איראן מתחילה בבניית תחנת כוח גרעינית חדשה באחוואז בקרבת גבול עיראק

הקמת מפעל "כארון" – كارون , בעל הספק של 300 מגה וואט, תימשך 8 שנים ותעלה כשני מיליארד דולר.

Karunrivermapfinal.jpg

היום, שבת, הודיעה הטלוויזיה האיראנית על חנוכת הקמת תחנת כוח גרעינית חדשה בדרום מערב המדינה, על רקע המתיחות הגוברת עם ארצות הברית על רקע הסנקציות המקיפות שהוטלו לאחר פרישת וושינגטון מהסכם הגרעין.

ההודעה מגיעה גם בזמן שהמשטר האיראני מתמודד עם מחאות שפרצו ברחבי המדינה בעקבות מותה של צעירה, מהסא אמיני, במעצר משטרתי המהווה אתגר למשטר.

הטלוויזיה האיראנית הצהירה כי הקמת המפעל הגרעיני החדש "כארון", בעל הספק של 300 מגה וואט, תימשך שמונה שנים ותעלה כשני מיליארד דולר, וציינה כי התחנה תוקם במחוז העשיר בנפט אחוואז הסמוך לגבול המערבי עם עיראק.

إيران تبدأ في إنشاء محطة نووية جديدة - أقلام حرة

קרדיט לתמונות: מאקסאר

בטקס הפתיחה של אתר הבנייה השתתף מוחמד אסלאמי, ראש הארגון לאנרגיה אטומית אזרחית באיראן, שחשף לראשונה את התוכניות להקים את המפעל בכארון באפריל האחרון.

לאיראן יש תחנת כוח גרעינית אחת בנמל בושהר בדרום איראן, שנבנתה ב-2011 בסיוע רוסיה, אבל יש לה מתקני גרעין תת-קרקעיים רבים אחרים.

ההודעה על בניית כארון הגיעה פחות משבועיים לאחר שאיראן הכריזה על תחילת ייצור אורניום מועשר ב-60% במתקן הגרעיני התת קרקעי בפורדו. צעד זה נתפס כצעד חשוב בתוכנית הגרעין האיראנית.

ראוי לציין שהעשרת האורניום ב-60% מקרבת את איראן למרחק קצר לקראת ייצור אורניום שישמש לייצור נשק גרעיני, ששיעור ההעשרה שלו עומד על 90%.

מומחים לאי-הפצה הזהירו בחודשים האחרונים כי לאיראן יש כעת מספיק אורניום המועשר ל-60% כדי לעבור עיבוד מחדש לדלק עבור פצצה גרעינית אחת לפחות.

גרמניה, צרפת ובריטניה, שלוש מדינות מערב אירופה שעדיין מחויבות להסכם הגרעין עם איראן, גינו את המהלך. הניסיונות להחיות את הסכם הגרעין עם איראן מ-2015, שהקל את הסנקציות על איראן בתמורה לריסון תכנית הגרעין שלה, נתקעו לאחרונה.

انطلاق عملية بناء محطة كارون النووية جنوب غربي إيران - Iran Press Arabic

קרדיט: אלערביה   קרדיט לתמונות: איראן פרס