האם משטר המולות באמת סגר את משטרת המוסר?

נשאלתי ע"י קוראים מדוע לא כתבתי דבר על "החלטת התובע הכללי לסגור את משטרת הצניעות האיראנית"?

 

אענה לשואלים ולמי מהקוראים שקרא את הכותרות והפרשנויות בנושא, בתשובה פשוטה:
לא כתבתי דבר על ההחלטה הזו, כי פשוט לא הייתה החלטה לסגירת סיירת ההדרכה ( گشت ارشاد) שהאיראנים מכנים משטרת המוסר, ואצלנו בארץ מוכרת יותר בתור ‘משטרת הצניעות’ של איראן.

כל הסיפור החל לאחר שמוחמד ג'עפר מנתט'רי (محمدجعفر منتظری = Mohammad Jafar Montazeri) המשמש כתובע הכללי של איראן, נאם בעיר קום ביון חמישי האחרון, ואמר במענה לשאלה של אחד מאנשי הציבור שנכחו באולם, שמערכת המשפט לא קשורה למשטרת המוסר, וכן אמר התובע הכללי שהמג’ליס (הפרלמנט האיראני) והמועצה העליונה של המהפכה האסלאמית (המהפכה התרבותית בלשונו של משטר המולות = شورای عالی انقلاب فرهنگی = Supreme Council of the Cultural Revolution) בודקים ולומדים את נושא החיג’אב, ובתוך 15 יום הם יכריזו על עמדותיהם בנושא.

הוא לא אמר שממשלת איראן מתכוונת לסגור את משטרת המוסר, אבל הוא כן אמר שבעקבות האירועים האחרונים (הפגנות המחאה) מערכות הביטחון והתרבות, בודקות פתרון מחושב ונבון לנושא החיג’אב.

گشت ارشاد تعطیل شد / قطعی شد

 

ראיתי דיווחים שונים בעיתונות הישראלית והמערבית בנוגע ל"סגירת" משטרת המוסר וגם לגבי "ביטול חובת החיג’אב, ורק אוסיף שחובת החיג’אב מופיעה בחוקה של הרפובליקה האסלאמית של איראן, ואזכיר שמשטרת המוסר הנמצאת תחת כנפו של המנהיג העליון, הקמה בתצורתה הנוכחית בשנת 2005 כדי לאכוף את חוקי המוסר "ולהדריך" את הציבור הסורר "בדרך הנכונה" לנהוג כאיראני טוב לפי הגדרת המשטר.

אני מציע לקוראים שעד שלא תראו דיווח רשמי על החלטת ממשלת איראן לסגירת משטרת המוסר, שלא לקבל כל כך מהר את הנאמר בכל מני כותרות של מי שניסה לפרש את דברי בכיר איראני זה או אחר.

فوری_دروغ جمع شدن گشت ارشاد+تقویت آمران به معروف+تفاهمنامه ستاد امر به  معروف با قوه قضاییه! - YouTube

 

כך גם אומר לגבי ביטול חובת החיג’אב, כי לא בטוח שנראה בעתיד הנראה לעין, הליך ביטול חוק המופיע בחוקה של הרפובליקה האסלאמית של איראן, עד שזה לא יקרה, החוק יישאר בתוקף.
מה שאולי כן נראה, זה שינוי בביצוע אכיפת החוק, כשם שראינו במשך השנים עליות ומורדות בהיקף האכיפה וחומרת הענישה, ואם המשטר יחליט להוריד את מפלס האכיפה הגלויה, זה יהיה מסיבותיו שלו, שסביר להניח יהי ושילוב של ניסיון להוריד מעט את הלחץ ואת גובה הלהבות של גל המחאה הנוכחי, וזריית חול בעיני המערב שלא באמת מבין את איראן, אבל ניזון ומאמין לבליל הצהרות של בכירי המשטר, שמיד מקבלים פרשנויות שונות ומשנות מכל מני פרשנים.

 

לא בטוח שהאיראנים "יקנו" את הנאמר בתקשורת המערבית ואת הפרשנויות של מי שזה לא יהיה, וגם לא את מה שדוברי משטר המולות מצהירים, וגם אם תהייה הקלה באכיפת עטית החיג’אב, לא בטוח שהאיראנים שיצאו להפגין ברחובות איראן במחאה ודרישה לחופש, וקוראים להחלפת המשטר האסלאמי, יפסיק באחת את המחאה, רק כי בריוני המשטר יפסיקו לעצור ברחוב נשים ששערן מציץ מתחת לחיג’אב, או חלילה ללא חיג’אב כלל.

אזכיר לכם שלמרות שבתקשורת המערבית מכנים את המחאה בשם הקליט "מחאת החיג’אב”, זו אינה הסיבה למחאה ולהפגנות שנמשכות מאז ה 16 בספטמבר, לאחר שמהסא אמיני נרצחה, אלא הסיבה הפשוטה שעליה חזרתי בכל פעם שדיברתי איתכם על המחאה וההפגנות – האיראנים רוצים חופש!

پایان باز گشت ارشاد

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות