מועצת היועצים בפרלמנט המרוקאי מאשרת שני הסכמים עם ישראל

מועצת חברי המועצה המרוקאית ( האגף השני של הפרלמנט ) אישרה ביום שלישי שני הסכמים עם ישראל הקשורים לשיתוף פעולה כלכלי וקשרי אוויר, למרות התנגדות איגודי העובדים.

שני ההסכמים אושרו פה אחד על ידי חברי מועצת היועצים, במה שנראה כעמדה מפתיעה הדוחה את דעת איגודעם "הקונפדרציה הדמוקרטית של העבודה", "האיחוד הלאומי של העבודה במרוקו" וקבוצת "צדק חברתי", ונציגי איגוד "הפדרציה המרוקאית של העבודה" שנמנעו בהצבעה, כביטוי לאי המלצה על כינון יחסים עם ישראל.

 

לאחר שבית חברי המועצה יאשרר את שני ההסכמים, ולפניו בית הנבחרים, הם צפויים להתפרסם בשבועות הקרובים בעיתון הרשמי על מנת להיכנס לתוקף, כאשר שני ההסכמים הראשונים בין מרוקו לישראל יאושרו על ידי הפַּרלָמֶנט.

ב-16 באוקטובר 2021 חתמה ממשלת מרוקו על הסכם עם ישראל בתחומי קשרי האוויר, הקובע כי רשויות התעופה של כל צד ימסור לרשויות התעופה של הצד השני מידע הקשור לתנועת מוסדות האוויר שלה. ההסכם כולל גם סעיפים הקשורים לפטור הדדי ממכס, דמי בדיקה ומסים שאינם קשורים לעלות השירותים הניתנים על סיפון המטוס.

עוד נקבע בהסכם כי "שני הצדדים מאשרים את דאגתם העמוקה מכל מעשים או איומים נגד ביטחון התעופה האזרחית, המסכנים את בטיחות בני אדם או רכוש".

 

בהסכם נכתב כי "מרוקו וישראל ינקטו באמצעים מתאימים לביטול כל צורות האפליה ותחרות בלתי הוגנת במימוש הזכויות הקבועות בהסכם".

מנגד, הסכם שיתוף הפעולה הכלכלי והמסחרי בין מרוקו לישראל, שנחתם ברבאט ב-21 בפברואר, נועד להגדיל את היקף חילופי הסחר בין מרוקו לישראל, ולנקוט את כל הצעדים הנדרשים לשם כך. הוא גם קבע את הסרת כל החסמים ליחסים כלכליים תקינים בין שני הצדדים, לרבות חוקים, תקנות או נהלים מפלים.

 

ב-10 בדצמבר 2020 הודיעו מרוקו וישראל על חידוש היחסים הדיפלומטיים ביניהן, לאחר שהושעו בשנת 2000, בעקבות הקפאת היחסים של רבאט עקב פרוץ המרד הפלסטיני השני (אינתיפאדת אלאקצא).

מאז ההודעה, היחסים בין שני הצדדים נמצאים במגמת עלייה, שהגיעה לשיאה בפגישות והתייעצויות בין גורמים מרוקאים לעמיתיהם הישראלים, שכללו תחומי עבודה שונים, והובילו לחתימת הסכמים במספר תחומים, ביניהם ביטחון. כלכלה, ספורט וחינוך.

ובעוד מרוקו אישרה, יותר מפעם אחת, שחזרת היחסים עם ישראל לא תהיה על חשבון מאבקי העם הפלסטיני וזכותו להקים את מדינתו העצמאית שבירתה ירושלים, ההסכמים הנחתמים נתקלים בכעס של מתנגדי הנורמליזציה במדינה, המוחים באמצעות מגוון פעילויות.

مجلس النواب المغربي يصادق على اتفاقيتين مع إسرائيل - YouTube

קרדיט: אלערבי  קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות