חשש בעולם שגל ההדבקות העצום בסין יביא להתפתחות נגיף קורונה "אחר"

כמה מדענים הביעו דאגה שגל ההידבקויות חסר התקדים בנגיף הקורונה הפוגע בימים אלו בסין מעלה את האפשרות שהוא יגרום לזנים חדשים או "משהו אחר", ממה שידענו בשלוש השנים האחרונות. 

הנגיף מתפשט במהירות רבה בקרב אוכלוסיית המדינה, הגדולה ביותר בעולם, עם 1.4 מיליארד בני אדם, מאז הסרת אמצעי הבריאות המחמירים הקשורים למדיניות "אפס קוביד" ב-7 בדצמבר. 

סוכנות הידיעות AP ציטטה את סטיוארט קמפבל ריי, מומחה למחלות זיהומיות מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס, שאמר כי "סין עשויה להיות המקום שבו אנו נהיה עדים לגרסה חדשה (של נגיף הקורונה), עם אוכלוסייה גדולה וחסינות מוגבלת". 

בתי חולים רבים נמצאים במצב של כאוס עקב הגעת מספר עצום של חולים בשילוב מחסור בתרופות נגד חום.

 

כמה ממשלות מקומיות החלו לפרסם הערכות לגבי גודל המגיפה, למרות הודעת נציבות הבריאות הלאומית בסין, ביום ראשון, כי היא לא תפרסם עוד את הנתונים השנויים במחלוקת שלה על הקוביד, שספגו ביקורת רבה לאחרונה מכיוון שהוא אינו משקף את חומרת גל המגפה הנוכחית הפוגעת במדינה ,מבלי לספק כל הסבר.

רשויות הבריאות בג'ה-ג'יאנג (מזרחית), דרומית לשנגחאי, הודיעו ביום ראשון כי מספר הזיהומים היומי חורג כעת ממיליון נדבקים במחוז זה, שאוכלוסייתה מונה 65 מיליון תושבים.

חצי מיליון בני אדם נדבקים מדי יום בעיר צ'ינגדאו (במזרח), שאוכלוסייתה מונה 10 מיליון, לפי גורם עירוני שצוטט השבוע בעיתונים רשמיים.

קרדיט: רשתות חברתיות

 

בבירה בייג'ין, ביום שבת, הרשויות דיברו על "מספר רב של נדבקים" וקראו "לעשות כל מה שניתן כדי לשפר את שיעור ההחלמה ולהפחית את שיעור התמותה".

עם זאת, קשישים רבים, הפגיעים ביותר לנגיף, לא חוסנו במלואם.

החיסונים הואצו בשבועות האחרונים, על פי נציבות הבריאות הלאומית, עם סך של 23.5 מיליון מנות שניתנו בין ה-8 ל-23 בדצמבר, לעומת 3.3 מיליון בשבועיים שקדמו להם, עלייה של פי שבעה.

אבל חיסונים מקומיים הוכחו כפחות יעילים נגד זיהומים חמורים מאשר חיסונים מערביים המסתמכים על טכנולוגיית mRNA, ורבים מהם ניתנו לפני יותר משנה, מה שאומר שהחסינות פחתה.

 

"כאשר אנו רואים גלים גדולים של חולים, גרסאות חדשות של נגיף הקורונה צצות לעתים קרובות", אמר ריי. 

לפני כשלוש שנים התפשטה הגרסה המקורית של נגיף הקורונה מסין לשאר העולם, שעברה מוטציה לזן הדלתא, ואחר כך לאומיקרון, מה שהביא לתת-מוטנטים נוספים שעדיין מסתובבים היום.

שאן לו ליו, מומחה לוירוסים באוניברסיטת אוהיו סטייט, אומר שהתגלו כמה גרסאות של זן ה-Omicron שנמצאו בסין, כולל BF.7, שאותו הוא מתאר כ"מיומן מאוד בהתחמקות ממערכת החיסון", מה שמצביע על כך שהוא מאמין שזהו המוטנט שגרם לגל הגבוה הנוכחי של החולים. 

 

למרבה הדאגה, מומחים מאמינים שאין סיבה ביולוגית אינהרנטית לכך שהנגיף יהפוך מתון יותר עם הזמן, במיוחד אצל בעלי חסינות חלשה, מה שמעלה שאלות לגבי האם הגרסה החדשה הפוטנציאלית של נגיף הקורונה עשוי לגרום למחלה קשה יותר?

ביום רביעי שעבר, ארגון הבריאות העולמי קרא לסין להאיץ את קצב החיסון של האוכלוסייה הפגיעה ביותר לאור העלייה החדה בחולי קוביד-19, וביקש ממנה מידע מפורט יותר על היקף המגיפה, והביע את דאגתו הכבדה מהמצב. (קרדיט: אלחורה)

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות