מבזקי חדשות מהעולם ליום 28-1-2023. מתעדכן

*- בדיוק שנתיים אחרי ההפיכה הצבאית במינאמר, דוח של האו"ם התריע כי גידול האופיום במדינה התרחב באופן משמעותי במהלך שנת 2022 אחרי שהחקלאים שבו לעסוק בתחום אחרי שההפיכה פגעה באפשרויות הכלכליות ובתחושת הביטחון ברחבי המדינה.

על פי הדוח של משרד האו"ם לסמים ולפשיעה, השטח שמשמש לגידול האופיום גדל ב-33 אחוז לעומת שנת 2021, ועומד על 401 אלף דונם, וזאת אחרי שנרשמה ירידה מאז שנת 2014. התפוקה המוערכת עומדת על 19.8 ק"ג של אופיום לעשרה דונם של אופיום, ההערכה הגבוהה ביותר מאז שסוכנות האו"ם החלה במדידות.

הערכות האו"ם הן כי השווי של כלכלת האופיום של מיאנמר עומד על 660 מיליון עד שני מיליארד דולר, גם בשל הפיכת האופיום להרואין ולסמים אחרים שמופצים ברחבי אסיה ובאוסטרליה. "המדינה נותרה מפיקת האופיום וההרואין השנייה בגודלה בעולם אחרי אפגניסטן", ציין הנציג האזורי של משרד האו"ם, ג'רמי דאגלס.

*- מזכיר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין, הודיע כי בילאל אל-סודאני, בכיר בדאע"ש בסומליה שמעורב בפעילות הבינלאומית של ארגון הטרור, חוסל במבצע של כוחות מיוחדים על פי הוראת הנשיא ביידן. גורמים אמריקאיים מסרו כי המטרה הייתה ללכוד את אל-סודאני, אולם הוא נהרג עם עוד עשרה טרוריסטים. לא היו נפגעים בקרב הכוחות האמריקאיים או בקרב אזרחים.

לפי אוסטין, אל-סודאני "היה אחראי לטיפוח הנוכחות הגוברת של דאע"ש באפריקה ולמימון של פעיילות הקבוצה ברחבי העולם, כולל באפגניסטן". "הפעולה הזו מותירה את ארה"ב ואת שותפותיה בטוחות יותר ומאובטחות יותר, ומשקפת את המחויבות המוצקה להגן על אמריקאים מפני איום הטרור בבית ובחו"ל", אמר.

*- חיל הנחתים האמריקאי ציין היום את חנוכתו של בסיס בלאז באי גואם, הבסיס החדש ביותר של המרינס בטריטוריה שבאוקיינוס השקט מאז 1952. הבסיס הוקם עם השתתפות יפנית במימון והחל מהשנה הבאה יעברו אליו 5,000 נחתים שמוצבים באוקינאווה. "התפקיד של הנחתים בגואם הוא לאכוף את מדיניות ההתרעה", אמר מפקד החיל, גנרל דיוויד ברגר, בטקס שהתקיים בעיכוב של יותר משנתיים בשל מגפת הקורונה.

*-משרד האוצר האמריקאי הטיל עיצומים על רשת המרת כספים לבנונית בניהולו של חסן מוקאלד שמסייעת לפעילות הכלכלית של ארגון הטרור חיזבאללה. לפי ההודעה, מוקאלד משמש יועץ פיננסי של חיזבאללה, מבצע עסקאות בתיאום עם בכיר הארגון, מוחמד קאסיר, ומשתתף כנציג של חיזבאללה בשיחות עם משקיעים.

הבנק המרכזי של לבנון הקפיא את החשבונות של חסן מוקאלד, של שני בניו, ושל רשת המרת הכספים שלהם, יומיים אחרי שמשרד האוצר האמריקאי הכניס אותם לרשימת הסנקציות בשל סיוע לפעילות הכלכלית של חיזבאללה.

*- פרשת החשד לריגול רוסי בתוך הביון הגרמני מתרחבת: התביעה בקרלסואה הודיעה היום כי אזרח גרמני נעצר בנמל התעופה במינכן ביום ראשון אחרי שנחת מארה"ב בחשד שהיה שותף לכאורה של קרסטן ל., עובד שירות הביון הפדרלי (BND), שנעצר בחודש שעבר ומואשם בבגידה לטובת רוסיה.

לפי צו המעצר שפורסם היום, החשוד – שזוהה בשם ארתור א. – הוא שהעביר לרוסיה את המידע שקרסטן ל. השיג במסגרת תפקידו בסוכנות הביון. עם זאת, בתביעה הגרמנית הבהירו כי העצור אינו עובד של ה-BND. עוד נמסר כי גם הבולשת האמריקאית מעורבת בחקירה.

*- סוכנות התרבות והחינוך של האו"ם, אונסק"ו, הכניסה היום את המרכז ההיסטורי של עיר הנמל אודסה בדרום אוקראינה לרשימת אתרי המורשת העולמית שנמצאים בסכנה. המהלך יאפשר לרשויות באוקראינה גישה לסיוע טכני ופיננסי לטובת הגנה על הרכוש ושיקום של אתרים בעיר שייפגעו בלחימה.

"אודסה, עיר חופשית, עיר עולמית, נמל אגדי שהותיר חותמו על הקולנוע, הספרות והאמנות, ולכן היא זוכה להגנה מתוגברת של הקהילה הבינלאומית", אמרה מנהלת הסוכנות, אודרי אזולאי. "בעוד המלחמה נמשכת, הרישום הזה מגלם את הנחישות הקולקטיבית שלנו להבטיח שהעיר, שתמיד התגברה על תהפוכות גלובליות, תישמר מהרס נוסף".

