הסכם מרוקאי-ישראלי לשיתוף פעולה צבאי, מודיעיני ולוחמה אלקטרונית

מרוקו וישראל הסכימו, ביום שלישי, להרחיב את שיתוף הפעולה הצבאי ביניהן ולכלול נושאי מודיעין, הגנה אווירית ולוחמה אלקטרונית, וזאת בתום פגישה בה השתתפו גורמים רשמיים משתי המדינות. 

קרדיט: אלחליג' אלג'דיד

במהלך יומיים התקיימה במועדון הקצינים ברבאט הישיבה הראשונה של הוועדה העוקבת אחר שיתוף הפעולה המרוקאי-ישראלי בתחום הביטחון, במהלכה דנו גורמים משתי המדינות "בתחומים שונים של שיתוף פעולה צבאי דו-צדדי, ובעיקר בתחום הלוגיסטיקה וההכשרה, ורכישה ומודרניזציה של ציוד", לפי מה שדווח על ידי סוכנות הידיעות המרוקאית, שציטטו את פיקוד הכוחות המזוינים המלכותיים.

עוד נאמר כי המפקד הכללי של הכוחות המלכותיים, פארוק בלכיר, ומנהל המשרד לעניינים מדיניים-צבאיים במשרד הביטחון הישראלי, דרור שלום שעמדו בראש הפגישה הסכימו "לחזק את שיתוף הפעולה הזה עוד יותר ולהרחיבו לתחומים אחרים ובמיוחד מודיעין, הגנה אווירית ולוחמה אלקטרונית". 

المغرب يحصل على "مسيّرات انتحارية" إسرائيلية بقيمة 22 مليون دولار

תמונה באדיבות תעשיה אווירית

בשולי פגישה זו נערכו שיחות גם בין בכירים מרוקאים וישראלים, אזרחים ואנשי צבא כאחד, בדרג הפיקוד הכללי של הכוחות המזוינים המלכותיים, כך לפי סוכנות הידיעות המרוקאית. 

שתי המדינות חתמו על הסכם שיתוף פעולה ביטחוני בנובמבר 2021, מה שעורר את זעמה של אלג'יריה השכנה, שניתקה את היחסים הדיפלומטיים עם רבאט בקיץ אותה שנה, על רקע המתיחות הקשה ביניהן עקב המחלוקת סביב סהרה המערבית.

הסכם הנורמליזציה בין מרוקו לישראל נחתם בסוף 2020 וכלל הכרה של ארצות הברית בריבונותה של מרוקו על סהרה המערבית, השנויה במחלוקת עם חזית הפוליסריו הנתמכת על ידי אלג'יריה.

ההסכם הביטחוני בין מרוקו לישראל כלל גם "שיתוף פעולה בתחום התעשייה הביטחונית והעברת טכנולוגיה", ומקורות תקשורת שונים ציינו לפני שנתיים כי מרוקו רכשה נשק ישראלי מתקדם, כולל כטב"מים מסוגים שונים, ללא כל אישור רשמי מצד רבאט.

מקורות הכטב"מים שבשימוש צבא מרוקו כיום:

تقرير اخباري: سباق المغرب والجزائر نحو امتلاك وتطوير”الطائرات المُسيّرة”  العسكرية – لكم-lakome2

(עפ"י המצגת ניתן לראות כי רוב סד"כ הכטב"מים שברשות צבא מרוקו כיום הינם מישראל)

קרדיט: אלחורה