חיזבאללה מרוויח מיליארדים בהברחת בני אדם לאירופה

למרות הנאום הנלהב שנשא מנהיג מיליציית חיזבאללה הלבנונית, חסן נסראללה, לאחר טביעת סירת המהגרים מול חופי טרטוס בסוף השנה שעברה, שבה הוא מטיל את האחריות לטביעת הפליטים על מדינות אירופה עצמן, סורים בלבנון חשפו פעולות הברחת בני אדם שנוהלו על ידי אנשי חיזבאללה, וכיצד איימו על חלקם בנשק או או בהטבעתם במהלך מסעם הקצר לפני שנעצרו על ידי משמר החופים היווני.

לכל הפלגה יש את המחיר שלה

מונתר עבדול לטיף, פליט סורי בלבנון, סיפר לרשת החדשות הסורית – אוריינט נט: "לפני זמן מה החלטתי עם קבוצת חברים שלי לנסוע לאירופה, וכמובן שנאלצנו לעזוב את העיר בה אנחנו גרים לכיוון צפון מערב לבנון, עכר, שם פגשנו את אחד המבריחים, ואחרי שסיפרנו לו על היעד שלנו (קפריסין), הוא ביקש שנבחר את סוג הטיול שאנחנו רוצים, שכן המחירים מתחילים מ-200 דולר ומסתיימים ב-9,000 דולר.

עבד אל לטיף ציין כי המחיר והעמלות עבור הטיול תלויים באמצעי התחבורה שיסיע את האדם מחופי לבנון לכיוון המדינה אליה הוא רוצה לנסוע, שהיא אחת משלוש : קפריסין – יוון – איטליה.

הוא הוסיף, "הטיול של 200 דולר תלוי בסירת דייג קטנה ושחוקה שיכולה להכיל לא יותר מ-4 אנשים, אך מועמסת במינימום 7 אנשים ונשלחת לים", וציין שהטיול הזה הוא יותר כמו מישהו שמשלם 200 דולר כדי לטבוע מאשר כדי לנסוע.

לפי עבדול לטיף, המחירים מגיעים ל-9,000 דולר אם אדם מחליט לנסוע  על ספינות במים בינלאומיים, שם הם מתחבאים עד שמנחיתים אותם  במדינה שהם רוצים.

 

שיטת הברחה

לגבי שיטת ההברחה והאחראים לה, עומר אל-איברהים, שהגיע בשנה שעברה לאיטליה, אישר לאוריינט נט כי "רוב רשתות ההברחה בלבנון מזוהות עם מיליציית חיזבאללה מפעילות נסיעות קצרות כמו לקפריסין, או שהסירות הקטנות האלה יפגשו סירות גדולות יותר בים, שאליהן מועברים המהגרים".

הוא הסביר, "הדרך הקלה, הבטוחה והיקרה ביותר היא לנסוע ביאכטה תיירותית או ספינה לכיוון כל מדינה אירופית, במיוחד לאיטליה. החברים שלי עזבו את לבנון בדרך זו, והם הובאו לאחת מהמדינות לאחר שהוכנסו למכולות עד הגעתם. באשר לי, העדפתי לטייל על סיפון אחת הסירות הגדולות, בדיוק באותה דרך  שהספינה מטרטוס שטבעה רצתה לעשות, וכאן הגורל והמזל משחקים תפקיד. אז או שהטיול מגיע ליעדו או שנוסעיו עוברים לעולם המתים.

 

איומי מוות וטביעה

לפי דברי אחד הפליטים שנעצר על ידי משמר החופים היווני, המכונה "פאהד ל'", הוא אוים בנשק, יחד עם אחרים שהיו עמו באחת הסירות.

הוא אמר לרשת אוריינט נט: "במהלך הנסיעה, שלא ארכה יותר משעה וחצי עד שנעצרנו, קיבלנו עשרות איומים מהמבריח ועוזרו שנהג בסירה".

הוא ציין כי איימו במעצר על ידי חיזבאללה, או איימו למוסרם לידי משטר אסד או לחסל אותם לאחר חזרתם ללבנון.

 

למה לברוח דרך צפון לבנון?

בהקשר לתשובה לסיבת הבחירה בצפון לבנון כיעד מוצא  להברחות, אמר אבו עלי, עובד לשעבר בתחום ההברחות, לאוריינט נט: "הדרום מסוכן יותר מהצפון וגם חשוף. יש אתספינות UNIFIL מכוחות שמירת השלום, וייתכן שיהיו ספינות מלחמה של צבא ישראל". בים הספינות הללו יירו ישירות על כל ספינה או סירה, ובטוח יותר להפליג מצפון בשל האופי הסלעי של החופים הדרומיים.

בעוד שמשטר אסד והמיליציה של חיזבאללה מאחוריו טענו כי הם מצטערים על אלה שטבעו בסירת המוות, דו"ח שפרסם אוריינט לפני מספר ימים, כולל עדות של ניצול מסירת המוות, שגילה שהוא והרוב מבין אלו ששרדו את טביעת הסירה היו נתונים למעצר, עינויים, מכות והיעלמות כפויה.

הוא קבע כי עיקר המעצר נובע מגורמים רבים, ובראשם – העיר ממנה מגיע האדם, המעידים כי הסיבה היחידה למעצר הניצולים היא החיפוש של משטר אסד אחר מתנגדיו במטרה להרוג אותם.
IMLebanon | تهريب البشر.. تجارة تخلو من المجازفة!
קרדיט: https://www.imlebanon.org/