ניתוח: ישראל התעמתה עם "חיזבאללה 2" בסוריה, אבל מה המטרה הסופית שלה?

רמטכ"ל צה"ל, אביב כוכבי, אמר השבוע כי ישראל מנעה את היווצרותו של "חיזבאללה 2" בסוריה, כך דיווח ה"ג'רוזלם פוסט ".

במשך שנים רבות ביקשה ישראל למנוע מאיראן להתבסס בסוריה, מאז החלה המלחמה בפועל בשנת 2012. הדבר הוביל למתיחות עם ישראל, במיוחד כאשר חיזבאללה שלח כוחות לסוריה, וכאשר כוחות אלו הגיעו בסופו של דבר קרוב יותר לגדר גבול הגולן ב-2018.

כעת, מספר שנים לאחר מכן, ישראל ממשיכה להתמודד עם האיומים האיראניים בסוריה וגם באזור הרחב. איך זה קרה ומה יכולה להיות המשמעות של מניעת "חיזבאללה 2" עבור ישראל?

איראן כבר הייתה בעלת ברית של המשטר הסורי לפני פרוץ המלחמה, ואיראן תמכה בחיזבאללה במשך עשורים רבים לפני כן. מאז מלחמת לבנון 2006, המתיחות בין חיזבאללה לישראל נותרה על אש קטנה.

 

חיזבאללה גדל לא מעט מאז 2006, והגדיל את ארסנל הרקטות, המל"טים ומאגרי הטילים המדויקים שלו, שיגר מל"טים למרחב האווירי הישראלי ומאיים על פלטפורמות גז מול חופי לבנון.

בינתיים, איראן חיזקה את נוכחותה בסוריה. כאשר רוסיה התערבה בסוריה ב-2015, גם ארה"ב החלה לתמוך בכוחות אנטי-דאעש בדמות הכוחות הדמוקרטיים הסורים (SDF).

בסופו של דבר, ארה"ב גם הקימה חיל מצב באל-תנף בסוריה, מוצב מבודד ליד מפגש הגבולות ירדן-סוריה-עיראק מה שהיה אמור לעזור לכמה לוחמי אופוזיציה סורים.

 

דיווחים אחרונים חשפו שקבוצת אופוזיציה סורית הרגה את מנהיג דאעש בדרעא שבדרום סוריה. לא ברור אם הקבוצות הללו קשורות לאל-תנף או לגורמים אחרים בצבא סוריה החופשית.

חיזבאללה התערב בסוריה ב-2012, וכוחותיו חדרו לדרום סוריה כאשר כוחות האופוזיציה קרסו ב-2018 ואיימו על ישראל מהצד הסורי של רמת הגולן. 

באוגוסט 2019 יירטה ישראל מל"ט של חיזבאללה ליד הגולן.

בשלב זה, ישראל מיישמת בעיקר את אסטרטגיית "המערכה בין המלחמות", באמצעות שורה של תקיפות אוויריות על מטרות איראניות, שפגעו ביכולתה של איראן להשפיע על האזור.

 

 איראן ביקשה להעביר מל"טים ומערכות הגנה אווירית לסוריה, תוך שהיא גם מקימה מחסנים בשדות תעופה אליהם הועברה תחמושת, ואף בנתה בסיס בשם אימאם עלי בגבול עם עיראק ליד עיר המחוז -אלבוכמאל.

התקשורת של המשטר הסורי מאשימה לעתים קרובות את ישראל בתקיפות בסוריה. ב-8 בנובמבר, למשל, דווח כי תקיפה אווירית פגעה במשאיות בגבול איראן-עיראק. מעבר הגבול הזה חשוב לאיראן כי הוא יכול להעביר דרכו טילים וסחורות אחרות לסוריה ולחיזבאללה.

בתקרית אחרת נהרג קצין במשמרות המהפכה האיראניים בשם דאוד ג'עפרי, ואיראן האשימה את ישראל ברצח שלו. אל-ג'עפרי היה ככל הנראה יועץ צבאי למשמרות המהפכה האיראניים בסוריה, וכן היה קשור לתכנית התעופה והחלל האיראנית.

