ניוזוויק חושף את פרוייקט פריסת מערכות הגנ"א האיראניות בסוריה. חלק א'

המגזין האמריקני ניוזוויק שופך אור על ניסיונותיה של טהראן לפרוס מערכות הגנה אוויריות בסוריה, חשף את השמות הבולטים מאחורי הפעילויות הללו ודיבר על התקיפות הישראליות הבולטות ביותר שכוונו לאתרי אותן מערכות.

תרגום המאמר – חלק א': 

מקור מודיעיני ממדינה בעלת ברית של ארה"ב אמר לניוזוויק כי איראן ביקשה ליצור רשת הגנה אווירית מקיפה בסוריה על ידי שליחת ציוד וכוח אדם למדינה הערבית שסועת המלחמה, פרויקט שישראל ביקשה לסכל באמצעות תקיפות אוויריות חוזרות ונשנות.  

המקור, שביקש אנונימיות בשל אופיו הרגיש של המודיעין שחולק עם NEWSWEEK, התייחס לאופן שבו החלו תקיפות אוויריות ישראליות בסוריה בסוף 2017 כאשר כוחות איראנים החלו להתבסס במדינה בעלת ברית. תקיפות אלו כוונו ל"אתרים צבאיים איראניים ו אינטרסים בשטח סוריה המאיימים על ישראל", לדברי המקור.

בעוד שבדרך כלל ישראל אינה מאשרת או מכחישה אחריות למערכה האווירית המכונה בישראל באופן לא רשמי "המערכה בין המלחמות", ממשלת אסד מאשימה באופן קבוע את ישראל בתקיפות, ודיווחים רבים בתקשורת הבינלאומית, כולל אלה של ניוזוויק מרמזים על המעורבות במאמץ של ההנהגה הישראלית, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו, ששיבחה מדי פעם מבצעים כאלה וצה"ל הודה במבצעים מסוימים בעבר.

مجلة المسلح - إيران | نجاح الاختبارات النهائية لنظام الدفاع الجوي الصاروخي بافار  373.

 

 עשרות מיליונים לחיזוק מערכות ההגנה האווירית בסוריה

אך המקור אמר ל-NEWSWEEK כי במהלך השנתיים האחרונות שינתה איראן את האסטרטגיה שלה על ידי "הגברת פריסת יכולות ההגנה האווירית שלה בסוריה בעלות של עשרות מיליוני דולרים על מנת להתמודד עם תקיפות אוויריות ישראליות".

"השבחת היכולות הללו נעשית כפרויקט משותף עם צבא סוריה ואולי אף במטרה לאפשר הפעלה איראנית עצמאית של מערכות הגנה אווירית מתוך חלקים של סוריה", אמר הגורם. בנוסף, האיראנים עזרו למיליציה של אסד לחדש את מערך המכ"ם שלהם, שנועדה לסייע באיתור ומניעת התקפות ישראליות  שהתמקדו בעיקר למניעת התבססות איראנית בסוריה.

המקור אמר כי כלי הנשק המעורבים במאמץ כוללים את טיל הדלק המוצק Sayad (4B), שנחשף בנובמבר בטקס בהשתתפות בכירים בהנהגה הצבאית של איראן. הטיל משויך למערכת טילי קרקע-אוויר בוואר 373.

 נאמר כי הטיל הוא בעל טווח של יותר מ-186 מיילים עם טווח מכ"ם של יותר מ-280 מיילים, כאשר גורמים רשמיים באיראן מציינים כי המערכת המיוצרת באיראן טובה יותר ממערכות ההגנה האוויריות האמריקאיות הפטריוט וה-igh Altitude Area Defense THAAD וכן ה-S-300 מתוצרת רוסיה. 

בהתחשב בעובדה שהסוללות האיראניות מותקנות בשטח סוריה ולעיתים קרובות בקרבת אתרים שבשליטת המיליציה של אסד, הגורם אמר כי גם הגורמים הסורים הפכו להיות "בסיכון" כתוצאה מהפרויקט האיראני והתקיפות הישראליות נגדו.

منظومة باور 373 للدفاع الجوي - ويكيبيديا

קרדיט לתמונות: איסלם ניוז

תקיפות בולטות וקצינים אחראיים

המקור זיהה שבע תקיפות על פריסות הטילים האיראניות שבוצעו על ידי כוחות ישראליים במהלך השנתיים האחרונות, כולל בפלמירה ובטרטוס באוקטובר 2021, בלטקיה בדצמבר 2021, דמשק במארס 2022, תקיפה נוספת בטרטוס ביוני 2022, וכן שתי תקיפות בחומס בנובמבר ובדצמבר 2022.

ממשלת אסד האשימה בפומבי את ישראל בתקיפות, וכלי התקשורת הממלכתיים במדינה דיווחו על מותם ופציעתם של חיילים ואזרחים סורים בהתקפות אלו ואחרות, כולל בתקיפות האחרונות כמו זו בדמשק רק בשבוע שעבר.

המקור איתו שוחח ניוזוויק אמר כי במהלך השנים האחרונות נהרגו 10 איראנים בתקיפות אוויריות ישראליות בסוריה, וזיהה שניים מהאיראנים שנהרגו בתקיפה האווירית במרץ 2022 כמורטזה סעיד-נג'אד ואחסן קרבלפור, שניהם היו מהנדסי הגנה אווירית. משמרות המהפכה הודו במותם בזמנו, ונשבעו לנקום.

אחד האיראנים הבכירים שנפגעו לאחרונה בסוריה היה אל"מ דאוד ג'עאפרי משורות חיל האויר של משמרות המהפכה האיראנים, שהיה ידוע גם בכינויו "מאלכ", והמקור הגדיר אותו כ-"מפקד הפרוייקט להקמת מערכת הגנ"א איראנית בסוריה. איראן טענה כי אלג'עפרי נהרג מפיצוץ מטען שישראל הטמינה  בצידי הדרך בה נסע .