*- לציון יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, הודיע בצהריים כי הממשלה תגיש הצעת חוק להקמת אתר זיכרון לאומי לשואה ליד בניין הפרלמנט על מנת להציג בו את עדויות הניצולים.

*- בחצר של ארה"ב: הפריגטה הרוסית "אדמירל גורשקוב", שנמצאת במערב האוקיינוס האטלנטי, ביצעה סימולציה ממוחשבת של ירי טיל זירקון היפרסוני נגד "ספינת אויב" במרחק של 900 ק"מ. הספינה נמצאת במסע "להפגנת נוכחות ימית רוסית באזורים אסטרטגיים חשובים של האוקיינוסים".

*- חורף אמיתי: יותר מ-90 אחוז מכלל תחנות המדידה המטאורולוגיות ביפן רשמו טמפרטורות מתחת לאפס הבוקר, בכל מחוזות המדינה מלבד אוקינאווה. במספר אזורים במערב המדינה ירדו יותר מ-90 ס"מ של שלג ב-24 שעות, ו-15 רכבות נתקעו על המסילות בשלג הכבד. גל הקור הקשה ביותר בחורף עד כה צפוי להימשך עד מחר.

*- ג'סינדה ארדרן עזבה את בניין הפרלמנט בפעם האחרונה בתפקיד ראש ממשלת ניו זילנד, זמן קצר לפני שתגיש רשמית את התפטרותה אחרי יותר מחמש שנות כהונה. שרי ממשלה, חברי פרלמנט, אנשי צוות ואזרחים תומכים הגיעו להיפרד ממנה ולהודות לה. כאשר נשאלה כיצד היא מרגישה, ענתה ארדרן: "טוב". היורש שלה, כריס היפקינס, יושבע לראש הממשלה החדש בעוד שעות ספורות.

*- ועכשיו, פרשת המסמכים של מייק פנס: רשת CNN מדווחת כי פרקליטו של סגן הנשיא לשעבר מצא כתריסר מסמכים מסווגים בביתו החדש של פנס באינדיאנה בשבוע שעבר וכי הוא העביר אותם ל-FBI. החיפוש נעשה על רקע הגילוי של המסמכים המסווגים ברשותו של הנשיא ג'ו ביידן, וזאת אחרי שפנס עצמו טען כי הוא לא החזיק במסמכים מסווגים אחרי סיום כהונתו.

*- משרד החוץ הרוסי הודיע על הנמכת היחסים הדיפלומטיים עם אסטוניה לדרג של ממונה על היחסים (chargé d'affaires) והורה לשגריר האסטוני לעזוב את מוסקבה.

*- ראש ממשלת יפן, פומיו קישידה, הכריז היום כי הממשלה תציב בראש סדר העדיפויות שלה את ההתמודדות עם הירידה בשיעור הילודה אחרי שבשנה שעברה נרשמו פחות מ-800 אלף לידות. הוא התריע כי יפן נמצאת על סף "אי תפקוד חברתי" וכי יש חובה ליצור חברה "ששמה את הילדים במקום הראשון".

בנאום לפתיחת מושב הפרלמנט, קישידה גם התייחס למדיניות הביטחון הלאומי החדשה. הוא ציין כי הממשלה תבטיח תקציב ביטחון של 43 טריליון ין (330 מיליארד דולר) בחמש השנים הקרובות ותפעל לרכש של "יכולות של התקפת נגד". קישידה הבהיר כי הוא רוצה יחסים "חיוביים ויציבים" עם סין.

קישידה הכריז כי המדינה נמצאת בנקודה דרמטית בהיסטוריה שלה. "עבור יפן המודרנית, היו שתי נקודות מפנה: רסטורציית מייג'י וסיום מלחמת העולם השנייה, 77 שנה אחרי", אמר. "באופן די מוזר, אחרי עוד 77 שנה, אנחנו שוב פעם ניצבים בנקודת מפנה בהיסטוריה".

*- גורמי ממשל אמריקאיים אמרו לניו יורק טיימס כי החשד הוא שסוכנים של המודיעין הצבאי הרוסי הנחו שותפים של התנועה האימפריאלית הרוסית, ארגון קיצוני שתומך בעליונות הלבנה, לשלוח מעטפות נפץ למספר יעדים בספרד בסוף נובמבר ובתחילת דצמבר, כולל למשרד ראש הממשלה ולשגרירויות ארה"ב ואוקראינה.

לפי הגורמים, ייתכן שהסוכנים הרוסים ביקשו לבדוק את היכולות של קבוצות פרוקסי שלה באירופה במקרה שרוסיה תחליט להסלים את העימות, וכי המתקפות גם נועדו להראות כי רוסיה ושלוחותיה יכולות לבצע גם מתקפות טרור במדינות שונות, כולל בערי הבירה של מדינות נאט"ו שמסייעות לאוקראינה.

*- ארכיאולוגים במצרים חשפו עיר שלמה מהתקופה הרומית, מלפני כ-1,800 שנה, בגדה המזרחית של הנילוס בעיר לוקסור. ראש המועצה העליונה לעתיקות, מוסטפה וזירי, סיפר שהתגלו מספר בנייני מגורים מהמאות ה-2 וה-3, שני מגדלים של שובך יונים, סדנאות למתכת, בנוסף לסירים, כלי עבודה ומטבעות רומיים.

קרדיט : ערוץ הטלגרם מבט עולמי     קרדיט לתמונה: רשתות העתיקות המצרית