הדי פריד, ניצולת השואה המפורסמת ביותר בשבדיה, הלכה לעולמה

הדי פריד, ניצולת השואה המפורסמת ביותר בשבדיה, הלכה לעולמה בגיל 98. פריד, שנולדה בעיר סיגט ברומניה, העיר שבה נולד גם אלי ויזל, שרדה את מחנה ההשמדה אושוויץ ואת מחנה הריכוז ברגן בלזן. לאחר השחרור של המחנה, היא הגיעה לשבדיה בסירה של הצלב האדום וקבעה שם את ביתה החדש.

פריד עבדה בתור פסיכולוגית ובשנת 1984 הקימה מרכז חברתי לניצולי שואה בשטוקהולם. בשנת 1992, היא פרסמה את ספרה הראשון "שברי חיים. הדרך לאושוויץ וממנה", ולאחר מכן הוציאה עוד חמישה ספרים אוטוביוגרפיים למחצה, האחרון שבהם ספר ילדים מאויר על הילדה הדי והכלב בודרי (2019).

פריד דיברה רבות על הניסיון שלה בשואה והזהירה מפני הסכנה לדמוקרטיה. "זו לא רק האחריות שלנו, היהודים, לעשות את זה, אלא של כל האנושות", אמרה ב-2015. "ההיסטוריה הראתה כי הטוב מנצח בסוף. כמובן שאפשר לפחד, אבל אסור לוותר אף פעם", הוסיפה שנתיים מאוחר יותר.

ערב בחירות 2018, פריד נפגשה עם מנהיג מפלגת המתונים, אולף קריסטרסון, שהבטיח לה כי לעולם לא ישתף פעולה עם מפלגת הימין הקיצוני הדמוקרטים השבדים. אחרי הבחירות בספטמבר האחרון, הוא הפר את ההבטחה כדי שיוכל להתמנות לראש הממשלה החדש. היום, לאחר שנודע על מותה, גולשים מילאו את חשבון האינסטגרם של קריסטרסון עם שמה של פריד.

פעילותה הציבורית של פריד זיכתה אותה בתארי כבוד רבים. היא זכתה בפרס "האירופי של השנה" לשנת 1997, היא קיבלה מדליה יוקרתית מהממשלה על תרומה לתרבות ולחברה, את פרס אולוף פאלמה, פרס ראול ולנברג, אבירת המסדר של הכוכב הרומני ופרס אהרון יצחק של הקהילה היהודית בשטוקהולם.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי   קרדיט לתמונות: ויקיפדיה