורבן חייב לתת את הדין על פעולות כאלה".

*- האמן AhTO מהונג קונג יצר מפה מרהיבה שמספקת זווית מעניינת ומעודכנת על המתרחש במזרח הרחוק.
המפה מתבססת על גרסה דומה של שי זנ-טאי, מהפכן אוסטרלי-סיני, שתיאר את המתרחש במזרח הרחוק בשנת 1902, בשלהי שנות שלטונה של שושלת צ'ינג, האחרונה בשושלות של סין הקיסרית.

קרדיט למפה : רשתות חברתיות