פעילות אבטחה אינטנסיבית של אירן על ציר הגשר היבשתי בסוריה

לאחרונה הבחינו סוכנויות הביון במערב כי אירן מנסה לחזק את נוכחותה ,יותר מאי פעם , באזור המדברי שמדרום לדיר א-זור שבמזרח סוריה.אנליסטים טוענים כי אירן לא מנסה להקים כרגע בסיסים צבאיים גדולים בעיקר מפני שאין לה הגנה אווירית יעילה על מתקניה וגם רוסיה וארה"ב שואפים לדחוק אותה מסוריה.

עקב אילוצים אלו פועלת כרגע אירן להקמת נקודות צבאיות רבות חדשות באזור ולאיישם בחמושים מהמיליציות ומבני השבטים המקומיים המשתפים פעולה איתם כדי שיפעלו נגד כוחות דאעש הפועלים באזור וכן,ובעיקר,לאבטח את הגשר היבשתי מטהרן לים התיכון העובר בשטח הזה על אדמת  סוריה.

אחד החוקרים במרכז למחקר המזרח התיכון אמר כי אירן לא מקימה בפרברי מחוז דיר א-זור בסיסים צבאים במלוא מובן המילה אלא נקודות צבאיות,שמספרם נאמד בין 30 ל-40 והן פזורות על ציר התנועה בין הערים אלבוכמאל-אלמיאדין-דיר א-זור ומשם לכל אורך האזור הדרומי של המדבר הסורי.

מקורות מודיעיניים מדווחים כי אחת הנקודות הצבאיות שהקימה אירן לאחרונה נמצא ליד שדה התעופה אלחמדאןהמשמש כיום כנקודת ריכוז לכוחות החיזבאללה הפועלים באזור שלא היה ברור למה בדיוק הם שם עד שהסתיימה הקמת הנקודה.

כמו כן הקימו האירנים בסיס צבאי גדול המשרת את כוחות אלבדר וכוח אלקודס האירנים וכוחות מדיויזיה 44 ממשמרות המהפכה האירנים והממוקם ליד המזבלה של עיר המחוז אלבוכמאל.
בסיס זה ,שבתקופה האחרונה נעשים בו פעולות בינוי מסיביות בפיקוח מהנדסי בניה אירנים, הותקף לאחרונה על ידי כוחות דאעש שפשטו על המקום והסתלקו אחר כך לעומק המדבר ונעלמו שם.
הבסיס הצבאי שהאירנים הקימו ליד המזבלה של העיר אלבוכמאל נועד להיות אחד מנקודות האבטחה הגדולות החשובות והחזקות שיתמכו בגשר היבשתי שאירן הקימה מאירן דרך עירק וסוריה עד לבנון .

אזור זה מהווה גם כיום כשטח הפעילות המרכזי של כוחות דאעש בסוריה הפועלים נגד נוכחות השיעים האירנים באזור. טקטיקת הלחימה של דאעש הן פשיטת פתע מבסיסי יציאה במדבר הסורי לעבר ערים באזור. הם יוצאים לתקיפת מוצבים צבאיים באזור ולאחר השמדתם הם נסוגים בחזרה למרחבי המדבר.אופי פעולה זאת המסכן את פעילות הגשר היבשתי הביא את אירן להקים באזור רשת מוצבי אבטחה שישמרו על תנועת השיירות בגשר היבשתי.

מומחה צבאי ערבי אומר כי אם אירן רוצה להבטיח תנועה שוטפת על הגשר היבשתי מטהרן ללבנון היא חייבת להקים נקודות צבאיות לאורכו.ולהערכתו ארה"ב בעזרת הכוחות הכורדים מנסה לקטוע גשר יבשתי זה.הוא גם מעריך כי בזמן הקרוב תפנה ארה"ב את מאמציה מלחימה בדאעש ללחימה במיליציות השיעיות האירניות על מנת לחסום את פעילות הגשר היבשתי האירני.

אחרי התקיפה הישראלית הגדולה על עשרות מטרות אירניות על אדמת סוריה הבינה אירן כי לא נכון יהיה להקים בסיסי צבא גדולים ללא הגנה אוירית ראויה מה עוד שרוסיה וארה"ב מתנגדים בכלל לנוכחותה בסוריה.

מצגת:הגשר היבשתי האירני מטהרן לים התיכון

 

כתיבת תגובה