 

מה הטעם ב"מערכה בין מלחמות"?

המהלך הכללי של קמפיין "מערכה בין המלחמות" והניסיון לכאורה למנוע את הופעת "חיזבאללה 2" אינו ברור. לאיראן יש סוכנים והשפעה בסוריה והקימה בסיסים המאפשרים לה להעביר נשק לסוריה. היא גם מנצלת את עיראק לאותה מטרה. יש לה מיליציות פרו-איראניות רבות בעיראק, אשר פועלים תחת ארגון הגג – הקהל העממי (אלחשד אלשעבי).

כעת, איראן מאיימת ישירות על ישראל – באמצעות מל"טים, והקואליציה בראשות ארה"ב הפילה מל"טים איראנים בדרכם לישראל מוקדם יותר השנה. 

איראן השתמשה גם במל"ט ששוגר מבסיס تشابهار כדי לתקוף ספינה במפרץ עומאן בחודש שעבר, והיא משתמשת בקבוצות פרוקסי בסוריה כדי לתקוף את כוחות ארה"ב במזרח.

 

המשמעות היא שהמערכה למניעת סוג של "חיזבאללה 2" עומדת בפני התגברות הפעילות, איראן תמשיך לנסות להעביר כוחות ,נשק ואיומים לסוריה, תוך ניצול חולשתו של המשטר הסורי .

לדוגמה, טורקיה מאיימת כיום לפלוש לסוריה, לה ארה"ב התנגדה, אך אנקרה שוקלת ליצור קשרים חדשים עם דמשק, וטורקיה פועלת עם רוסיה לתיאום פעילויות. אם אנקרה תפלוש, הדבר יאיים על הכורדים הסורים הנתמכים על ידי ארה"ב, ועשויים לגרום לחוסר יציבות, כי אז רוסיה, המשטר הסורי וטורקיה יעבירו כוחות לאזורים לאורך גבולות הצפון.

 

בתורה, איראן יכולה לנצל את הכאוס כדי לפגוע בכוחות ארה"ב, מה שעשוי לגרום לארה"ב להסיג את אנשיה, מה שאומר שדאעש יחדש את התקפותיו. 

כל זה עשוי לתת הזדמנות לאיראן, שכן הפלישה הטורקית תוביל לכך שהמשטר הסורי ורוסיה יתרכזו בצפון כדי להסדיר עסקה עם טורקיה, בעוד שהקבוצות הקיצוניות באידליב עשויות גם להחריף את העניינים.

כשיש ואקום כוחני, איראן מנצלת את הוואקום כדי להזיז כוחות.

 

חיזבאללה הגדיל מאוד את כוחו בעשור וחצי האחרונים, וכעת יש לו אחיזת חנק כמעט על הפוליטיקה והכלכלה הלבנונית, והוא כה רב עוצמה שלהשוות אותו לחיזבאללה ב-1999 או 2005 לא תהיה השוואה הוגנת.

במובן מסוים, חיזבאללה כבר הפך ל"חיזבאללה 2", ורוצה להקים את חיזבאללה 3 בסוריה, תוך הכנת חיזבאללה נוסף בעיראק ובתימן. 

כל הכוחות הללו צברו הרבה נשק וניסיון בשנים האחרונות, הם הגדילו את טווח הנשק שלהם והם מהווים איום גדול יותר על ישראל והאזור, והניסיון למנוע מהם לבלוע חלק מסוריה הוא אתגר גדול.

 

העיתון סיכם את הדיווח שלו בכך שציין כי הפעולות שביצעה ישראל כוללות פעילות בעיראק, סוריה, תימן ובאזורים נוספים שבהם פועלים הפלגים שהוא הגדיר כ"מזוהים עם איראן". ישראל מנסה בכוח למנוע מאיראן להשתלט על חלק מסוריה.

העיתון הדגיש כי המטרה הסופית של היוזמה והמבצעים הקשורים בה תהיה "למנוע את שיכפול  של ארגון חיזבאללה במספר העתקים".

رئيس أركان الجيش الإسرائيلي قال إن هدفهم هو منع تشكيل "حزب الله 2" في سوريا

קרדיט: Iran Insider  קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות