מחקר חדש טוען שסוג הדם עשוי להשפיע על הסיכון לשבץ מוחי מוקדם

מחקר חדש גילה שסוג הדם עשוי להשפיע על הסיכון לשבץ מוחי מוקדם, על פי האתר " Science Alert ".

נראה שאנשים עם דם מסוג A נוטים יותר ללקות בשבץ מוחי לפני גיל 60 מאשר אנשים עם סוגי דם אחרים.

סוגי דם חושפים את המגוון העשיר של כימיקלים על פני כדוריות הדם האדומות, ובין השמות הנפוצים ביותר הם A ו-B, או AB, או O. אפילו בתוך סוגי הדם העיקריים הללו, ישנם הבדלים עדינים הנובעים ממוטציות בגנים .

המחקר, שהוכן ב-2022, שכלל מחקר גנומי, הראה קשר ברור בין הגן של תת-קבוצת A1 לבין שבץ מוחי מוקדם.

החוקרים אספו נתונים מ-48 מחקרים גנטיים, שבחנו כמעט 17,000 אנשים שעברו שבץ וכמעט 600,000 אנשים ללא שבץ. הגילאים של כל המשתתפים נעו בין 18 ל-59 שנים.

המחקר מצא שלאנשים שהגנום שלהם קודד למגוון סוגי הדם היה סיכוי גבוה ב-16% ללקות בשבץ מוחי לפני גיל 60, בהשוואה לקבוצה של סוגי דם אחרים.

עבור אלו עם הגן O1 בקבוצה, הסיכון היה נמוך ב-12 אחוז.

עם זאת, ציינו החוקרים, הסיכון הנוסף לשבץ אצל אנשים עם דם מסוג A הוא קטן, ולכן אין צורך בערנות נוספת או בדיקה בקבוצה זו.

"אנחנו עדיין לא יודעים מדוע דם מסוג A מהווה סיכון גדול יותר", אמר סטיבן קיטנר, מחבר בכיר של נוירולוגיה ומדעי כלי הדם באוניברסיטת מרילנד, בשנת 2022.

"אבל סביר להניח שזה קשור לגורמי קרישת דם כמו טסיות דם, התאים המצפים את כלי הדם, כמו גם חלבונים אחרים במחזור, שלכולם תפקיד ביצירת קרישי דם", הוסיף.

האנשים שהשתתפו במחקר חיו בצפון אמריקה, אירופה, יפן, פקיסטן ואוסטרליה, ואנשים ממוצא לא-אירופי היוו רק 35 אחוז מהמשתתפים. מחקרים עתידיים עם מדגם מגוון יותר יוכל לעזור להבהיר את המשמעות של הממצאים.

"ברור שאנו זקוקים למחקרי המשך נוספים כדי להבהיר את המנגנונים של סיכון מוגבר לשבץ מוחי", אמר Kittner.

המחברים אומרים ששבץ אצל מבוגרים צעירים נוטים פחות להיגרם מהצטברות של משקעי שומן בעורקים (תהליך הנקרא טרשת עורקים), ויותר סביר שנגרם על ידי גורמים הקשורים להיווצרות קרישים.

המחקר מצא גם שאנשים עם דם מסוג B היו בסבירות גבוהה ב-11% ללקות בשבץ , ללא קשר לגילם. הרצפים הגנטיים של סוגי דם A ו-B היו קשורים גם לסיכון מוגבר מעט יותר לקרישי דם בוורידים, מה שנקרא פקקת הורידים.

تفاصيل بحث علمى يكشف من فصيلة الدم فرص الإصابة بالسكتة الدماغية.. فيديو

קרדיט: אליום אלסאבע