חימוש איראן ע"י רוסיה "משנה משחק" לארה"ב ובעלות בריתה במזרח התיכון

נכונותה איראן לקבל מטוסי קרב מתקדמים מסוג Su-35 מרוסיה מסמנת שחר של עידן חדש במערכת היחסים המורכבת בין מוסקבה לטהראן, שלציר הצבאי המתרחב שלה עשויות להיות השלכות גדולות על האינטרסים הביטחוניים של ארצות הברית ובעלות בריתה במזרח התיכון.

התפתחות זאת, שאושרה מוקדם יותר השבוע על ידי חבר בוועדה המחוקקת לביטחון לאומי ומדיניות חוץ של איראן, מסמן את הרכישה הגדולה הראשונה של מטוסי קרב זרים במאה הנוכחית. מטוסי ה-Su-35 "דור רביעי++" אמורים להגיע מוקדם באביב הקרוב ויעניקו לחיל האוויר האיראני דחיפה משמעותית לצי המזדקן שלו, ויסלול את הדרך לחילופי ציוד צבאי עתידיים אפשריים בין שתי המעצמות.

 

קאן קסאפוגלו, עמית בכיר במכון הדסון בוושינגטון הבירה ומנהל חקר ביטחון והגנה במרכז לחקר כלכלה ומדיניות חוץ (EDAM) באיסטנבול, טורקיה, נתן סיבות מרובות מדוע "לרכישת איראן את ה-Su-35 יש חשיבות מיוחדת."

ראשית, אמר, "מטוס קרב בעל תמרון סופר-עליונות אווירית יחזק את השליטה של ​​טהראן במרחב האווירי האיראני".

ראש תאגיד המטוסים המאוחד ברוסיה המנוהל על ידי המדינה, יורי סליוסאר, תיאר את ה-Su-35S – לפי הדיווחים הדגם המיועד להעברה לאיראן – כ"אין שני לו בקרבות אווירי". מטוס זה נחשב לאחד ממטוסי הקרב הרוסיים הטובים ביותר שזמינים לייצוא, אך המלחמה באוקראינה סיבכה עבור רוסיה עסקאות נשק בינלאומיות, ונאמר כי מטוסי ה-Su-35 המדוברים נועדו למכירה למצרים לפני שביטלה ההזמנה.

 

ברמה המתקדמת הזו של מטוסי הדור הרביעי, ה-Su-35 עשוי להתבלט במזרח התיכון, שם, כפי שציין קאסאביוגלו, "פרט לישראל, לאף בת ברית של ארה"ב באזור אין מטוסי דור חמישי". הוא תיאר את מטוס הקרב הרוסי כ"חיה מסוכנת נגד מטוסים מערביים מהדור הרביעי ועד דור ה-4.5, הודות ליתרון הקינטי שלו".

הוא גם טען כי "ה-Su-35 מסבך כל פעולת סיכול ישראלית נגד איראן" בתקופה שבה צבא ההגנה לישראל (צה"ל) ומטוסי ה-F-35 החמקניים מהדור החמישי שלו נהנים מעליונות אווירית ברחבי האזור. בנוסף לתקיפות סדירות נגד נכסים איראניים ובעלות ברית של איראן בסוריה, לאחר שצה"ל הכריז בפומבי על זכותו לתקוף את הרפובליקה האסלאמית עצמה ואת תכנית הגרעין שלה, שגורמים רשמיים איראנים מתעקשים כי היא למטרות שלום בלבד.

מטוס סו-35 רוסי

קרדיט: משרד ההגנה הרוסי

 

בעוד קסאפוגלו אמר של-F-35 "בתיאוריה, יהיה יתרון חזק בקרבות מחוץ לטווח (BVR) על פני ה-Su-35 בשל עליונותו המשמעותית בחיישנים", הוא גם אמר שאם מטוס הקרב האמריקני החדש יותר "יכנס" לקרב פנים אל פנים, שאי אפשר לשלול בתרחיש של תקיפה מונעת, אפשר ומטוס ה-Su-35 יגרום לו כמה בעיות".

"בנוסף, לקחים שהופקו מאוקראינה הראו שה-Su-35, המצויד בטילים ארוכי טווח, יכול לבצע גם סיור אווירי קרבי (CAP), הודות לרדאר ה-Irbis-E החזק שלו", אמר.

בנוסף ל-Su-35, מערכות נשק רוסיות אחרות, שפורטו על ידי קספ אוגלו ,שישפרו באופן משמעותי את היכולות האיראניות כוללים "טילי שיוט נגד ספינות היפרסוניים בגובה נמוך במיוחד" כגון טילי האוניקס ויחנוט שנפרסו במסגרת מערכות Bastion-P של רוסיה. בנוסף למערכת טילי הקרקע-אוויר המתקדמת S-400, שגורמים רוסיים הצהירו שוב ושוב שהם מוכנים למכור לרפובליקה האסלאמית.

 

"רכישת איראן מטוסי קרב מסוג Su-35 ומערכות S-400 תהווה אתגר גדול למטוסי הדור הרביעי של ישראל", אמר לניוזוויק ג'יי פלופסקי, אנליסט ביטחוני ישראלי, במיוחד לצי מטוסי ה-F-16 ומטוסי ה-F-15 שלה".

בעוד ש"המשך החזקת ה-F-35I של ישראל מבטיחה את השמירה על העליונות האווירית באזור", הוא הדגיש כי "חשוב" שחיל האוויר ירחיב את הצי הזה וישקול גם "להרחיב את יכולות התקיפה המדויקות שלו לטווח ארוך" כדי לעמוד בקצב של סביבת האיומים המתפתחת.

גורמים ישראלים לשעבר גם הביעו בעבר, בפני ניוזוויק, את דאגתם מההשלכות האסטרטגיות הפוטנציאליות ארוכות טווח על  השותפות ההולכת ומתהדקת בנושאים צבאיים בין רוסיה לאיראן.

רכישת ה-Su-35 על ידי איראן נחשפה חודשים ספורים לאחר שהתפרסמו דיווחים על כך שרוסיה רוכשת תחמושת משוטטת, המכונה לעתים מל"טי "קמיקאזה" או "מתאבדים", כמו ה-Shahed-131 וה-Shahed-136 שפגעו בצורה הרסנית באוקראינה.

רוסיה מתחילה לספק לאיראן מטוסי סוחוי Su-35 מצריים ב-2023

קרדיט: דפנס ערביכ    קרדיט לתמונה: משרד ההגנה הרוסי